Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 3:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tis feb 25, 2014 11:18 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 55
Hei.

Jeg leser litt her på forumet, og blir litt overrasket over hva som oppgis av flow på CIH toppene.
Jeg har investert i en flowbenk, og kjørt noen av mine gamle topper i den. Jeg lurte derfor om dere som har portet og flowtestet disse toppene om dere kunne legge ut noen flow nummere her.

De første toppene jeg lagde for mange år siden ble portet for milde kammer med lavt løft og orginale ventiler. (dårlig økonomi på mine yngre dager)
Her er ett diagram over flowen på de:
Alle toppene flowmålt ved 28" WC og 97mm sylinderadapter.

Bild

Jeg hadde først ikke noe skikkelig verktøy for å løfte ventilen med, så de ble justert på vippearmen på de første målingene, derav kun testet på så lavt løft. Og har prioritert litt andre topper i det siste etter at nytt verktøy ble laget.
For de som lurer så er den svensketoppen flowtestet til max 18mm løft. her er resultatet:

flow ved 28" WC :
innsug:
1mm 37.7 cfm
2mm 57.9 cfm
3mm 78.8 cfm
4mm 97.9 cfm
5mm 115.4 cfm
6mm 134.2 cfm
7mm 152.0 cfm
8mm 169.9 cfm
9mm 185.2 cfm
10mm 199.5 cfm
11mm 212.6 cfm
12mm 221.9 cfm
13mm 229.5 cfm
14mm 235.6 cfm
15mm 238.7 cfm
16mm 240.9 cfm
17mm 241.2 cfm
18mm 242.0 cfm

Eksos:
1mm 26.6 cfm
2mm 47.2 cfm
3mm 65.5 cfm
4mm 83.1 cfm
5mm 99.2 cfm
6mm 112.9 cfm
7mm 126.2 cfm
8mm 135.4 cfm
9mm 141.3 cfm

Og for de som lurer hvordan kanalene ser ut i den toppen så er det ett bilde tatt slik den så ut da jeg fikk tak i den:
Bild

Vidre planer nå er å ta den ene 2,4 toppen min (merket "turbo" på diagrammet), gjøre noen små justeringer i den og få frest nye ventilseter for 47mm ventil. Og se om jeg kommer over 200cfm.

Men hva har dere fått til på deres CIH topper?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tis feb 25, 2014 4:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Jäklart vad stora insugsportar :-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tis feb 25, 2014 5:18 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag har gjort en 2 liters Opel CIH topp med 45-38 ventiler till historisk racing.

Flöde vid 28” från 2mm till 16mm med 2mm mellan. Först insug och sen avgas.

45-93-138-174-198-204-208-211.

43-87-119-151-168-179-184-187.


Avgas är det inte gjort mycket i, dom flödar otroligt bra på de här topparna.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tis feb 25, 2014 8:11 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 55
The skrev:
Jäklart vad stora insugsportar :-)

Ikke mange av denne toppen produsert. Har orginalt GM dele nr, og er laget før 2,2 og 2,4 8v ble produsert. Er homologert for Manta B 200.
Det er det svenske Opel dealer team som er hovedgrunnen til at denne toppen ble produsert, derav kallenavnet. De ønsket en trim topp som ren hyllevare hos Opel.


:thumbright: Imponerende tall for en 2,0l topp. Hva bruker du for vinkler på setet Erland? Hva for ventiler? 7mm skaft?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: ons feb 26, 2014 5:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Grupp 1 stommen?
eller vad de nu kallades?
De slutade använda den pga kanalerna var lite FÖR stora ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: ons feb 26, 2014 6:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Det var väl dock till 2 liters? Kanske fungerar bättre till 2.4+?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: ons feb 26, 2014 6:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
japp, men fortfarande svårt att få tag på dem, nästan enklare med en crossflowtopp.
Allra enklast är juh vanliga 2.2-2.4toppen, det finns mat nog att plocka 250hk+ i dem.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: ons feb 26, 2014 7:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
TMB skrev:
The skrev:
Jäklart vad stora insugsportar :-)

Ikke mange av denne toppen produsert. Har orginalt GM dele nr, og er laget før 2,2 og 2,4 8v ble produsert. Er homologert for Manta B 200.
Det er det svenske Opel dealer team som er hovedgrunnen til at denne toppen ble produsert, derav kallenavnet. De ønsket en trim topp som ren hyllevare hos Opel.


