Har för mig den sexan har turbo för att få upp vridet i dom lägre varven,därav ett litet agg som bara drivs av halvamotorn?
Det jag vill säga e att om en motor behöver X antal liter luft för o få 300hp vid 1 bars laddtryck så får man inte massa mer hästar för man hänger ditt ett agg som klarar av o pumpa luft för 600 hp,utan ett som klarar 400 hp e ett lika bra val,skillnaderna som blir är i avgasmotryck,olika respon osv men det skiljer ju alltid från agg te agg o det går o laborera med olika kammar o avgashus osv!
En del tror att hänger man dit ett större agg får man automatiskt mer hästar PGA av det större agget,men så länge du inte höjer laddtrycket lr har behov av ett större agg pga av att du bottnar ditt gamla som e åt helvete för litet,lr har för litet avgashus lr vad det kan vara, är det onödigt o ger ingen gennerell effektökning!kör med ett ag som e lagom åt den effekten du e ute efter,matcha avgashus med kammar grenrör osv!
Resonerar jag fel?
//Bjäle
fråga ang turbo
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
MKT bra skrivet!! Du är inne på samma linje som jag- Håller med fullständigt!!Bjale_Racing skrev:Har för mig den sexan har turbo för att få upp vridet i dom lägre varven,därav ett litet agg som bara drivs av halvamotorn?
Det jag vill säga e att om en motor behöver X antal liter luft för o få 300hp vid 1 bars laddtryck så får man inte massa mer hästar för man hänger ditt ett agg som klarar av o pumpa luft för 600 hp,utan ett som klarar 400 hp e ett lika bra val,skillnaderna som blir är i avgasmotryck,olika respon osv men det skiljer ju alltid från agg te agg o det går o laborera med olika kammar o avgashus osv!
En del tror att hänger man dit ett större agg får man automatiskt mer hästar PGA av det större agget,men så länge du inte höjer laddtrycket lr har behov av ett större agg pga av att du bottnar ditt gamla som e åt helvete för litet,lr har för litet avgashus lr vad det kan vara, är det onödigt o ger ingen gennerell effektökning!kör med ett ag som e lagom åt den effekten du e ute efter,matcha avgashus med kammar grenrör osv!
Resonerar jag fel?
//Bjäle
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
om vi går till baka till första frågan som jag svarade på så handlade den om effekt skildnaden mellan en T16 och en holset HX40 så till och börja med så räcker inte en t16 till 300hk/1 bar. och sen så ger en B234 med ett fint turbogren rör och störe avgasrör än std minst 180hk. därför svarade jag att HX40 motorn ger betydligt mycket mer effekt och snabbare tider. den bör nog ge upp mot 340hk eller vad tror ni i avesta som provat sådana motorer i bänk?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok. men vad hade den gett med den mindre sortens HX40 ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt: