Torrsump frågor

Diskussioner för erfaret folk
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Torrsump frågor

Inlägg av hauge »

Så 200mm VP bör således bli 0.2bar undertryck.. (Som vi har som gräns för att något är vajj på just den motorn)

njaa, 1 bar är ungefär 10 m VP (små skillnader beroende på var på jorden man mäter och temperatur)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av vinkelkapen »

Ja, du ser hitta på själv också att det inte stämmer.. Nu kollar vi ju bara VP som vi får direkt av tillverkarn som motorn inte får överstiga, men detta var vad kollegan sa, o så gjorde jag en blunder också så allt vart helfel

Korrekt ska vara

10mm VP=
Ca 1millibar

1000 millibar=
1 bar
e34 m20b25 turbo @1bar
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Per Ohlsson »

Är det någon som fått fram några siffror på hur mycket man kan tjäna på vacuum i en liten fyra?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Hewran »

Vi har små smidiga oljeseparatorer på våra maskiner i båten (Scania D12 och D16) Kan ta några bilder om nån vill ha.

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Re: Torrsump frågor

Inlägg av ANorberg »

Min teori är att torrsump behöver man när man tex flyger flygplan.. svänger häftigt på asfalt axar hårt rakt fram...bromsar hårt osv. Eller på vatten.
Som i ditt fall Pär.. så har div-1 bil = g krafter...
En annan synvinkel är att motorn kommer närmare marken med ett torrsumptråg än med våtsump. Gynnar väghållning som är a och o i racing.
Har ni sett någon F1 motor med våtsump de sista åren ?

Effekt förbrukningen på pumpsidan ökar med storlek på pump och naturligt vis på hur högt tryck du har i systemet..
Hydraulpumpar tar massor av effekt utan stora flöden...
Så du tjänar massor om du kör med lågt oljetryck :)
Har kanske några biverkningar...
Undertryck i tråget får kolvringar att jobba anorlunda ibland med lägre förluster i motorn...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Per Ohlsson »

Anders!

Att det ska vara torrsump är redan klart. Frågan är om det ska vara undertryck eller ej.
Jag förstår hur du menar, men jag ser inte riktigt vad något hg undertryck i tråget ska göra för skillnad mer än pumpförlust. Det är ju 9 kg komp och 3 bars ladd, vilket borde ge 27 kg på ovansidan ringen. Är inte det skillnad så det räcker?
Där du har seglat, där har jag rott!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Torrsump frågor

Inlägg av G-son »

Görs en rätt ordentlig genomgång av sånt i boken "Forced induction performance tuning", med lite siffror för effektskillnader. Ett bra tag sedan jag läste den nu, så jag har tyvärr inga siffror i skallen.

Om jag minns rätt nämns fördelar med t.ex. minskat luftmotstånd i vevhuset (veven vispar omkring rätt snabbt där inne...) och att mindre totaltryck leder till mindre tryckskillnader som i sin tur får effekten att oljan som hänger kvar i lågtryckszoner på veven lättare "rinner av" den. Men som sagt, länge sedan jag läste boken.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Re: Torrsump frågor

Inlägg av ANorberg »

Ja missförstod lite din fråga om att det just var undertrycket i tråget.
Kan som du inte hitta några konkreta bevis i form av bromspapper.
Det man skriver är att om vevhustrycket blir positivt så fungerar kolvringarna sämre därav tappar man effekt.
Min tanke är om man skall ta bort så mycket blowby i motorn som möjligt så borde det vara bättre med en ventil som är ställd på ett visst vacuum eller helt tätt i vevhuset.
När motorn är tät är problemet mindre men vid en motor som börjar vara nött så ökar problemen.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Per Ohlsson »

G-son!

Jag köper alla argument om luftmotstånd osv. Frågan är hur många hk tjänar man på vacuum?
Om man tjänar 2 hk och förlorar 30 hk i pumpförluster så anser jag det bortkastat.
Gällande att få oljan att släppa från veven så gissar jag att en slät yta gör mer nytta än vacuum.

Anders!

Oavsett vad man har för pump så drar den väl olja och skum bak till tanken? Följer inte övertrycket med dit bak då också?
Jag har ingen erfarenhet av torrsump, men blir det så högt tryck i vevhuset ens om motorn är väldigt sliten? I så fall blåser man väl packboxar och andra tätningar?
Jag vet inte om man ska mäta vevhustryck eller luftflöde ur tanken för att avgöra när det är dags att renovera?
Där du har seglat, där har jag rott!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Torrsump frågor

Inlägg av G-son »

Jag tog en titt i boken. Han säger, fritt översatt, att "vakuum kan ge 3-4% effektökning, trots pumpens effektåtgång." Han nämner en ytterligare ökning på 3-4% med "screens and scrapers" i oljetråget för att skrapa olja från veven och hindra den från att stänka tillbaka.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Per Ohlsson »

G-son!
Dessa siffror hade ju varit ett bra säljargument för pumptillverkarna. Både jag och motorbyggaren har kollat med olika leverantörer, men ingen har kunnat presentera några siffror om detta. Därför är jag lite skeptisk.
Det hade varit intressant att se hur stor skillnad det blir i effekt om man kör en extern vacuumpump på vilken motor som helst vid en bromsning. Då skulle man få svart på vitt hur stor skillnad det kan göra. En annan faktor som gör mig skeptisk är att om vacuum hade ökat verkningsgraden, så skulle väl standardmotorer ha vacuumpump för vevhuset?
Där du har seglat, där har jag rott!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Torrsump frågor

Inlägg av fugazi »

Om jag räknat rätt (tveksamt) så blir periferihastigheten på en vev med 100mm's släng 113km/h vid 6000v/min.
Det borde ge ett visst motstånd kan man tänka sig. :roll:

Eftersom jag jobbar med vakuum i dom maskiner vi säljer så har jag nog nån pump stående.
Om nån med bromsbänk i närheten av Stockholm vill testa med en 63m³/h pump som normalt kommer ner till 0,1mbar,
(den jag tror mig ha stående är säkert inte helt frisk, men pumpar förmodligen ner till under 100mbar)
så skulle jag vara villig att hjälpatill med ett test! Det vore väldigt intressant!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Kadett4wd »

Angående Verdipumpens förträfflighet är ju att man får i stort sett undertrycket på köpet.
Tryckenhet måste man ha det vet vi.
Sen med förbättrade kurvegenskaper, hopp och landningar mm mm som ökar g krafter så börjar det ställa krav på att olja ska finnas tillgängligt för tryckenheten 24/7.
Då suger vi ur motorn oljan och upp i ett skvalpsäkert kärl.
Mao behöver vi sugsteg.
Här är verdipumpen bättre än många andra pumpar och 'suger mer' med lika energiåtgång som andra pumpar.
Och med kraftigare undertryck så man man välja 'slappare' kolvringar och då även få en vinst där också.

Andra förtjänster är att man kan viktfördela bättre, man kan montera motorn längre ned mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Per Ohlsson »

I veckan sprang jag ihop med en motortrimmare då jag handlade på livsmedelsaffären. Han berättade att han hade testat med dammsugare på vevhusventilationen. Han påstod att det hade genererat en effektvinst på 6-7 hk. Frågan kvarstår då hur mycket effekt som åtgår att skapa detta vacuum?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Torrsump frågor

Inlägg av lyyski »

Jag platsar inte direkt i denna diskussionen tänker jag, Men har länge funderar på att testa detta med vakuum i vevhuset ,

Har en motor som ska upp i bromsbänk snart (b23 sugmotor) och skulle kunna testa detta samtidigt .


Dammsugare med ett simpelt vred till motorns hastighet för att skapa undertrycker ät ju lätt att lösa, Men hur skulle jag montera det i blocket för att inte suga ur all olja?

Utför gärna ett test på det mest "vetenskapliga" vis man kan med en dammsugare!


Med vänlig hälsning, Joni
Skriv svar