Bara intresserad av hur det är uppbyggt, då jag hjälper en kille med
insprutningen på hans bil.
//Nisse
Någon som pysslat med anti lag?
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Ok!
I princip är det rätt så enkelt, man har en ventil på grenröret och via den leder man in luft från trycksidan på turbon. Här ser du ventilen på grenröret.
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... G_3430.jpg
Denna ventil måste givetvis ha en aktivering från motorstyret och sedan måste man även leda luft förbi spjället, som vid "vanlig" ALS med tex e-gas spjäll, Tibuc-ventil, throttle kicker.
Sedan blir inställningarna för tändning och bränsle ungefär som för vanlig ALS.
Tänk på att det är väldigt lätt att döda turbon då det lätt blir väldigt varmt!
Edit: En rätt bra bild på en Evo i en tråd
http://www.evolutionm.net/forums/motor- ... rbo-2.html
I princip är det rätt så enkelt, man har en ventil på grenröret och via den leder man in luft från trycksidan på turbon. Här ser du ventilen på grenröret.
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... G_3430.jpg
Denna ventil måste givetvis ha en aktivering från motorstyret och sedan måste man även leda luft förbi spjället, som vid "vanlig" ALS med tex e-gas spjäll, Tibuc-ventil, throttle kicker.
Sedan blir inställningarna för tändning och bränsle ungefär som för vanlig ALS.
Tänk på att det är väldigt lätt att döda turbon då det lätt blir väldigt varmt!
Edit: En rätt bra bild på en Evo i en tråd
http://www.evolutionm.net/forums/motor- ... rbo-2.html
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Hej hej!
Jag skulle använda mig av någon form av egr ventil. Och sedan leda in ladd luft direkt i grenröret. Googla så ser du hur dem ser ut. Finns många varianter o dem är gjorda för att sitta i en varm miljö.
Då kan du använda vakumet i vakumrailen att öppna egr spjället med. Sedan pytsar du på med lagom med soppa från styrsystemet.
mvh Eric
Jag skulle använda mig av någon form av egr ventil. Och sedan leda in ladd luft direkt i grenröret. Googla så ser du hur dem ser ut. Finns många varianter o dem är gjorda för att sitta i en varm miljö.
Då kan du använda vakumet i vakumrailen att öppna egr spjället med. Sedan pytsar du på med lagom med soppa från styrsystemet.
mvh Eric
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Har tittat lite mera under huven på bilen nu, det sitter en vacuumklocka somAscona 400 skrev:Även leda luft förbi spjället, som vid "vanlig" ALS med throttle kicker.
Sedan blir inställningarna för tändning och bränsle ungefär som för vanlig ALS.
Tänk på att det är väldigt lätt att döda turbon då det lätt blir väldigt varmt!
påverkar gasspjället när ALS aktiveras, har varit ute och åkt några svängar
och vilken skillnad det blir när det aktiveras
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Ingen som frågat vad han har för styrsystem för att faktiskt kunna ge han hjälp med de inställningar för ALS han frågar efter? Bara massa foilie hatt teorier
Vad har du för styrsystem? Hur bypassar du luften, solenoid som öppnar spjäll vid aktivering? Funkar även med väldigt stor tomgångsmotor eller dubba vanliga.
Varför ifråga sätta ALS? Rätt justerad als gör bilen sjukt aggressiv och respons därefter. Som sagt rätt vanligt inom drifting.
Vad har du för styrsystem? Hur bypassar du luften, solenoid som öppnar spjäll vid aktivering? Funkar även med väldigt stor tomgångsmotor eller dubba vanliga.
Varför ifråga sätta ALS? Rätt justerad als gör bilen sjukt aggressiv och respons därefter. Som sagt rätt vanligt inom drifting.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos