fråga ang turbo
fråga ang turbo
om mar en b230 motor med 16v och mitsu 16t agg ca 300hk ch 1 bars laddtryck.och sedan slänger dit ett holset hx40 aggregat med samma laddtryck.
då är frågan blir det effektskilldnad? jag hävdar att det blir enorm skilldnad andra säger tvärt om.vad säger ni?
då är frågan blir det effektskilldnad? jag hävdar att det blir enorm skilldnad andra säger tvärt om.vad säger ni?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 108
- Blev medlem: sön apr 04, 2004 9:32 am
- Ort: ö-vik
angående turbo
nu får ni gärna rätta mig om jag har fel men är det inte så också att alla tittar sig blind på laddtrycket.
vad jag menar är lite grann liten orginalturbo typ mazda323turbo som en knytnäve stor en bar laddtryck vs holset hx50 en bars laddtryck det kan väll enligt min menning kan det väll jämföras med att man blåser en bar genom ett sugrör vsett stuprör sen går man till andra sidan och provar att räkna ut vars det kommer ut mer luft vid samma tryck.
enligt mitt sätt kan han med storturbon få ut lika mycke effekt på en halvvering av laddtrycket eller????för en turbo går väll ut på att flytta luft
och ju mer luft desto bättre.
vad jag menar är lite grann liten orginalturbo typ mazda323turbo som en knytnäve stor en bar laddtryck vs holset hx50 en bars laddtryck det kan väll enligt min menning kan det väll jämföras med att man blåser en bar genom ett sugrör vsett stuprör sen går man till andra sidan och provar att räkna ut vars det kommer ut mer luft vid samma tryck.
enligt mitt sätt kan han med storturbon få ut lika mycke effekt på en halvvering av laddtrycket eller????för en turbo går väll ut på att flytta luft
och ju mer luft desto bättre.
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
Vi kan ju komma överens om att den stora turbon ger aningen mer effekt (pga lägre avgasmottryck), men tänk även på att turbon kommer att arbeta på lägre varvtal eftersom motorn har en bestämd volym/fyllnadsgrad och den stora turbon kommer då att pumpa samma luftmängd som motsvarar det bestämda laddtrycket vid lägre impellervarvtal än den lilla turbon (så avgasmottrycket kommer inte att bli riktigt så lågt som om det skulle vara om motor av lastbilsvolym (eftersom- en turbin som snurrat sakta ger högre mottryck), viket skulle tillåta att kompressorn fick arbeta på högre varvtal= större motorvolym= större luftflöde). Om motorn (på 2 liter) behöver 7000 liter/min luft vid 7000 varv- Måste turbon (oavsett storlek) pumpa 14000 liter/min vid 1bars laddtryck. Så bara att skruva dit en giggantisk turbo som pumpar 25000liter luft, menas inte att motorn flödar (kan ta emot) för den volymen som den större turbom kan leverera vid samma impellerhastighet = varvtalet i turbon måste då sänkas.
Följd fråga!!
Men kommer bilen att gå snabbare på 402m/rödljuset med den större turbon "VID SAMMA LADDTRYCK"?
- Förmodligen inte, hävdar jag. Detta beror på att den större turbon kommer att ha ett mkt större lagg (fördröjning) mellan växlarna, samt bli mkt svårare att hantera då du får mer "ketchup effekt" på högre varv.
Kom gärna med kommentarer
Följd fråga!!
Men kommer bilen att gå snabbare på 402m/rödljuset med den större turbon "VID SAMMA LADDTRYCK"?
- Förmodligen inte, hävdar jag. Detta beror på att den större turbon kommer att ha ett mkt större lagg (fördröjning) mellan växlarna, samt bli mkt svårare att hantera då du får mer "ketchup effekt" på högre varv.
Kom gärna med kommentarer
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Beror på vad man har för motor. Min motor med relativt vassa kammar kvävs och sväljer säg själv om avgashuset är för litet... En bil med mindre vassa kammar kan trycka ut avgaserna och då är nog den mindre turbon att föredra då den har mindre rörlig massa mm. Men som sagt. skar du ha lite flöde i bitarna så bör du ha ganska vassa kammar och då måste du också ha ett stort avgashus för att det överhuvudtaget skall funka. Skulle vara kul att veta hur responsen är i tex Jens Volvo.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Jo, det är ju klart- Om man ändrar förutsättningarna med tex overlap mm. Så är ett större avgashus att föredra (men inte alltid större kompressor). Det var mest en schematisk beskrivning av fenomenet.Jonas CRX VTi 94 skrev:Beror på vad man har för motor. Min motor med relativt vassa kammar kvävs och sväljer säg själv om avgashuset är för litet... En bil med mindre vassa kammar kan trycka ut avgaserna och då är nog den mindre turbon att föredra då den har mindre rörlig massa mm. Men som sagt. skar du ha lite flöde i bitarna så bör du ha ganska vassa kammar och då måste du också ha ett stort avgashus för att det överhuvudtaget skall funka. Skulle vara kul att veta hur responsen är i tex Jens Volvo.
Jag tolkade frågan som: Vi har en motor med en liten (men fullt duglig fungerande) turbo (och tog för givet att det satt orginal GLT kammar i den). Sen tar vi samma motor och byter till en giggantisk "lastbils" turbo. Blir det mer effekt av bytet med samma laddtryck?
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Den stora turbon (HX40 57mm in, 65 ut) ger betydligt mer effekt på en 2.3l 16v som redan har så hög effekt som sugmotor (1bar). Den lilla turbon pumpar helt enkelt för lite luft den har också mycket högre avgasmottryck. Den går också betydligt mycket fortare på strippen. Men under ca 3500rpm ger den lilla turbon mer effekt men det är i mina ögon helt ointresant då den sen går i väggen vid ca 5500rpm och den stora turbon drar till ca 7500rpm om motorn i övrigt är hyfsat rätt gjord (grenrör, wastegate, insug mm). I sävar är detta ordspråk lag: BIGGER TURBO IS BETTER !!!
Läs mer på våran sida vid turbo artiklarna http://www.savarturbo.se/
Läs mer på våran sida vid turbo artiklarna http://www.savarturbo.se/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tja, ideerna skiljer oss en hel del har vi sett dels i våra bilar. Jag tror inte det skiljer så mkt som du säger (visst menar du vid SAMMA LADDTRYCK- så inte den större turbon laddar mer?).
I mitt påstående tog jag en TD04hl 16T-7 laddare som exempel. Skulle man ta den mindre av 16T aggen och ladda MAX vad turbon klarar ca 300 hk vore dumdristigt (då blir det precis som Jens säger- glödhett runt 6000rpm) "massor med mottryck och värme som product". Men om man gör en lite mer rättvisande jämförels- då man inte pressar MAX ur den lilla turbon. Kommer det inte att skilja så mkt.
Mitt måtto är så små turboladdare som möjligt. Då det främjar körbarheten vid snabba gasomslag (läs: Respons) till detta kombinerar man skapligt snälla kammar och mkt korta grenrör (20-30cm) med samma area som avgaskanalen "för att bibehålla avgashastigheten". Avgaspulsen hinner då passera ut genom turbon med maximal energi (innan nästa kommer och "kolliderar"- samt skapar mottryck i tömnings fasen), vilket bidrar till bättre tömning, snabbare respons och godtagbart låga avgasmottryck med relativt små turboladdare.
I mitt påstående tog jag en TD04hl 16T-7 laddare som exempel. Skulle man ta den mindre av 16T aggen och ladda MAX vad turbon klarar ca 300 hk vore dumdristigt (då blir det precis som Jens säger- glödhett runt 6000rpm) "massor med mottryck och värme som product". Men om man gör en lite mer rättvisande jämförels- då man inte pressar MAX ur den lilla turbon. Kommer det inte att skilja så mkt.