:thumbright: Imponerende tall for en 2,0l topp. Hva bruker du for vinkler på setet Erland? Hva for ventiler? 7mm skaft?



Jag köpte Cheva 5/16 ventiler av TG. Jag kör 75-60-45-35 med 30 graders back cut på ventilen.
Toppvinkeln jag använder varierar mellan 30 och 39 grader beroende på hur förbränningsrummets golv ser ut.
Toppen är till den här Kadetten: http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... 50&page=20

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: ons feb 26, 2014 8:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 55
Kadett4wd skrev:
Grupp 1 stommen?
eller vad de nu kallades?
De slutade använda den pga kanalerna var lite FÖR stora ;)


Den ble laget med tanke på 2,0l, men fungerer nok best på en 2,4 og 2,5l motor.
Ja, stemmer det. I denne toppen satt det brikker i innsuget. Men disse har forje eier rotet bort. Jeg har forsøkt litt med ei plate i flowbenken, og jeg kan heve gulvet i kanalen med 13mm uten at det gir merkbart utslag på fløde, kun når flowen kommer over 200cfm så gjorde plata utslag.

Denne toppen kommer til sin rett med en skikkelig agressiv kamaksel med bratt løftekurve og lang åpningstid på max løft. Men å få tak i ett sett med rullevippere til CIH er vanskelig i disse tider... :(

Jeg er mest interesser i hva folk gjør for å få slike skumle tall på 2,2 og 2,4 toppene. :twisted:

Her er ett diagram av noen flere topper og noen tall jeg har fått fra Bob på en 2,4 topp med 1,94" ventil. (litt feilvisning da omregning fra tommer til mm ikke ble helt korekt i skjemaet...)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tor feb 27, 2014 5:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm
Inlägg: 29
Portade en 1,9 s topp till en Ascona A 72 Appk

Här är flödes data med 44,00mm insugs ventil från 2mm till 16mm
55-104-144-184-211-228-226-226

Toppen flödar med 42mm insugsventil std 129 CFM vid 12,00mm lyft
och portad med 44 mm insugsventil 228 CFM vid samma lyft en ökning med 76 %
Kammen till toppen lyfte 12,4 mm på insug

Här är flödes data på en 2,4 topp med olika radie stål men med samma ventil 46 mm till en gatbil
74-108-155-191-223-240-244-243
50-97-139-179-204-220-237-246-257-262 (mindre radie ).

Topparna är flödestestade med 96,00 mm cyl och egna radiestål till miran.

Stor toppen som är på bild i tråden kallas för Grupp B topp och klassades in till Manta I 200 grupp B
Har portat flera med olika storlekar på insugsventilen från 45-47-48 från fabrik avgas var alla 41 mm.

2,2 toppen till Opel CIH har bästa insugs kanalen av alla CIH topparna den bästa som jag gjort effekt prov på lämmna 290 hk och 320 nm med en 2,2 topp.

MVH Henry


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: tor feb 27, 2014 6:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Har du nån sån topp jag kan köra i min flödesbänk Henry?
Skulle vara kul hur vi ligger kalibreringsmässigt.
jag ska inom kort upp till Johannes och testa en topp i hans Superflow 600 som är testad i min bänk.
Som referens, det är alltid kul att se hur man ligger.
Jag får upp till 48mm i ventil för att få de låglyftsvärdena som du har med en 44mm:s ventil.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: fre feb 28, 2014 6:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Henry, Är du hundra på 'GruppB'?
Jag vill bestämt minnas det var Grupp 1, en serie som kördes på den tiden då de här var aktuella.

edit: jag sökte lite på nätet, toppen var till båda klasserna ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: fre feb 28, 2014 5:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det finns tidningsartiklar scannade ur IMS från den tiden här: http://www.topplocksverkstan.se/scannadeartiklar.html

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel CIH flow nr?
InläggPostat: mån aug 20, 2018 2:13 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån aug 20, 2018 10:55 am
Inlägg: 1
TMB, jeg fant en gammel tråd her, er du online fortsatt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010