cad program för att exprimentera med airdynamik?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jens Gustavsson »

letade upp denna tråd för att tipsa om nitroz motorsoffa program om airdynamik och diverse roliga apparater!

http://www.nitroz.se/ sen veb tv Motorsoffan #168, motorsportaerodynamik och vindtunnlar med Tomas Leijon
Jakob Vallin
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 18, 2015 11:49 am

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jakob Vallin »

Jag kan rekommendera Autodesk Flow Design, vilket är ett virtuellt vindtunnel program. Det går fort att lära sig och väldigt enkelt att använda.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för tipset ska kolla lite på vad det är då jag har en stund över. nått du använt själv?

såg det va din första post på vårt forum. välkommen :thumbright:

mvh jens
Jakob Vallin
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 18, 2015 11:49 am

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jakob Vallin »

Tack! Ja jag använde programmet när jag konstruerade fordonet Reborn (Sveriges bensinsnålaste fordon). Simulerade resultat kan variera med cirka 15 procent mot "verkligheten", men däremot är det bra då man ser skillnader om man ändrar modellens geometri. En 3D-utskriven modell av Reborn i skala 1:10 är testad i en vindtunnel, men resultatet från testerna räknades aldrig om för att verifiera simuleringen, men när jag har tid så ska jag göra det.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Har ni något tips på liknande CAD program för att simulera luftflöden inuti saker istället? Tex laddluftkylare.
Jakob Vallin
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 18, 2015 11:49 am

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jakob Vallin »

Jag har använt Autodesk CFD (Computational fluid dynamics), vilket är lika som med Flow design väldigt enkelt att använda och det går fort att lära sig. Programmet duger för att simulera t.ex. en laddluftkylare, men om det är "noga" så skulle jag satsa på Ansys CFD.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Superschysst! Får ta och kolla på Autodesk CFD. Ansys har jag nog inte råd med tyvärr. Det simulerades CFD med Ansys i ett projekt på jobbet, men det var inte jag som körde. Har du kört dessa själv? Är det väldigt mycket som skilljer? Jag har bara kört flödesanalysen i Solid Works och den var ju inte direkt lysande. Det gick inte att få ut tryckfall eller någonting med siffror, bara flödeslinjer.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Jag har kollat på bra många ställen nu, men kan inte hitta någon som vill sälja Autodesk CFD eller ens vad programmet kostar. Någon som är bättre på att internettsurfa än mig som har ngt tips på var man kan köpa det?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av fugazi »

jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Jo, den har jag redan fyllt i. Ingen som varken ringt eller mailat tillbaka på flera dagar dock.
Sen tycker jag att man ska kunna få reda på priset och kunna köpa programvaror online. I regel så brukar den sortens marknadsföring som innebär att man måste bli uppringd betyda att sakerna ändå är rejält överprisade. Sannolikt till stor del för att en för stor säljorganisation som också ska ha betalt :angryfire:

PS. Sorry för off-topic-ilskan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Tommy Luhr »

köpte boken Erland rekommenderade. Skall bli intressant. Jag tänkte montera potentiometrar på fjädringen på bilen för att logga downforce i höga farter. Sätta upp en varning ifall fjädringen höjer sig över visst värde över en viss tidsaspekt.
Sen åka till det lokala flygfältet och tömma ur cylindrarna. Jag har haft bilar med dålig aerodynamik och det är hemskt!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Nicke H »

Vet inte hur intressant det är men jag tipsar endå :D
Sökte på chevrolet vega 3dm, 3dm är ett format.
http://humster3d.com/2013/03/13/chevrol ... back-1971/

Modellen skall vara efter verklig storlek vilket kanske är viktigt om man skall göra aerodynamik? Och ytorna skall vara jämna. Vet inte vad det är för site, men det verkar inte vara något lurt och dom tar paypal :P. Modellen kostar dock $70.
Annars går det att göra som du säger Jens, att bygga modellen från bilder, men det är mycket jobb med en sån sak, däremot gratis om man kan :)
Volvo 244 - B6304
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Är det någon som har testat "simFlow CFD"?
https://sim-flow.com/download/free-cfd-software/

Gratis är ju gott!?!

P.S. Autodesk har fortfarande inte hört av sig till mig angående Autodesk CFD :-(
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av jre »

Idag hörde Autodesk av sig till mig (Halleluja! Efter ett drygt halvår... )
För Autodesk CFD (mitt emellan-varianten för icke roterande mekanik, men som klarar strålning (dvs temperaturer över 80 grader C)) är priset idag 5950 Euro för solvern och 4120 Euro för att kunna visa resultatet i ett grafiskt verktyg. För den lilla solvern (utan strålning) ville de ha 4120 Euro. Detta är licenser för att använda dessa program i 12 månader. Dvs ca 100 tusen kronor per år. Till detta kommer rimligen 25% moms också. :(

Inte i närheten av att rymmas i en hobbybudget tyvärr.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av OttoB »

Har Open Foam nämnt?
Skriv svar