Hur långt räcker ett Td04-16t

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Hur långt räcker ett Td04-16t

Inlägg av Schlorven »

Tja jag ska så småning om sätta turbo på min bmw 1600-02. Så jag håller på att sammla lite saker. Mitt mål är 250-320 hk, vilket aggregat lämpar sig bäst för detta. Vill ha ett snabbt aggregat så att man har laddtryck från botten.
En fråga till är om man kan bygga en plenumkammare på weber insugen, och sätta spridarna i toppen. Och sedan sätta ett enkelt spjällhus på plenumlådan. Sedan drar man tryckslangen från ic till spjällhuset. Måste man ha någon lmm från någon bil om man ska köra med ett haltec lr liknande????
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du ha laddtryck på låga varv kan en T 19 turbo fungera bra upptill ca 320hk.(ev vet jag av ett sådant nytt.) Det går bra att bygga ett sådant insug.
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Okej, vad är det för pris på detta aggregat då??? lär vell ska kosta klöver.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej jag kan höra efter
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

kolla turboperformanceclub.com och zatzy där brukar d annonseras ut aggregat med jämna mellanrum.. flesta ligger väl mellan 2000 - 4500 beroende på avgashus och dylikt
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

ahha ok, men vem e du då?
lycksele...
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

lindblad var namnet :-D
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Anders?? fan var du som hade ute sugturbo kittet för 5000???
Simon här jonny och olovs kompis.
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

haha, tjena simon, pizza snålarn :-D
japp stämmer att jag haft ute ett sådant, dock har mailadressen klappat ihop så jag kan inte kolla svar eller tabort annonsen ens
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Får jag det för 3000 kommer jag och hämtar det....Köttbullen :-D
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

hehe, herr köttbulle om jag får be =)
nja, då har jag hellre kvar det, men trolla fram lite grejs till b20 så kan jag vara intresserad av ett byte =)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Som sagt är det lite skillnad på vilket 16T agg du skaffar.
Vad jag vet finns det två "vanliga" agg som brukar gå att få till bra kurs=
"Volvo 850 T5" : TD04hl 16T = 280-300hk
"Volvo 850 T5R" : TD04hl 16T-7 (större avgashus= nr7) = 300-320hk

Vet att MC-Xpress anonserar effekter uppemot 340hk med TD04hl 16T-7 turbon. Men det har ju mkt att göra med kamval/varvtal/effektivitet på motorn. Satsar man på kamprofiler med mkt overlap kommer man nog att begränsa effektuttaget något pga höga avgasmottryck.

MVH/ Micke Fredriksson
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Äntligen några man känner igen på det här forumet ;)
Skriv svar