Snillen spekulerar

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av p.hedman »

Ja just så :) , men ser att den går i vattnet hur går det ?
Är det stora tryckare på den toppen ? godset ser tunt ut vid tryckaren !!
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av Erland Cox »

Det är en topp som Göran på Görans motorteknik i Hovmantorp gjort.
Det ser ut att vara rejält upptagna tryckarhål.
Man kan göra lösa tryckarbrunnar som fjädern står i och använda riktigt stora tryckare.
Då sitter dom inte fast där uppe utan stöder bara i toppan,

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av PFR »

Erland:
Ja så ligger det till man vinner inte alltid överallt med vissa förändringar men om vi får tex 10hp mer vid tex samma eller 150rpm högre får vi ju automatiskt mer vrid men inte om det är 1500rpm högre. Jag utvärderar alltid de mesta testar alltid att vrida kammen etc etc. jag kör för det mesta med Misab insuget som jag vinklar om lite. När det gäller hur kammen reagera på in och ut har jag 2st exakt lika kammar men dom har swapade in och ut nockarna det ska testas ut ordentligt vill veta hur den förhåller sig exakt.

Jag var med å gjorde en 531 som vi reste kanalen ca 15mm på men den vart vatten sjuk och när den öppnades till en storlek så den börja leverera hp blev den värre med vatten sjukan det höll en stund men sist vill de läka fick till sist svarva hylsor till topp bultarna för den gick hål en ena sidan av kanalen . Den motorn dyno kördes då när den först EVO toppen kom den som hade svart kåpa mot varandra i en superflow bänk den med 531 var på just under 2,8lit och Evo var på just över 2,8 liter den motorn med 531 topp leverera mer hp och bättre register. Den kanalen hade ca 47mm ingång dia och vart med 49 ventil den gick väldigt bra men ville inte hålla riktigt. det var mitten av 90 talet typ 96-98 den byggdes.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av Erland Cox »

47mm in och 2,8, det är Cheva småblocks storlekar.
Gick det att få över 300 hästar eller har Volvo en för dålig avgaskanal för det?

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av PFR »

De var så länge sen att då fanns den inte direkt några super kammar till 531 hade för mig den kördes först med Proffesor kam sen En Köhler. Dom båda stanna under 300hp typ ca 280-290hp Evo kördes med stora weber och 531 kördes med Konade Jenwey Spjällhus dom var små 48mm men de funka som fan. Det var ett nått gamalt styrsystem kommer inte håg vilket märke :(
Det som var grejen var att dom kördes i samma anlägning kort efter varandra och det var mycket snack om EVO etc etc men sen blev det annat.
Jag och stefan byggde sen några år senare en 531 baserad 2,8 liter motor åt mig i rallycross med modernare kam och lite mindre rest kanal den leverera nära 290hp åxå :) men med Weber 55
Ska kika på bilderna såg dom damp ner i lådan :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av Erland Cox »

Undrar hur stor begränsning avgassidan blir?
Har du provat att svetsa förbränningsrummet så att ventilerna kommer högre upp?
Det ger en högre sväng på avgas och efter vad jag provat på en 631 topp ungefär 20 CFM till på avgassidan.
Annars kommer man väl till en gräns där man får köra mer duration ut än in för att få upp toppeffekten
och då tappar man massor under 6000 varv.

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av PFR »

Erland du har Mail.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av dahla »

Har alla snillen slutat spekulera? ;(
Patrik Dahlström
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av dahla »

Jag är väl inget snille direkt men skriver väl för att bli klokare. :-)

En gång i tiden hade jag en mentor vid namn Olle Langborg. Olle skruvade motorer åt bland annat Thomas Lindström när han åkte Alfa Romeo och även när det kördes grupp A med Volvo 240.

Nu är ju det här 30 år sedan så mitt minne kanske lurar mig men den den "upplevda" effekten i motorerna minns jag som grym. Jag har aldrig varit någon fantast av märket SAAB men det var nog just en motor i en SAAB 99 som imponerade mest på mig då... Att beräkna rörlängder på avgas och insug lät sig väl kanske göras men inte så enkelt som idag med pipemax. Den här motorn hade i mina ögon extremt långa insugningsrör efter mycket testande och när jag nu långt senare har kunnat mäta i utrymmet på en 99:a så kommer jag fram till att bara insug måste ha varit dryga 45 cm. Längden på rören skulle vara förlåtande i valet av kamaxel sa Olle. Är det någonting som stämmer 30 år senare?

Att Olle kunde bygga motorer på den tiden finns det ju bevis för :-)
Patrik Dahlström
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av »

45cm insug är ju inget konstigt om man stämmer av på andra pulsen och ett längre insug värkar ju klara en kamaxel med mera duration på kammen men som diskuterats i den här tråden är ju frågan vad som blir bättre.
En kam med mera dur och längre insug eller kortare rör och mindre dur på kammen.
Sen en sak till och tänka på då det gäller längden är ju flödet klarar man samma flöde med ett längre insug.
Och gör man det vad blir skillnaden i ventil lyft där det behövs (76gr eöd) med en värre kam.
Dom två sakerna bör påverka toppeffekten sen blir registret olika.
Jag tror (utan och veta eller ha några riktiga erfarenheter) att en rally motor eller en motor som ska gå på gatan bör ha mindre kam och kortare insug då den kommer gå bättre på lägre varv och är mera förlåtande om man kommer ner på ett lägre varv än tänkt i tex en kurva.
Medans en 2,4 rc motor som körs på bana där chauffören i regel kan alla krokar eller minst har gått ett varv runt banan innan och fått en uppfattning om växelval hastighet och dessutom har lägre utväxling mm kan ha en motor som är död i botten då den ändå går hålla inom 4500-8000varv hela tiden.
Då kan man gå på med kamaxel och stämma av på andra pulsen och få högre medeleffekt innom det registret för och tappa mycket direkt man går under det.
Och går man tillbaka 20 år då det fanns mindre urval av kammar och mindre tillgång till data på profilerna då blir nog skillnaderna större.
Mvh
Skriv svar