cad program för att exprimentera med airdynamik?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
cad program för att exprimentera med airdynamik?
Hej nu är jag ute på hal is inom sånt jag inte har nån aning om så jag skulle vilja höra av ni som är lite mer uppdaterade på modärna tanke sett och datorer....
grovt sett detta fantiserar jag om detta jag skulle vilja optimera airdynamiken på min vega och jag har hört talas om att man kan göra 3D bilder av vanliga foton sen skulle de gå att få in på nått vis i nått cad program så man kan göra lite enklare tester som handlar om luftflöden över, på sidan om karossen (kanse under också?)
bara grovt sett altså jag skulle bara vilja se vart det ger mest skillnad och vart arbetet ger mest och så...
mvh jens
grovt sett detta fantiserar jag om detta jag skulle vilja optimera airdynamiken på min vega och jag har hört talas om att man kan göra 3D bilder av vanliga foton sen skulle de gå att få in på nått vis i nått cad program så man kan göra lite enklare tester som handlar om luftflöden över, på sidan om karossen (kanse under också?)
bara grovt sett altså jag skulle bara vilja se vart det ger mest skillnad och vart arbetet ger mest och så...
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
kul om man kunde testa olika luft släpp och kanske grovt se hur trycket ned mot däcken påvärkas med olika vingar till och med kanske? jag har också en 1:25 byggsats som man skulle kunna scana av karossen av?
hitta en bild
hitta en bild
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
vegan har ju ganska bra luft släpp bak tycker/tror jag, jag har valt att köra utan bak kofångare också då det kanske släpper ut luften under bilen så det inte blir lyft tendenser??
skulle man kanske satsa lite tid på att bygga kjolar på trösklarna för att minska luften under bilen?
är drop listen på taket en katastrof eller är den kanske till och med bra för att få släpp på luften?
om man kollar på en modärn prostock så kan man nog lära sig mycket också men frågan kvarstår om vad som är väldigt viktigt och vad som är mindre viktigt??
skulle man kanske satsa lite tid på att bygga kjolar på trösklarna för att minska luften under bilen?
är drop listen på taket en katastrof eller är den kanske till och med bra för att få släpp på luften?
om man kollar på en modärn prostock så kan man nog lära sig mycket också men frågan kvarstår om vad som är väldigt viktigt och vad som är mindre viktigt??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
Ville kanskje si ansys cfx.
Lite osaker på hva ansys cfx godtar av format på 3d modellen.
Ett tips ar att se om Vega karossen har varit med i nått datorspel. Underlettar framtagning av modellen.
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
Lite osaker på hva ansys cfx godtar av format på 3d modellen.
Ett tips ar att se om Vega karossen har varit med i nått datorspel. Underlettar framtagning av modellen.
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
En modern Pro Stock är jävligt ful och liknar en billig leksaksbil där dom inte hade råd att få till rätt former.
Din Vega däremot är fräck så förstör den inte.
Vår Mustang gick inte över 260 för luften som gick in under kom inte förbi bakdäcken och avgassystemet.
I den hastigheten började den att spinna.
Jag la en plexiskiva under grillen och tog bara in luft i en smal spalt mellan grill och kofångare.
Sen gjorde jag en spoiler med en utstickande splitter som tvingade luften runt bilen.
jag tejpade dropplisterna vid A stolpen och gjorde en deflektor som ledde luften runt C stolpen.
Svgassystemet kortades så det inte blockerade hålet mellan hjulen och en liten vingprofil monterades på spoilern.
Resultatet, 305 km/h i slutfart med samma setup i övrigt.
Här ser du hur jag täppt till fronten, spoilern och deflektorn på D stolpen.
Splittern sitter inte på eftersom det här är en 200 meters bana.
Jimmy Åhlund stod med sin Chevelle bredvid mig i Landskrona och kopierade Mustangen med kartong på sin Chevelle.
Han kom med i tidningen med sin smarta aerodynamik men han glömde berätta vem han hade kopierat.
Erland
Din Vega däremot är fräck så förstör den inte.
Vår Mustang gick inte över 260 för luften som gick in under kom inte förbi bakdäcken och avgassystemet.
I den hastigheten började den att spinna.
Jag la en plexiskiva under grillen och tog bara in luft i en smal spalt mellan grill och kofångare.
Sen gjorde jag en spoiler med en utstickande splitter som tvingade luften runt bilen.
jag tejpade dropplisterna vid A stolpen och gjorde en deflektor som ledde luften runt C stolpen.
Svgassystemet kortades så det inte blockerade hålet mellan hjulen och en liten vingprofil monterades på spoilern.
Resultatet, 305 km/h i slutfart med samma setup i övrigt.
Här ser du hur jag täppt till fronten, spoilern och deflektorn på D stolpen.
Splittern sitter inte på eftersom det här är en 200 meters bana.
Jimmy Åhlund stod med sin Chevelle bredvid mig i Landskrona och kopierade Mustangen med kartong på sin Chevelle.
Han kom med i tidningen med sin smarta aerodynamik men han glömde berätta vem han hade kopierat.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
Jag kan rekommendera den här boken, det är den bästa i ämnet som jag läst: http://www.amazon.com/Race-Car-Aerodyna ... 0837601428
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
Jag ska inte förstöra bilen är mer intresserade av små ändringar som du snackar om på din mustang i grillen och under bilen.
fronten är jag inte så rädd att ändra den är lix inte i bra skick och finns nya att köpa.
skulle tro att bak bakdäcken är en stor kloss som blir i vägen för luften. kan kanske va värt att fundera på 12" brädd istället för 14"?
problemet är att jag har laddluftkylare så jag kan inte blockera allt i fronten men man skulle kunna göra lite EVO gälar uppe på huven så luften mest går igenom kylaren sen upp på huven?
jag har funderat på en 50m bokserlina bakom 745:an med en våg på sen dra bilen i 130km/t en sommar natt ute i skogen och se hur stor dragkraften blir då har man lite att gå på vad gällande luftmotstånd och rull motstånd. man kan prova att montera några hårt pumpade amazon däck bak för att se skillnaden och köra med sliks med lite extra däcktryck.
jag ska beställa den boken bra tipps
mvh jens
fronten är jag inte så rädd att ändra den är lix inte i bra skick och finns nya att köpa.
skulle tro att bak bakdäcken är en stor kloss som blir i vägen för luften. kan kanske va värt att fundera på 12" brädd istället för 14"?
problemet är att jag har laddluftkylare så jag kan inte blockera allt i fronten men man skulle kunna göra lite EVO gälar uppe på huven så luften mest går igenom kylaren sen upp på huven?
jag har funderat på en 50m bokserlina bakom 745:an med en våg på sen dra bilen i 130km/t en sommar natt ute i skogen och se hur stor dragkraften blir då har man lite att gå på vad gällande luftmotstånd och rull motstånd. man kan prova att montera några hårt pumpade amazon däck bak för att se skillnaden och köra med sliks med lite extra däcktryck.
jag ska beställa den boken bra tipps
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
En sak som vi gjorde på Amazonen va att sätta en plåt bakom fram hjulet i skärmen och innåt så inte luften kommer in bakom framhjulet ,titta på pro stockern så förstår du hur jag menar vill du så måla den svart så syns den inte .
En annan sak vi gjorde på gamla twinlab monzan va att vi vinklade ner bak spoilern så vi fick en mjukt avsläpp på luften bakom bilen för att minska turbulens och ej skapa vakum vilket vi fick och broms skärmen sögs in under bilen och runt stöd hjulen ,det försvann när vi ändra vingen bak.
Annars så har vegan bra kaross likasom monzan går som en kniv i varmt smör genom luften
Och stora däck går tungt som du skriver ,åk med så smala du kan och bibehåll höjden om det funkar.
/Peter
En annan sak vi gjorde på gamla twinlab monzan va att vi vinklade ner bak spoilern så vi fick en mjukt avsläpp på luften bakom bilen för att minska turbulens och ej skapa vakum vilket vi fick och broms skärmen sögs in under bilen och runt stöd hjulen ,det försvann när vi ändra vingen bak.
Annars så har vegan bra kaross likasom monzan går som en kniv i varmt smör genom luften
Och stora däck går tungt som du skriver ,åk med så smala du kan och bibehåll höjden om det funkar.
/Peter
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
Öppningen för kylare/IC kan generellt vara mycket mindre än man kan tro så länge det finns en bra evakuering av värmen bakom. Om du bygger en splitter i fronten med en liten öppning, som innanför spoilern ökar i volym för att lugna luften framför kylaren och tätar emot den, sen lokaliserar du undertryckszonen i fronten på huven med påtejpade garnstumpar, där öppnar du upp. Mellan öppningen i huven och ICn så har du också en kanal som tätar mot IC och utsläpp, då blir det rätt effektivt. Utsläppets hål ska vara 2-3ggr större än intaget.
Ett par kjolar kan ju hindra luften från att leta sig in framför bakdäcken också.
Om man inte vet exakt hur man ska göra i ett CFD program så blir osäkerheten väldigt stor och då är den tiden egentligen mer värd att lägga på en bok i ämnet, som den som visades här, jag har själv en liknande och det är mycket man lär sig från en sån.
Ett par kjolar kan ju hindra luften från att leta sig in framför bakdäcken också.
Om man inte vet exakt hur man ska göra i ett CFD program så blir osäkerheten väldigt stor och då är den tiden egentligen mer värd att lägga på en bok i ämnet, som den som visades här, jag har själv en liknande och det är mycket man lär sig från en sån.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
Håller med Krullert ang. CFD. Det är otroligt svårt att dra verklighetstrogna slutsatser, t.o.m. om man har tid, erfarenhet och resurser. Finns god anledning till att många ingenjörer har döpt CFD till "Complete Fucking Delusion".
Jag tror det är mycket mer värt att köra empiriska prov med hjälp av sk. coast-down test. Man kan dra ganska vettiga slutsatser med bara en hyffsat rak vägsträcka och ett stopur.
Finns många intressanta SAE artiklar om saken.
http://papers.sae.org/780334/
http://papers.sae.org/852269/
http://papers.sae.org/720099/
http://papers.sae.org/760153/
http://papers.sae.org/901767/
http://papers.sae.org/940420/
http://papers.sae.org/840471/
http://papers.sae.org/870249/
Denna tror jag kan vara av särskilt intresse för våra ändamål:
http://papers.sae.org/890371/
Jag tror det är mycket mer värt att köra empiriska prov med hjälp av sk. coast-down test. Man kan dra ganska vettiga slutsatser med bara en hyffsat rak vägsträcka och ett stopur.
Finns många intressanta SAE artiklar om saken.
http://papers.sae.org/780334/
http://papers.sae.org/852269/
http://papers.sae.org/720099/
http://papers.sae.org/760153/
http://papers.sae.org/901767/
http://papers.sae.org/940420/
http://papers.sae.org/840471/
http://papers.sae.org/870249/
Denna tror jag kan vara av särskilt intresse för våra ändamål:
http://papers.sae.org/890371/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
ok jag tackar för alla bra svar som ni säger det är nog svårt att få till allt bra i datorns värd. ser likheter i topplocks värden
jag hittade lite grundläggande läsning angående airdynamic på race bilar http://www.gmecca.com/byorc/dtipsaerodynamics.html
intressant om bilens bakre del "The reason keeping flow attachment is so important is that the force created by the vacuum far exceeds that created by frontal pressure" alltså mer viktigt att jobba baktill på bilen än i fronten. min polare jonas sandström som jobbar som bil designer har sagt det också vet jag
mvh jens
jag hittade lite grundläggande läsning angående airdynamic på race bilar http://www.gmecca.com/byorc/dtipsaerodynamics.html
intressant om bilens bakre del "The reason keeping flow attachment is so important is that the force created by the vacuum far exceeds that created by frontal pressure" alltså mer viktigt att jobba baktill på bilen än i fronten. min polare jonas sandström som jobbar som bil designer har sagt det också vet jag
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
slätt golv kan aldrig misslyckas
sänka bilen är också bra.(mindre frontarea och mindre luft under bilen)
sen kan du med finurlighet göra en 'luftplog' under bilen med gummiflärpar eller plåt.
Som plogar luften runt bakhjulen snyggt från mitten av bilen och ut framför bakhjulen.
bäst vore nog att köra vattenic då slipper man släppa in luft i fronten, + man har möjlighet med is.
moon lake kapslar på hjulen
sänka bilen är också bra.(mindre frontarea och mindre luft under bilen)
sen kan du med finurlighet göra en 'luftplog' under bilen med gummiflärpar eller plåt.
Som plogar luften runt bakhjulen snyggt från mitten av bilen och ut framför bakhjulen.
bäst vore nog att köra vattenic då slipper man släppa in luft i fronten, + man har möjlighet med is.
moon lake kapslar på hjulen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
kadetten man får inte ha kåpor på hjulen i dragrace sen så har jag inte tid att hålla på med is mellan reporna det redan är fullt upp som det är speciellt då jag ibland kör själv.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
kåporna visste jag inte om, fenderskirts då?
Men is ska du överväga tycker jag.
Nog stor istank så klarar du flera repor, och gör som kjell karlsson, en AC pump som kyler vattnet.
du har den igång i upliningen, slår av den under repan, slår på den igen under återfärden.
Ja menar,, det är juh så man får en Vega snabb,, han hade det i sin vega
Men is ska du överväga tycker jag.
Nog stor istank så klarar du flera repor, och gör som kjell karlsson, en AC pump som kyler vattnet.
du har den igång i upliningen, slår av den under repan, slår på den igen under återfärden.
Ja menar,, det är juh så man får en Vega snabb,, han hade det i sin vega
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?
det måste va en enkel bil att sköta då man ska tävla. i fantasins värld är det ju bra, även i bromsbänkens. jag hadde is/vatten kyld ic redan på 90 talet i 142 men fördelarna va få om någom men nackdelarna va många. det va en massa tjafs då också jag fick hiva ur hela kyl systemet i ilska på en tävlig också då besiktnings mannen tyckte allt va helt galet!!! man fick inte ha vätskor inne i bilen sa han. jag försökte övertyga han att det bara va vatten men det va vätska också tyckte han det kunde läcka ut om bilen krascha sa han och ja försökte övertyga att det inte va nån fara om det läckte ut vatten om jag skulle krascha sen vart det vanlig kylare...
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/