Torrsump frågor
Re: Torrsump frågor
Så 200mm VP bör således bli 0.2bar undertryck.. (Som vi har som gräns för att något är vajj på just den motorn)
njaa, 1 bar är ungefär 10 m VP (små skillnader beroende på var på jorden man mäter och temperatur)
njaa, 1 bar är ungefär 10 m VP (små skillnader beroende på var på jorden man mäter och temperatur)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Torrsump frågor
Ja, du ser hitta på själv också att det inte stämmer.. Nu kollar vi ju bara VP som vi får direkt av tillverkarn som motorn inte får överstiga, men detta var vad kollegan sa, o så gjorde jag en blunder också så allt vart helfel
Korrekt ska vara
10mm VP=
Ca 1millibar
1000 millibar=
1 bar
Korrekt ska vara
10mm VP=
Ca 1millibar
1000 millibar=
1 bar
e34 m20b25 turbo @1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
Är det någon som fått fram några siffror på hur mycket man kan tjäna på vacuum i en liten fyra?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Vi har små smidiga oljeseparatorer på våra maskiner i båten (Scania D12 och D16) Kan ta några bilder om nån vill ha.
/O
/O
Re: Torrsump frågor
Min teori är att torrsump behöver man när man tex flyger flygplan.. svänger häftigt på asfalt axar hårt rakt fram...bromsar hårt osv. Eller på vatten.
Som i ditt fall Pär.. så har div-1 bil = g krafter...
En annan synvinkel är att motorn kommer närmare marken med ett torrsumptråg än med våtsump. Gynnar väghållning som är a och o i racing.
Har ni sett någon F1 motor med våtsump de sista åren ?
Effekt förbrukningen på pumpsidan ökar med storlek på pump och naturligt vis på hur högt tryck du har i systemet..
Hydraulpumpar tar massor av effekt utan stora flöden...
Så du tjänar massor om du kör med lågt oljetryck
Har kanske några biverkningar...
Undertryck i tråget får kolvringar att jobba anorlunda ibland med lägre förluster i motorn...
Som i ditt fall Pär.. så har div-1 bil = g krafter...
En annan synvinkel är att motorn kommer närmare marken med ett torrsumptråg än med våtsump. Gynnar väghållning som är a och o i racing.
Har ni sett någon F1 motor med våtsump de sista åren ?
Effekt förbrukningen på pumpsidan ökar med storlek på pump och naturligt vis på hur högt tryck du har i systemet..
Hydraulpumpar tar massor av effekt utan stora flöden...
Så du tjänar massor om du kör med lågt oljetryck
Har kanske några biverkningar...
Undertryck i tråget får kolvringar att jobba anorlunda ibland med lägre förluster i motorn...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
Anders!
Att det ska vara torrsump är redan klart. Frågan är om det ska vara undertryck eller ej.
Jag förstår hur du menar, men jag ser inte riktigt vad något hg undertryck i tråget ska göra för skillnad mer än pumpförlust. Det är ju 9 kg komp och 3 bars ladd, vilket borde ge 27 kg på ovansidan ringen. Är inte det skillnad så det räcker?
Att det ska vara torrsump är redan klart. Frågan är om det ska vara undertryck eller ej.
Jag förstår hur du menar, men jag ser inte riktigt vad något hg undertryck i tråget ska göra för skillnad mer än pumpförlust. Det är ju 9 kg komp och 3 bars ladd, vilket borde ge 27 kg på ovansidan ringen. Är inte det skillnad så det räcker?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Görs en rätt ordentlig genomgång av sånt i boken "Forced induction performance tuning", med lite siffror för effektskillnader. Ett bra tag sedan jag läste den nu, så jag har tyvärr inga siffror i skallen.
Om jag minns rätt nämns fördelar med t.ex. minskat luftmotstånd i vevhuset (veven vispar omkring rätt snabbt där inne...) och att mindre totaltryck leder till mindre tryckskillnader som i sin tur får effekten att oljan som hänger kvar i lågtryckszoner på veven lättare "rinner av" den. Men som sagt, länge sedan jag läste boken.
Om jag minns rätt nämns fördelar med t.ex. minskat luftmotstånd i vevhuset (veven vispar omkring rätt snabbt där inne...) och att mindre totaltryck leder till mindre tryckskillnader som i sin tur får effekten att oljan som hänger kvar i lågtryckszoner på veven lättare "rinner av" den. Men som sagt, länge sedan jag läste boken.
Re: Torrsump frågor
Ja missförstod lite din fråga om att det just var undertrycket i tråget.
Kan som du inte hitta några konkreta bevis i form av bromspapper.
Det man skriver är att om vevhustrycket blir positivt så fungerar kolvringarna sämre därav tappar man effekt.
Min tanke är om man skall ta bort så mycket blowby i motorn som möjligt så borde det vara bättre med en ventil som är ställd på ett visst vacuum eller helt tätt i vevhuset.
När motorn är tät är problemet mindre men vid en motor som börjar vara nött så ökar problemen.
Kan som du inte hitta några konkreta bevis i form av bromspapper.
Det man skriver är att om vevhustrycket blir positivt så fungerar kolvringarna sämre därav tappar man effekt.
Min tanke är om man skall ta bort så mycket blowby i motorn som möjligt så borde det vara bättre med en ventil som är ställd på ett visst vacuum eller helt tätt i vevhuset.
När motorn är tät är problemet mindre men vid en motor som börjar vara nött så ökar problemen.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
G-son!
Jag köper alla argument om luftmotstånd osv. Frågan är hur många hk tjänar man på vacuum?
Om man tjänar 2 hk och förlorar 30 hk i pumpförluster så anser jag det bortkastat.
Gällande att få oljan att släppa från veven så gissar jag att en slät yta gör mer nytta än vacuum.
Anders!
Oavsett vad man har för pump så drar den väl olja och skum bak till tanken? Följer inte övertrycket med dit bak då också?
Jag har ingen erfarenhet av torrsump, men blir det så högt tryck i vevhuset ens om motorn är väldigt sliten? I så fall blåser man väl packboxar och andra tätningar?
Jag vet inte om man ska mäta vevhustryck eller luftflöde ur tanken för att avgöra när det är dags att renovera?
Jag köper alla argument om luftmotstånd osv. Frågan är hur många hk tjänar man på vacuum?
Om man tjänar 2 hk och förlorar 30 hk i pumpförluster så anser jag det bortkastat.
Gällande att få oljan att släppa från veven så gissar jag att en slät yta gör mer nytta än vacuum.
Anders!
Oavsett vad man har för pump så drar den väl olja och skum bak till tanken? Följer inte övertrycket med dit bak då också?
Jag har ingen erfarenhet av torrsump, men blir det så högt tryck i vevhuset ens om motorn är väldigt sliten? I så fall blåser man väl packboxar och andra tätningar?
Jag vet inte om man ska mäta vevhustryck eller luftflöde ur tanken för att avgöra när det är dags att renovera?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Jag tog en titt i boken. Han säger, fritt översatt, att "vakuum kan ge 3-4% effektökning, trots pumpens effektåtgång." Han nämner en ytterligare ökning på 3-4% med "screens and scrapers" i oljetråget för att skrapa olja från veven och hindra den från att stänka tillbaka.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
G-son!
Dessa siffror hade ju varit ett bra säljargument för pumptillverkarna. Både jag och motorbyggaren har kollat med olika leverantörer, men ingen har kunnat presentera några siffror om detta. Därför är jag lite skeptisk.
Det hade varit intressant att se hur stor skillnad det blir i effekt om man kör en extern vacuumpump på vilken motor som helst vid en bromsning. Då skulle man få svart på vitt hur stor skillnad det kan göra. En annan faktor som gör mig skeptisk är att om vacuum hade ökat verkningsgraden, så skulle väl standardmotorer ha vacuumpump för vevhuset?
Dessa siffror hade ju varit ett bra säljargument för pumptillverkarna. Både jag och motorbyggaren har kollat med olika leverantörer, men ingen har kunnat presentera några siffror om detta. Därför är jag lite skeptisk.
Det hade varit intressant att se hur stor skillnad det blir i effekt om man kör en extern vacuumpump på vilken motor som helst vid en bromsning. Då skulle man få svart på vitt hur stor skillnad det kan göra. En annan faktor som gör mig skeptisk är att om vacuum hade ökat verkningsgraden, så skulle väl standardmotorer ha vacuumpump för vevhuset?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Om jag räknat rätt (tveksamt) så blir periferihastigheten på en vev med 100mm's släng 113km/h vid 6000v/min.
Det borde ge ett visst motstånd kan man tänka sig.
Eftersom jag jobbar med vakuum i dom maskiner vi säljer så har jag nog nån pump stående.
Om nån med bromsbänk i närheten av Stockholm vill testa med en 63m³/h pump som normalt kommer ner till 0,1mbar,
(den jag tror mig ha stående är säkert inte helt frisk, men pumpar förmodligen ner till under 100mbar)
så skulle jag vara villig att hjälpatill med ett test! Det vore väldigt intressant!
Det borde ge ett visst motstånd kan man tänka sig.
Eftersom jag jobbar med vakuum i dom maskiner vi säljer så har jag nog nån pump stående.
Om nån med bromsbänk i närheten av Stockholm vill testa med en 63m³/h pump som normalt kommer ner till 0,1mbar,
(den jag tror mig ha stående är säkert inte helt frisk, men pumpar förmodligen ner till under 100mbar)
så skulle jag vara villig att hjälpatill med ett test! Det vore väldigt intressant!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torrsump frågor
Angående Verdipumpens förträfflighet är ju att man får i stort sett undertrycket på köpet.
Tryckenhet måste man ha det vet vi.
Sen med förbättrade kurvegenskaper, hopp och landningar mm mm som ökar g krafter så börjar det ställa krav på att olja ska finnas tillgängligt för tryckenheten 24/7.
Då suger vi ur motorn oljan och upp i ett skvalpsäkert kärl.
Mao behöver vi sugsteg.
Här är verdipumpen bättre än många andra pumpar och 'suger mer' med lika energiåtgång som andra pumpar.
Och med kraftigare undertryck så man man välja 'slappare' kolvringar och då även få en vinst där också.
Andra förtjänster är att man kan viktfördela bättre, man kan montera motorn längre ned mm mm.
Tryckenhet måste man ha det vet vi.
Sen med förbättrade kurvegenskaper, hopp och landningar mm mm som ökar g krafter så börjar det ställa krav på att olja ska finnas tillgängligt för tryckenheten 24/7.
Då suger vi ur motorn oljan och upp i ett skvalpsäkert kärl.
Mao behöver vi sugsteg.
Här är verdipumpen bättre än många andra pumpar och 'suger mer' med lika energiåtgång som andra pumpar.
Och med kraftigare undertryck så man man välja 'slappare' kolvringar och då även få en vinst där också.
Andra förtjänster är att man kan viktfördela bättre, man kan montera motorn längre ned mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
I veckan sprang jag ihop med en motortrimmare då jag handlade på livsmedelsaffären. Han berättade att han hade testat med dammsugare på vevhusventilationen. Han påstod att det hade genererat en effektvinst på 6-7 hk. Frågan kvarstår då hur mycket effekt som åtgår att skapa detta vacuum?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Jag platsar inte direkt i denna diskussionen tänker jag, Men har länge funderar på att testa detta med vakuum i vevhuset ,
Har en motor som ska upp i bromsbänk snart (b23 sugmotor) och skulle kunna testa detta samtidigt .
Dammsugare med ett simpelt vred till motorns hastighet för att skapa undertrycker ät ju lätt att lösa, Men hur skulle jag montera det i blocket för att inte suga ur all olja?
Utför gärna ett test på det mest "vetenskapliga" vis man kan med en dammsugare!
Med vänlig hälsning, Joni
Har en motor som ska upp i bromsbänk snart (b23 sugmotor) och skulle kunna testa detta samtidigt .
Dammsugare med ett simpelt vred till motorns hastighet för att skapa undertrycker ät ju lätt att lösa, Men hur skulle jag montera det i blocket för att inte suga ur all olja?
Utför gärna ett test på det mest "vetenskapliga" vis man kan med en dammsugare!
Med vänlig hälsning, Joni