fråga ang turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Har för mig den sexan har turbo för att få upp vridet i dom lägre varven,därav ett litet agg som bara drivs av halvamotorn?
Det jag vill säga e att om en motor behöver X antal liter luft för o få 300hp vid 1 bars laddtryck så får man inte massa mer hästar för man hänger ditt ett agg som klarar av o pumpa luft för 600 hp,utan ett som klarar 400 hp e ett lika bra val,skillnaderna som blir är i avgasmotryck,olika respon osv men det skiljer ju alltid från agg te agg o det går o laborera med olika kammar o avgashus osv!
En del tror att hänger man dit ett större agg får man automatiskt mer hästar PGA av det större agget,men så länge du inte höjer laddtrycket lr har behov av ett större agg pga av att du bottnar ditt gamla som e åt helvete för litet,lr har för litet avgashus lr vad det kan vara, är det onödigt o ger ingen gennerell effektökning!kör med ett ag som e lagom åt den effekten du e ute efter,matcha avgashus med kammar grenrör osv!
Resonerar jag fel?

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Bjale_Racing skrev:Har för mig den sexan har turbo för att få upp vridet i dom lägre varven,därav ett litet agg som bara drivs av halvamotorn?
Det jag vill säga e att om en motor behöver X antal liter luft för o få 300hp vid 1 bars laddtryck så får man inte massa mer hästar för man hänger ditt ett agg som klarar av o pumpa luft för 600 hp,utan ett som klarar 400 hp e ett lika bra val,skillnaderna som blir är i avgasmotryck,olika respon osv men det skiljer ju alltid från agg te agg o det går o laborera med olika kammar o avgashus osv!
En del tror att hänger man dit ett större agg får man automatiskt mer hästar PGA av det större agget,men så länge du inte höjer laddtrycket lr har behov av ett större agg pga av att du bottnar ditt gamla som e åt helvete för litet,lr har för litet avgashus lr vad det kan vara, är det onödigt o ger ingen gennerell effektökning!kör med ett ag som e lagom åt den effekten du e ute efter,matcha avgashus med kammar grenrör osv!
Resonerar jag fel?

//Bjäle
MKT bra skrivet!! Du är inne på samma linje som jag- Håller med fullständigt!! :-)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om vi går till baka till första frågan som jag svarade på så handlade den om effekt skildnaden mellan en T16 och en holset HX40 så till och börja med så räcker inte en t16 till 300hk/1 bar. och sen så ger en B234 med ett fint turbogren rör och störe avgasrör än std minst 180hk. därför svarade jag att HX40 motorn ger betydligt mycket mer effekt och snabbare tider. den bör nog ge upp mot 340hk eller vad tror ni i avesta som provat sådana motorer i bänk?
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Jag vet om en b234f som gav 310 hk med ca 1 bar med ett 16t.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok. men vad hade den gett med den mindre sortens HX40 ?
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

troligtvis betydligt mer
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Jens Gustavsson skrev:ok. men vad hade den gett med den mindre sortens HX40 ?
hur är ett mindre sortens hx40 57mm kompressor 65mm turbin med 16cm2 avgashus? är det litet? eller var går definitionen?

Mvh Daniel

Bra nyfiken
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

16cm^2 avgashus borde iaf ge lågt avgasmottryck till att börja med, sedan borde responsen/toppeffekten hänga på impellerns och axelns storlek och vikt tillsammans med axelns lagring och effektiviteten på agget..
Skriv svar