Per Ohlsson skrev:I veckan sprang jag ihop med en motortrimmare då jag handlade på livsmedelsaffären. Han berättade att han hade testat med dammsugare på vevhusventilationen. Han påstod att det hade genererat en effektvinst på 6-7 hk. Frågan kvarstår då hur mycket effekt som åtgår att skapa detta vacuum?
Om det inte är en stor industridammsugare så är väl effekten på 1,5 hk ( ca 2kW)
Motoreffekt på 1200-1500w brukar ge ca 300w sugeffekt har jag för mig sen jag letade dammsugare sist.. Inte konstigt att det blir varmt när man kör runt med den! hur effektiv är t.ex. En verdipump?
maxn51 skrev:Men man kan ju få ett sk sugmärke av dammsugare å då krävs väll ett vacum? Och vacum och undertryck är väll samma sak?;)
Mvh Max
Det är ju en definitionsfråga, rent fyaikaliskt har jag för mig att det ska vara 1/1000 av normaltryck för att klassas som vakuum.
Så nja. Undertryck och vakuum är inte nödvändigtvis sanna sak..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Inom fysiken sägs en rymd befinna sig i vakuum, när trycket är mindre än en tusendel av atmosfärstrycket, vilket är användbart i många sammanhang som exempelvis i barometrar och katodstrålerör i TV-apparater. I vardagslag definieras även vakuum till att mena ett relativt måttligt undertryck, i sammanhang som till exempel vakuumslangar eller industriella vakuumpumpar, trots att dessa inte är i närheten av att åstadkomma vakuum i fysikalisk mening.
Jag har byggt min egna vacuum test. Först började jag med en dammsugare som skulle få upp vacuumet, det visade sig att den ger lika mycket under tryck som jag kunnde suga med munnen =under 10 på klockan. Jag hade kollat min klocka mot Kent Karlssons vacuum test som kom upp till ca 70. Då lossade jag en vacuum slang från insugningsröret på bilen, åh där kom klockan upp till 75, så i början fick bilen stå igång när jag skulle vacuum testa motor delar. Nu har jag en manick som jag kopplar på kompressorn.
Men att bygga vacuum i ett vevhus med en dammsugare kan ni glömma.
Det blir inte så lätt i en bromsbänk,men jag hade använt en tryckluftsslang från insugnings röret från tex dragbilen, då jag inte vill ha in vevhusvent i motorn som skall bromsas. Jag kanske kan göra en anordning så vi kan prova till våren eller sommaren.
Jonas Enderlein skrev:...Nu har jag en manick som jag kopplar på kompressorn....
En vakuumejektor? http://store.norgren.com/se/sv/list/vakuum/vakuumpumpar
Hur mkt "läcker" en motor? Vilken volym per minut behöver man pumpa bort?
Det låter kanske lätt att "pumpa vakuum" men så fort det läcker lite i den "kammare" man pumpar i/mot så får man problem...
En vanlig dammsugare med motor på 1200w klarar av att ge ett undertryck på uppåt 48" H2O, dom flödar dessutom ganska bra. Jag har flödesmappar på dom Electrolux motorer som jag har i min bänk, dom ger förvånansvärt bra undertryck och flöde med tanke på hur simpelt byggda dom är.
Personligen skulle jag inte ansluta en dammsugare direkt mot en motors vevhus utan att ha någon form av kärl emellan. Eventuell utsugen olje-/bränsledimma i kontakt med motorns kol kan om oturen är framme ger bra en bra eldkastare. Lite självbevarelsedrift bör man ha.....
Sätter man 2 motorer i serie får man bättre/högre/mer undertryck...
(Jobbade som servicetekniker på Electrolux i början på 90-talet och har sett en och annan dammsugarmotor... )