Sida 2 av 3

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 6:19 am
av Wezzli
effe skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag hörde 195 nått men det va inget som skulle säljas utan det va 150hk motorer till slipps gubbar som det handlade om. men jag kanske missförstog nått?

en 16v race på 2.1 liter (92mm borr) annars så ska det bli 250+hk tycker jag??

hur som helst inga stötstänger= ingen B20 :lol:

mvh jens
du det där med riktig b20 försvann när ni överladdar också!!!!

inte konstigt du blir negativ när du inte fått va med i detta projekt

så ser det ut när man läser det du skrev

är väl bara fränt med lite nya roliga grejor
tona ner, trehjuling

mvh

ot:
riktigt grymt, men det är bara tråkigt att den här typens prylar aldrig kommer vara värda pengarna för en normal trimmarnisse. evo-toppen är ju ett annat bra exempel på riktigt balla grejer, den enda som har råd att sätta det på en turbobil är ju typ bamses turbo underpants.

mvh

mvh

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 6:35 am
av dgyldmark
För mig jag har sätt en riktig b20 16v med stötstänger och plexi kopa?

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 6:45 am
av Kadett4wd
Min bror länkade till den här motorn på Facebook och undrade vars stötstängerna skulle vara.
Jag svarade honom,, i en påse i garaget på väg till tippen ;)

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 10:26 am
av Jens Gustavsson
:) jo vist är stötstänger nått i historieböckerna i dag då det ska va 4 ventiler/cylinder men så länge det handlar om 2ventils motorer så har jag hellre stötstänger och vippor modell B20 eller v8 ingetmot sådana OHC toppar som volvo och vw mm hadde på -80 talet.
man kan ju få riktigt fin fart på ventilerna via vipporna som växlar upp det hela och hälst med en rull kam då kommer man in i en annan värd.

om man skulle jämföra ventil rörelsen på en B20 med rullkam eller en v8 mot en B230 OHC med standard 33 eller 37-40mm tryckare så har man ändå bättre ventilrörelse på stötstångs motorn och möjlighet till högre ventiltryck då det blir mindre friktion i rull lyftaren= ännu bättre.

därför B20 vart utklassad av B23 i slutändan berodde på att det va större borr i den så det rymdes större ventiler sen va topparnas kanaler iallafall lite bättre utformade.

obs jag letade lite efter repotaget om gunnar axelssons motor i 70-tals start speed högen men hittade ej den man jag ska kolla hemma sen så får ni se lite mer bilder.

mvh jens

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 10:50 am
av Jens Gustavsson
jag hittade hela repotaget på erlands sida :thumbright: värkar va året 1970.

klicka på bilden så blir den större.
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_1.jpg

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_2.jpg

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 11:03 am
av Kadett4wd
Min nya merca med M113 motorn har en ganska fin konstruktion.
Överliggande kammar med(eller ja,, högt liggande kammar) rullvippor.
Två vipparmsbryggor och 38skruvar *pust*
Men stabilt blir det iaf.

Re: b20 16v

Postat: fre apr 26, 2013 12:05 pm
av Rasmus Annander
de är riktigt skoj att de finns personer som lägger massa tid o pengar på att utveckla volvo motorer =) gör nya toppar o block o andra fräna grejer =)..

Re: b20 16v

Postat: lör apr 27, 2013 7:00 pm
av Blacksmoke
Det går att ha 4v/cyl trots stötstänger, det har Scania på sina lastbilar.

Re: b20 16v

Postat: fre maj 03, 2013 10:14 am
av Wezzli
tbh går det säkert göra en med 6v/cyl och 3 stötstänger per ventil om man vill, det är ju mest en fråga om hur utrymmeseffektivt det blir

Re: b20 16v

Postat: ons jun 05, 2013 1:00 pm
av David V
Jag fick se och höra denna skapelse igår på Scanias motorklubbsträff. Den satt monterad i en 140 för provkörning och det skulle finnas en motor till, Axelsson var där själv och berättade hela historien. Väldigt trevlig upplevelse!
190 hk gav den enligt honom med en mycket platt momentkurva på 235 Nm. Mycket av tanken var att det skulle få förbli en 70-talskonstruktion eftersom den var ritad då men först realiserad nu.