Mitt måtto är så små turboladdare som möjligt. Då det främjar körbarheten vid snabba gasomslag (läs: Respons) till detta kombinerar man skapligt snälla kammar och mkt korta grenrör (20-30cm) med samma area som avgaskanalen "för att bibehålla avgashastigheten". Avgaspulsen hinner då passera ut genom turbon med maximal energi (innan nästa kommer och "kolliderar"- samt skapar mottryck i tömnings fasen), vilket bidrar till bättre tömning, snabbare respons och godtagbart låga avgasmottryck med relativt små turboladdare.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo jag menar vid samma (1bar)laddtryck. som du sa vi har olika teorier på både turbo grenrör och hur en motor ska varvas. men turbo responsen brukar inte bli sämmre, bara lite högre upp på varvet. motorn med det större agregatet har också bredare varvtalsrigister. ca 3500-7500 till skilnad på den lillas turbons ca 2700-5500rpm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Grundregeln säger ju 1bars övertryck ger teoretiskt sett dubba effekten mot sugmotoreffekten.
Därför har du en 16V 2,3 på 300 hp o laddar 1 bar med låt säga en t03/04 hybrid som klarar av o leverera luft för ca 350 hp o sen byter till en större turbo typ hx40 som klarar 600 hp så borde effekten fortfarande ligga runt 300 hp,skillnaden blir ju som påpekat aggets respons o kapacitet o flytta luft,skillnad på avgashus,ändrad vrdmoments kurva osv,turbon levererar ju bara den mängd luft motorn behöver oavsett storlek,upp till sin max kapacitet så att säga!
Behöver motorn luft för 300 hp är ju det bästa med ett agg som klarar leverera runt luft för 350-450hp(väljer agg beroende på krav på avgashus osv) får ju inte ut mer effekt om du hänger dit ett agg som klarar pumpa för 600 hp!
//Bjäle
Därför har du en 16V 2,3 på 300 hp o laddar 1 bar med låt säga en t03/04 hybrid som klarar av o leverera luft för ca 350 hp o sen byter till en större turbo typ hx40 som klarar 600 hp så borde effekten fortfarande ligga runt 300 hp,skillnaden blir ju som påpekat aggets respons o kapacitet o flytta luft,skillnad på avgashus,ändrad vrdmoments kurva osv,turbon levererar ju bara den mängd luft motorn behöver oavsett storlek,upp till sin max kapacitet så att säga!
Behöver motorn luft för 300 hp är ju det bästa med ett agg som klarar leverera runt luft för 350-450hp(väljer agg beroende på krav på avgashus osv) får ju inte ut mer effekt om du hänger dit ett agg som klarar pumpa för 600 hp!
//Bjäle
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det är riktigt. Men om man som jag har en motor på 170hp 1.6liter i NA så kommer din lilla hybrid att kväva den motorn så NA effekten bnlir 130hp x 2 för 1bars tryck. Medans med stort avgashus så får den andas fritt och behåller det mesta av sina hp. Responsen blir dålig med för litet avgashus på en bil med vassa kammar. Har åkt en sådan bil (accord 2.2 med t25 turbo) inge roligt kan jag berätta...
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Hmm... inte riktigt korrekt.. du får ju tänka på att med ett högre avgasmottryck kommer du få mer restavgaser och högre temp i cyl. därmed också lägre effekt... för att få ut alla restavgaser så får du använda snällare kammar, vilket också leder till lägre effekt.. Ta saab 9000 griffin som ett ex. den har ju ett "miniagg", som iofs bara är kopplat till 3 av 6 cyl, Denna GM-sexa ger 5hk mer utan turbo! Anledninen att man har turbon är för att få ner bränsleförbrukningen...Bjale_Racing skrev:Grundregeln säger ju 1bars övertryck ger teoretiskt sett dubba effekten mot sugmotoreffekten.
Därför har du en 16V 2,3 på 300 hp o laddar 1 bar med låt säga en t03/04 hybrid som klarar av o leverera luft för ca 350 hp o sen byter till en större turbo typ hx40 som klarar 600 hp så borde effekten fortfarande ligga runt 300 hp,skillnaden blir ju som påpekat aggets respons o kapacitet o flytta luft,skillnad på avgashus,ändrad vrdmoments kurva osv,turbon levererar ju bara den mängd luft motorn behöver oavsett storlek,upp till sin max kapacitet så att säga!
Behöver motorn luft för 300 hp är ju det bästa med ett agg som klarar leverera runt luft för 350-450hp(väljer agg beroende på krav på avgashus osv) får ju inte ut mer effekt om du hänger dit ett agg som klarar pumpa för 600 hp!
//Bjäle
Rätta mig om jag har fel....
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon