cad program för att exprimentera med airdynamik?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Kadett4wd »

sen dess har det runnit mycket vatten under broarna.
jag minns kjelles system, det var nån AC kompressor från en buss.
Sen hade han allt i motorrummet, tanken kanske var 3x3x3dm som han hade slingor i från ac´n.
han kunde köra minusgrader i det om han ville.
Helt servicefritt rätt byggt,
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jens Gustavsson »

många timmars arbete för liten vinst då man kör alkohol bränsle. jag ligger kring 40 grader insugs temp då det är 15 grader vid 25 ute så har jag 50 grader vid 2.5bar laddtryck.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Kadett4wd »

ja gör man det omständigt i skallen då blir det så i verkligheten också. ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av johan johansson »

Har för mig att Stenström inte hade någon skillnad på insugsvärmen med tät grill kontra öppen
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant! man får testa det i sommar bara att tejpa igen den. man skulle haft öppet då man åker omkring i depån och då man värmer däcken sen kan den nog va stängd.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Erland Cox »

Splittern jag har sticker ut ca 5cm framför spoilern och går ända in till motorn.
Ju längre den sticker ut fram desto mer downforce får man och jag ville inte ha det utan bara leda luften förbi bilen.
50% minst av all luft som man tar in genom kylarna ska ut i främre hjulhusen.
Det fixar man med en deflektor framför hjulhuset som skickar luften utåt och skapar sug i hjulhuset.
Som P. Hedman sa kan man göra bakkanten på hjulhusen mer aerodynamiska, både bak och fram.
Man ska hellre skicka luften åt sidan så slipper man få den över bilen, det står om det i boken har jag för mig.
Big Joe som skriver på Speedtalk hade en 70 eller 71 Chevelle som kallades mean green.
Den hade han gjort en massa grejer med som gjorde på sig duktigt, artikeln ligger utlagd på speedtalk så jag ska se om jag kan hitta den.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån jan 20, 2014 8:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Erland Cox »

The tape and carboard was worth about two solid MPH as I recall. I later replaced the cardboard with very thin aluminum sheet stock ( 010 thick )That was a long time ago. About 1973 or 1974


JOE SHERMAN RACING

Tråden är här: http://www.speedtalk.com/forum/viewtopi ... =1&t=18258

Erland
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Tjoffe »

Tycker detta är riktigt intressant. kul med infon ang mussen, erland:)man kanske ska dola lite på sin egen alltså! På motornords montecarlo så kunde vi nog stekt lunchkorven på LL ic,n innan Rogga tog upp hålet i fronten! Sen var det någon av de som kör Mettis turbo som provade med och utan ic och det gav rätt mycket. (Stenström???)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Jay-c »

SolidWorks har en CFD funktion som är ganska enkel att använda men ger inga super resultat, mest indikation om turbulens. Bra för t.ex. Ic tankar

Eccomodder.com har också en del matnyttigt ang hemmbyggd aerodynamik


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av PPRMicke »

Jens har du ingen videokamera
Var på volvos vindtunnel för ett gäng år sen o labbade med något i bilväg
Dom sa så här varför gör du som gjorde förr Fäst långa ull trådar på bilen och filma hur dom rörsig och du skall se att dom rörsig som du inte trodde
En av sakerna som man blev mest förvånad var hur hjulen störde luftflödet (om man inte har inneskärm då var det förödande för luftströmen )
Dom sa så här oxå har man en 80-90tals bil skall man kolla på DTM bilar för dom var ledande med sådant på den tiden
/// Micke
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av awes »

Nu kör jag ju inte med några jättefarter med Novan + att Novan har väl inte världens bästa aerodynamiska.....
Men mitt största problem var att det kändes som att köra på is på topend. Man vågade knappt röra ratten, bilen liksom svävade fram. Och det började runt 200km/h
Gjorde en enkel luftplog fram och nu känns det som att köra på räls på topend i 250blås, helt odramatiskt.

Och ang is. Jag kör med is. Tycker inte det är något besvär att hantera trots att jag för det mesta är ensam.
Försökte en gång köra två report utan att byta is, då det var typ issörja kvar efter första repan. Det nästan kokade i vattentanken då jag kom tillbaka från andra repan, så det går bort.
(I stället kopplade jag in automatoljan på isvatten slingan för att utnyttja den bättre under den enda repan jag nu kör med en isladdning.)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Anders
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av johan johansson »

Pv,n var som din bil var awes förut utan vinge. den ville gärna spinna efter 200meter och över 200km/h vilket var allt annat än behagligt. Men sen jag satte på min vinge så går den helt odramatiskt. vingen avslutar väll lyftkraften av en vingformad bil som egentligen är helt vansinnigt att köra närmare 300 med
volvo pv 53 16v
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: cad program för att exprimentera med airdynamik?

Inlägg av Mattias wikberg »

Hittade denna uppsatts, http://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf Har inte hunnit läsa igenom än men de står säkert endel tänkvärt i den..
Skriv svar