Det blev ett par halvbra mobilbilder:

Bild Bild Bild Bild Bild

Kamremskåpa var på gång och även ett gjutet aluminiumrör för kylvattnet ut ur toppen.

/David

Re: b20 16v

Postat: tis jun 11, 2013 2:54 am
av Erland Cox
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_1.jpg

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_2.jpg

Har för mig att han gjorde den först SAAB 16 ventilaren när Volvo inte var intresserade.

Erland

Re: b20 16v

Postat: mån jun 17, 2013 11:55 am
av Karl V
Jag var med på scanias entusiastträff och pratade med Axelsson. Den motorn som han hade i sin bil var såld till en kille i holland eller belgien, totalt sa han att det än så länge var 7 sålda motorer eller toppar.

Han berättade att han hade gjort saabs första 16 ventilstopp som de använde i rally. Han hade sen jobbat med BMW under 80-talet med topparna till f1-turbobilarna. BTCC en sväng för volvo på 80 talet och nån vända i USA. Minns inte allt men han sa att han var nöjd med det han jobbat med :)

Främsta anledningen till att han gjort toppen till B20 var enligt honom fåfänga, det grämde honom att han inte fått klart toppen när han gjorde första försöket i början av 70-talet.
En firma i england gjuter topparna åt honom, tydligen känner han hela den familjen väl annars hade han aldrig fått sån hjälp.

Det som han var mest nöjd med är att toppen blev tät på första försöket, inga oljeläckage eller kylvatten.

Det var väl det jag minns och är det några faktafel så har jag antingen fattat fel eller så drog han en luring, men det var en väldigt trevlig herre att prata med.

Har några bilder men det är exakt som de David tog.

/Karl

Re: b20 16v

Postat: mån jun 17, 2013 12:58 pm
av PerAage
Då är nästa fråga: hur är kanalerna utformat, och finns det mycket gods å porta på?
Är det ett gavpaket till oss som trimmar, eller är det som en vanlig b204-topp?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: b20 16v

Postat: mån jun 17, 2013 3:02 pm
av super7
David V skrev:190 hk gav den enligt honom med en mycket platt momentkurva på 235 Nm. Mycket av tanken var att det skulle få förbli en 70-talskonstruktion eftersom den var ritad då men först realiserad nu.
Pratade en del med Gunnar när han startade upp motorn här i Umeå i höstas, en trevlig farbror som har hållit på med
motorer rätt så länge :thumbright: Har för mig att han påbörjade detta projekt för typ 40 år sen...så det har ju tagit en del
tid att förverkliga det.

För någon månad sen så kom den här motorn på tal när jag pratade med Nille på Ultramotor, Gunnar har bromsat denna motor där.
Och det är på G en riktig rökar motor också :hihi:


//Nisse

Re: b20 16v

Postat: tis jun 18, 2013 7:24 am
av Karl V
PerAage skrev:Då är nästa fråga: hur är kanalerna utformat, och finns det mycket gods å porta på?
Är det ett gavpaket till oss som trimmar, eller är det som en vanlig b204-topp?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Jag har ingen aning alls, han sa att den är gjord som den skulle ha varit gjord på 70-talet men om han menar det kosmetiska eller eller kanalutformning vet jag ej. Men med tanke på att han jobbat med högprestanda motorer hela livet tror jag han borde ha gett kanalutformningen en del eftertanke.

Forumet får skramla till en topp och flödesmäta, sen kan man ju kapa upp den i bandsågen ;)

Det måste finnas ett par B20-fundamentalister här som är intresserade av att åka och hälsa på Axelsson med en påse bullar och en kamera. Han har säkert massor med historier att berätta och pratar nog gärna om toppen.

Läggs sen ett resereportage upp här blir det ju trevligt.

/Karl