Torrsump frågor

Diskussioner för erfaret folk
MatsIDalby
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av MatsIDalby »

Per Ohlsson skrev:I veckan sprang jag ihop med en motortrimmare då jag handlade på livsmedelsaffären. Han berättade att han hade testat med dammsugare på vevhusventilationen. Han påstod att det hade genererat en effektvinst på 6-7 hk. Frågan kvarstår då hur mycket effekt som åtgår att skapa detta vacuum?
Om det inte är en stor industridammsugare så är väl effekten på 1,5 hk ( ca 2kW)

God fortsättning på er alla

Mats
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Torrsump frågor

Inlägg av hfo »

Motoreffekt på 1200-1500w brukar ge ca 300w sugeffekt har jag för mig sen jag letade dammsugare sist.. Inte konstigt att det blir varmt när man kör runt med den! :) hur effektiv är t.ex. En verdipump?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Jonas Enderlein »

En dammsugare flyttar luft men ger inget vacuum, å ytterst lite under tryck.

Jonas E
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av maxn51 »

Men man kan ju få ett sk sugmärke av dammsugare å då krävs väll ett vacum? Och vacum och undertryck är väll samma sak?;)


Mvh Max
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: Torrsump frågor

Inlägg av HenrikE »

Jonas Enderlein skrev:En dammsugare flyttar luft men ger inget vacuum, å ytterst lite under tryck.

Jonas E
Måste ju vara så fel forum som det om möjligt kan vara att komma med ett sådant påstående? :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Torrsump frågor

Inlägg av The »

maxn51 skrev:Men man kan ju få ett sk sugmärke av dammsugare å då krävs väll ett vacum? Och vacum och undertryck är väll samma sak?;)


Mvh Max
Det är ju en definitionsfråga, rent fyaikaliskt har jag för mig att det ska vara 1/1000 av normaltryck för att klassas som vakuum.
Så nja. Undertryck och vakuum är inte nödvändigtvis sanna sak..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av maxn51 »

Då har man lärt sig nåt nytt:) men tror fortfarande att en dammsugare skapar ett undertryck starkt nog att klassas som vacuum;)



Mvh Max
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av vinkelkapen »

Inom fysiken sägs en rymd befinna sig i vakuum, när trycket är mindre än en tusendel av atmosfärstrycket, vilket är användbart i många sammanhang som exempelvis i barometrar och katodstrålerör i TV-apparater. I vardagslag definieras även vakuum till att mena ett relativt måttligt undertryck, i sammanhang som till exempel vakuumslangar eller industriella vakuumpumpar, trots att dessa inte är i närheten av att åstadkomma vakuum i fysikalisk mening.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vakuum
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av maxn51 »

Okej då men om jag säger undertryck så är det väll iaf korekt?;)

Så trot iaf en dammsugare skapar ett undertryck.;)

Mycket bra skrivet och argumenterat både the och vinkelkapen de ska ni ha en guldstjärna för! God ton oxå:)Bild


Mvh Max
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag har byggt min egna vacuum test. Först började jag med en dammsugare som skulle få upp vacuumet, det visade sig att den ger lika mycket under tryck som jag kunnde suga med munnen =under 10 på klockan. Jag hade kollat min klocka mot Kent Karlssons vacuum test som kom upp till ca 70. Då lossade jag en vacuum slang från insugningsröret på bilen, åh där kom klockan upp till 75, så i början fick bilen stå igång när jag skulle vacuum testa motor delar. Nu har jag en manick som jag kopplar på kompressorn.
Men att bygga vacuum i ett vevhus med en dammsugare kan ni glömma.

Mvh Jonas E
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Torrsump frågor

Inlägg av lyyski »

Vad rekomenderar du då för manick som man kan använda för ett lätt test i bromsbänken?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det blir inte så lätt i en bromsbänk,men jag hade använt en tryckluftsslang från insugnings röret från tex dragbilen, då jag inte vill ha in vevhusvent i motorn som skall bromsas. Jag kanske kan göra en anordning så vi kan prova till våren eller sommaren.

Jonas E
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Torrsump frågor

Inlägg av fugazi »

Jonas Enderlein skrev:...Nu har jag en manick som jag kopplar på kompressorn....
En vakuumejektor? http://store.norgren.com/se/sv/list/vakuum/vakuumpumpar
Hur mkt "läcker" en motor? Vilken volym per minut behöver man pumpa bort?
Det låter kanske lätt att "pumpa vakuum" men så fort det läcker lite i den "kammare" man pumpar i/mot så får man problem... 8)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Torrsump frågor

Inlägg av JLundin »

En vanlig dammsugare med motor på 1200w klarar av att ge ett undertryck på uppåt 48" H2O, dom flödar dessutom ganska bra. Jag har flödesmappar på dom Electrolux motorer som jag har i min bänk, dom ger förvånansvärt bra undertryck och flöde med tanke på hur simpelt byggda dom är.

Personligen skulle jag inte ansluta en dammsugare direkt mot en motors vevhus utan att ha någon form av kärl emellan. Eventuell utsugen olje-/bränsledimma i kontakt med motorns kol kan om oturen är framme ger bra en bra eldkastare. Lite självbevarelsedrift bör man ha..... :lol:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Torrsump frågor

Inlägg av fugazi »

Sätter man 2 motorer i serie får man bättre/högre/mer undertryck...
(Jobbade som servicetekniker på Electrolux i början på 90-talet och har sett en och annan dammsugarmotor... :hey: )
Skriv svar