5mm från kolvtopp till första ringen

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

Hej
har turbokolvar från spm till vev med 90mm slag.
kolvarna har bara 5mm från topp till första kolvring! håller det värkligen för 7-800nm?
sägs ju att folk åker med 1000hk på spm kolvar, men dom har väl inte 5mm eller
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Erland Cox »

Hur djupt är ringlandet? Djupare eller lika djupt som ringen?
Tjocklek och djup på ringarna?

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

det är 4,8mm djupt, ringen 3,2mm djup och 1,75mm tjock
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Erland Cox »

Vilken mögkolv. Originalringar med för djupa ringspår.
Kolven håller säkert men det är ingen bra kolv.

mvh. Erland
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Mattias J »

Sett jättemånga motorer som rasat ringar med dom kolvarna. Speciellt oljeringarna.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

tror ringarna och kolvarna håller... men det är risk ringarna tappar spänsten ganska snabbt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av NikkO »

Också sett såna kolvar som gett med sig ovanför övre kolvring...
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:tror ringarna och kolvarna håller... men det är risk ringarna tappar spänsten ganska snabbt.
Jag vet att dom inte håller. 5 motorer hitills har oljeringarna varit smulor. 2 motorer där flera av kolvarna hade sprickor i sig.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av mstahl »

Vilka mått ska man hålla sig till om man beställer kolvar ? ring tjocklek vilken ring tjocklek rekomenderas 0.7-1mm översta? Vid 10000rpm. gasportade till turbo maskin? Funkar lustgaskolvar bra till turbo bruk?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Pacman »

Vad är det för maskin?
När du skrev 90mm slag tänkte jag direkt vitmotor.
När du skrev 1,75mm kolvring...det är bara rödblock som har så sjukt tjocka kolvringar.

Hade du tänkt varva 10000rpm med 1,75mm kolvringar? Det går inte!
Du måste ner på 1,0mm för de varvtalen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

Med turbo kan man sträcka tjocka kolvringar längre i varvtal, kanske inte så långt som 10k,, men långt över det som är rekommenderat på en sugmotor.

Mattias J: att kolvarna pajar vid oljeringen,, menar du 2a eller tredje ringen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Pacman »

Ja det har du helt rätt i Kadett4wd, men när jag testat i verkliga skarpa tester på bana vs teoretiska beräkningar så har det handlat om några hundra rpm per bar laddtryck, så jag satte en egen tumregel till +500rpm/bar som man lägger på beräknat varvtal för ringsläpp. Den är inte helt vetenskaplig men bygger på utförda testresultat och vetenskapliga formler, vilket gör att den duger som grov tumregel.
En standard rödblock med 80mm slag och 1,75mm kolvring får ringsläpp vid 6300rpm. Laddar man då 2bar på det så bör man kunna varva upp till max 7300-7500rpm förutsatt att allt annat lirar med det varvtalet (portning, kammar etc).
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

ju högre laddtryck desto mer varv kan man enkelt säga.
En rödis som laddar ca 2.5bar går att varva 8000rpm utan att det börjar ventilera särskilt mycket mer.
Har givetvis att göra med hur mycket cylindertryck det blir också(arbetstryck).
Längre vevstakar sträcker gränsen ytterligare pga mindre acceleration kring dödpunkterna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Pacman »

Vevstakslängden har jag med i min formel.
Cylindertryck utgår man ifrån att man ligger så nära MBT man kan.
Att varva en rödblock till 8000 kräver mer prylar än så, t.ex hårdare ventilfjädrar.
Jag pratar inte om hur högt man kan varva motorn innan den går i delar, utan mina beräknade varvtal talar om var kolvringarna börjar läcka förbi cylindertryck, vilket gör att man når max effekt pga just det! Fortsätter man varva kommer effekten att dala, vevhustrycket öka och motorn hosta ur sig olja genom vevhusventilationen.
Har man överkammat motorn med en kamaxel som ger verkningsgrad över det varvtal där kolvringarna läcker kommer verkningsgraden och läckaget att ta ut vartannat i några hundra rpm och man får en väldigt lustig platå i effektkurvan innan den vänder och dalar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

jag hade just det som 'variabel'.. gasflödet ut ur vevhuset.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar