Någon som pysslat med anti lag?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Jag är nyfiken på att bygga ett system. Någon som har lite tips?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Fyrken »

Henke Brun!

Enklaste metoden är en trottelblip som öppnar dina spjäll (för du har väl många?) när ALS ska vara aktivt.
Vi har kört med farthållarmotorn som suger ner gaspedalen med vakuum. Den metoden var inte återkopplad utan vi siktade på en viss trottelposition genom diverse motstånd till pumpen. Detta i en bil där dessa grejor redan var monterade.
I rallycross, där de inte får ha E-gas, har de bypass-system med ett eller två spjäll. Man kan nog göra samma sak med tomgångsmotorer, men jag tror att man inte klarar sig med bara 1 motor utan behöver fler.
Du har väl en luftrail efter spjällen? De är kanske lite små för detta ändamål?

Om du har möjlighet att återkoppla borde det finnas ett visst target boost setpoint när ALS är aktivt. Sedan kan det vara bra med en övervakning på avgastemperaturen. I rallycross har det problem med att få kollektorer och avgashus att hålla.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Tack för tipsen!
Jag lär få dra upp spjällen för vacuumrailen är för klen.

Motorbromsen måste bli kass va?
Hur menar du med återkoppla?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Henrik Braun skrev:Jag är nyfiken på att bygga ett system. Någon som har lite tips?
vad ska du ha anti laggen till och vad är det för motor koncept

mvh jens
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Egentligen är det mest i experimentsyfte. Men den ska användas för att inte tappa orken mellan växlingarna. S38 3,6 motor med en lite för stor HX 60 på. Den brinner förmodligen upp men jag provar!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Christofer »

För ett par år sedan höll jag på och byggde ett hyperbarsystem och i samma veva kom jag att bygga ett anti-lag av en slump. Det basserades på att jag satte en pulsair ventil i varje primär och trycksatte dessa med laddtryck från laddröret.

Dom var meningen som nått annat men fungerade i praktiken som dumpventiler och anti-lag. Hade downpipe från botten på framskärmen och mynningsflamman vart högre än taket på 142an :).

En lite mer sofistikerad variant med lite styrning hade nog varit riktigt effektivt för att hålla tryck mellan växlingar.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Ante Karlsson »

Kika på tibuc.se så ser du hur responsventilen ser ut på supercars bilarna

Plattan som ventilen sitter och tar luft genom ser du här

Bild

Sedan går det två slangar ur ventilen som sedan går in på insuget efter spjällbladen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Henrik Braun skrev:Egentligen är det mest i experimentsyfte. Men den ska användas för att inte tappa orken mellan växlingarna. S38 3,6 motor med en lite för stor HX 60 på. Den brinner förmodligen upp men jag provar!
låter konstigt att den tappar trycket mellan växligarna? vi har kört manuell låda med 2.3L motorer med HX60 utan att den vart seg? nu snackar jag dragrace liknade bil vet ej vad du använder bilen till? vad har du för däck? får motorn nån belastning :) ?

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Fyrken »

Henrik Braun skrev:Tack för tipsen!
Jag lär få dra upp spjällen för vacuumrailen är för klen.

Motorbromsen måste bli kass va?
Hur menar du med återkoppla?
Hej igen Henke!

Kul att tråden har tagit fart!

Motorbromsen blir sämre ja. Även vanliga bromsen om du har booster med vakuum från insuget. Kan vara lite besvärligt att få stopp innan man hunnit slå av ALS.

Återkoppla innebär att det finns styrsystem där man kan begära ett visst laddtryck och sedan så reglerar styrenheten tills det uppnås. Givetvis med en hel del tuning/mappning först. Tex mer eller mindre spjällvinkel för att nå laddtrycket man önskar.

I ditt ViPec hittar du inställningarna under ECU Settings - Motorsport - Anti-lag

Börja med en enkel inställning där du själv håller spjället öppet. Jag vet inte om du behöver en switch in till ECUn för att aktivera det eller om det går att endast slå på funktionen i mappningsprogrammet. Testa sedan med att dra bort tändning och lägg ev på lite bränsle och se vad som händer. Hjälpen, som man får fram genom att trycka F1, verkar väldigt bra.

Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Jag tackar för infon!
Jag vet inte om man kan ställa ett "börvärde" i vipec, får kolla lite på det. Jag har alltid vart nyfiken på det å är sugen på att joxa lite med det. Frågan är bara hur många sekunder min Holset är med innan den brinner upp..

jag har hydraulisk bromsservo så det är inga problem. Jag har också undrst varför inte fler kör med det, i rally har ju alla turbobilar als!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av johan johansson »

Om du har hyfsat lättväxlad låda så släpp inte gasen när du växlar så är problemet löst
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Jag kör inte dragrace! Det är en gatebil-bil typ.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för däck? om det inte blir nått motstånd för motorn så får inte turbon nån energi heller :)

peter i sävar har exprimenterat i praktiken med lite sånt jag ska intervjua han om olika modeller men jag har ännu inte förstått vad du riktigt är ute efter och vad problemet är? berätta mer om bilen och dess användnings område.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Kadett4wd »

Han skriver ju att det är en Gatebil -bil.
Mao sladda och svina runt på nån bana nånstans.
således antar jag han är ute efter respons/snärtighet då han pumpar på gasen på 4an i breisladd på rudskogen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar