stora snakeoil tråden!

Diskussioner för erfaret folk
mannberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis okt 04, 2011 3:47 pm

stora snakeoil tråden!

Inlägg av mannberg »

Hittade denna lilla apparat på ebay, vill höra lite teorier från er här. Jag har inte tänkt köpa en, men man blev ju ändå nyfiken om detta funkar i teorin?

http://m.ebay.co.uk/itm/120741149768?cm ... C&gxo=true
Senast redigerad av mannberg den ons jan 22, 2014 6:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Mannberg
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Vad tror du själv att du får för dryga 10 Pund.....? Ett garanterat hål i plånboken är min åsikt... :lol: Det här är en typisk snakeoil produkt som åter dyker upp i ny skepnad. Det verkar som om dessa produkter återlanseras med ett visst tidsintervall, i detta fall runt 20 år. troligtvis har det då växt upp en ny kundkrets som går att slå i blå dunster i ögonen på.... :lol: :lol:

Kort sagt, den fungerar inte i praktiken och inte ens i teorin.
mannberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis okt 04, 2011 3:47 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av mannberg »

Skräp är det ju garanterat, men det som är intressant är ju om det finns någon teori alls bakom detta.


Det är ju som denna produkt som ska ge massa mos! XD
http://www.ebay.co.uk/itm/2-5-INLET-AIR ... 35ca762612
Niklas Mannberg
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Brains »

För några år sen läste jag recensioner om en sån här produkt på deras egna hemsida.
En "kund" fick till och med tillbaka bensin så han var tvungen att tömma tanken i mellan åt ;)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

På Amazonforumet lade jag upp en snakeoil lista på vad man ska vara uppmärksam på då det gäller dylika produkter. En tydlig trend då det gäller marknadsföringen av snakeoil produkter är att man numer hänvisar till kvasivetenskapliga påståenden dvs. sådant som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för att det fungerar. Ett sådant fält har varit just magnetism som i vissa fall påstås bota reumatiska sjukdomar, vilket är rent nys. Just denna produkt och dess påstående där det handlar om att utsätta bränslet för ett magnetfält är riktigt gammalt. Jag tror att liknande produkter dök upp redan i slutet av 40-talet.

Det finns även en annan produkt som lanserats där man påstår att man ökar på oktantalet på bränslet genom att montera en filterliknande adapter på bränsleledningen innan motorn. denna adapter påstods innehålla en katalysator som genom ett under skulle omvandla lågoktanigt bränsle till högoktanig soppa. Här drog man in engelska flygvapnet i historien kring upptäckten av denna mirakelprodukt, man påstod helt fräckt att dessa "filter" suttit som standard på Spitfire osv. Varningsflaggan här för snakeoil var dess höga prissättning, man ville ha runt 2000:- för denna mirakelprodukt. Tanken var nog att den som dumt nog betalat 2000:- för något som sedan inte fungerade inte var speciellt sugen på att berätta detta för sin omgivning och därmed framstå som ett fån... :?

Motaloy var en annan produkt som såldes, som i slutändan bestod av två tabletter av lödtenn som man slängde i bränsletanken och som sedan skulle bygga upp eventuellt slitage i cylindrarna. Det lustiga i sammanhanget var att bensintankarna på den tiden alla var förtennade invändigt. Så om produkten hade fungerat i praktiken så hade det varit billigare att hälla ner några stenar i tanken som då skaft av den invändiga tennbeläggningen istället. Karln som lanserade produkten kom undan med åtminstone 3 miljoner i vinst innan han blev stoppad via en test av tidningen Motor.

Jag har aktivt jagat en del av dessa skurkfirmor på nätet, en del har fått lägga ner verksamheten då man visat på orimligheten i deras påståenden, andra har sålt av produkten som några år senare dykt upp i ny skepnad. Dessa senare firmor har nog inte gjort några större vinster på bluffprodukterna.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Peter L »

Haha! Ja jag har stött på flera av dessa mirakelprodukter i jobbet. (Jobbar som motorutvecklare på Scania)
Fick som första uppgift när jag började att gå igenom en massa olika produkter som våra kunder satt på sina bilar
och skriva ett tekniskt utlåtande kring dessa som skickades ut till våra verkstäder.
Bland guldkornen fanns bland annat en sorts centrifug som satt på bränsleledningen före dieselpumpen, denna snurrade runt med magneter som
delade bränsleatomerna i mindre delar. ( fission! :hihi: ) Detta i sin tur gjorde att dieseln blev "SUPERCHARGED" och gav 5-10% procent bättre bränsleförbrukning.
Den kostade 3000kr och en distributör hade satt den på 30 bilar. Som senare fick byta dieselpump på de flesta bilar pga skit som åkte in i pumpen.
Så det kan bli dyrt att hålla på med snakeoil! :doh:

En annan rolig produkt var en röd gummislang som man satt över bränsleledningen.
Denna var gjord utav ett special nanomaterial som sände ut IR strålning eller som dom sade "high frequency IR beams" (värme på svenska :whistle: )
Denna utförde också någon form av fission som delade atomerna och gav flera procent bättre förbrukning.
Den rekommenderas absolut ;)
Peter Lindberg
0768032059
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Ja svindlare har det funnits gott om, två fina exempel fick jag av en gammal snut som utrett dessa.

Den ena handlade om en effektiv och djurvänlig råttfälla som då paketet öppnades innehöll två plankor, anvisningen löd "lägg råttan på den ena plankan och klipp till med den andra".... :lol:

Det andra fallet handlade om en steglös massageapparat för herrar. Där fick köparna en bit tjock gummislang att trä på samt en bit grönsåpa att smörja med. Jag behöver kanske inte berätta att köparna var en aning besvikna. Åtal blev det i bägge fallen, trots detta så skrattade nog säljarna hela vägen till banken.

Förutom just magnetism så verkar också olika former av skapade och mystiska energier ligga snakeoil säljarna varmt om hjärtat. Förutom magneter så har man också försökt lansera olika typer av högspänningsaggregat som man skulle placera på insugssidan och som sades kunna styra upp bränslemolekylerna på väg in i motorn, vi snackar 10000 volt och uppåt. inget man stoppade fingrarna i med andra ord.

Makapärer för skapande av virvlar har också lanserats som mirakeltillbehör, här har det funnits och finns fortfarande en uppsjö av dessa tingestar. Antingen satte man dom på luftrenaren, insuget eller på avgassidan. På insugssidan skulle dom generera tryck och bättre blandning och på avgassidan undertryck som då skulle suga ut avgaserna. Inga av dessa påfund har dock hållit vid en närmare granskning.

Snakeoil produkter är som spam och nigeriabrev, det är alltid någon procent av befolkningen som går på locktonerna och blir blåsta. Det måste ju vara en lukrativ Bransch eftersom man fortfarande håller på. Antistatremmarna hoppas jag dock att de blivit begravda för all framtid.... :lol:

En produkt som jag hörde någon testat för någon vecka sedan var en ultraljudsapparat för att skrämma bort råttor och möss. Det fungerade inget vidare då musen man ville ha bort somnade framför apparaturen...!!!! det måste ju vara det ultimata nederlaget för säljaren och ett bevis på att prylen inte fungerar... :lol:
karl sundstedt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön dec 25, 2005 11:57 am
Ort: 08:a på rymen i Norrland

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av karl sundstedt »

den här funkar säkert....
http://www.watertogas.com/
164E -72
244Dl-76 Turbo projekt
244GL automat-84
244DL-79 Bruksbil
Caddy 1,9d-00 ska väll bli bruksbil när snön e borta. Tydligen ligger det snö här året om.........
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av PFR »

Har dyno kört olika produkter av denna typ genom åren åt kunder som själv köpt och velat testa. Har aldrig mätt effekt ökning ännu i alla fall
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Kadett4wd »

Kärringen har en hårfön med ion teknik,, det ska minska 'friss' i frillan står det *S*
för mig är det bara en grön lysdiod inuti så det ser tufft ut :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Johnny Borg »

De här känns som en helt klar underhållande tråd.
Sitter själv o funderar om man hört talas om nå liknande saker men än så länge står de still.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Lindberg_ »

Kom och tänka på en grej som jag hört om nu när va så mycke snack om alla möjliga grejer. Har en go vän som kör grävare och dom skulle pröva nån ny liknande grej men dom ta nån tablett i tanken varje gång dom tanka, vad sen detta va är tablett och hur den funka vet jag inte . Men de va tydligen nån ny grej . De funkade tydligen riktigt bra fick ner förbrukningen med flera liter i timmar på grävarn.
Kanske är nån fler än jag som vet vad detta är för tablett? Och kan berätta mer om detta. Som jag förstod ska de väl inte ha kommit ut på marknaden än men de lär ju finnas nåt liknande iallfall? :)
För den snåle är allt dyrt ;)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Jag får ursäkta mig att jag glömde att ta med den gamla vätgasgeneratorn också. Det här med att sönderdela vatten till brännbar gas har man försökt sälja på folk sedan urminnestider. jag vet även folk som byggt egna små anläggningar och satt under huven på bilen. Alla kan svära på att man spar bensin, om det nu var sant, så har man byggt sig en evighetsmaskin. att sönderdela vatten på detta sätt kräver mer energi än vad man får ut vid förbränning av gasblandningen. Enda gången man kan gå med vinst i detta fall är om någon annan står för energikostnaden än en själv..... :wink:

Just området snakeoil produkter har fascinerat mig under minst 40 års tid, det är helt otroligt vad folk kan hitta på för att lura av folk pengar. Den absolut största bluffen måsta ha varit just antistatremmen. Då vi i västeuropa slutat att gå på denna bluff så började samma produkt dyka upp i öststaterna istället. :)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av dsimila »

Jag hörde om en som sökte gränserna till sin skogsfastighet med slagruta. Det ni.
Skriv svar