Någon som pysslat med anti lag?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Någon som pysslat med anti lag?
en gat bil?
en gate bil? vad är skilnaden? nån nosk tävlig ringer det i bak huvudet drifting???
är det drifting vi snackar så förstår jag bättre.
mvh jens
en gate bil? vad är skilnaden? nån nosk tävlig ringer det i bak huvudet drifting???
är det drifting vi snackar så förstår jag bättre.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Någon som pysslat med anti lag?
inte drifting. Enbart sladdning och allmänt svinande
Typ som utanför korvmojjen men på bana.
Drifting är en idag seriös sport(säger de)
Typ som utanför korvmojjen men på bana.
Drifting är en idag seriös sport(säger de)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Det är ganska vanligt inom drifting nere i Europa.Fyrken skrev:Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Jag kör med en stor skruv jag drar dit mot gasrullen när jag ska köra antilag på min bil, funkar riktigt bra när man sladdar runt korvmojjen.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Nu är det åter igen dags att damma av de här planerna. Nu är jag mer inne på bypasstypen med laddtryck in i grenröret, någon som pysslat med det?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Kör en 'eldump'
då kan du även aktivera en spridare in i luften du dumpar i grenröret.. då ska du se på fan
då kan du även aktivera en spridare in i luften du dumpar i grenröret.. då ska du se på fan
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Fyrken skrev:Hej igen Henke!Henrik Braun skrev:Tack för tipsen!
Jag lär få dra upp spjällen för vacuumrailen är för klen.
Motorbromsen måste bli kass va?
Hur menar du med återkoppla?
Kul att tråden har tagit fart!
Motorbromsen blir sämre ja. Även vanliga bromsen om du har booster med vakuum från insuget. Kan vara lite besvärligt att få stopp innan man hunnit slå av ALS.
Återkoppla innebär att det finns styrsystem där man kan begära ett visst laddtryck och sedan så reglerar styrenheten tills det uppnås. Givetvis med en hel del tuning/mappning först. Tex mer eller mindre spjällvinkel för att nå laddtrycket man önskar.
I ditt ViPec hittar du inställningarna under ECU Settings - Motorsport - Anti-lag
Börja med en enkel inställning där du själv håller spjället öppet. Jag vet inte om du behöver en switch in till ECUn för att aktivera det eller om det går att endast slå på funktionen i mappningsprogrammet. Testa sedan med att dra bort tändning och lägg ev på lite bränsle och se vad som händer. Hjälpen, som man får fram genom att trycka F1, verkar väldigt bra.
Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Tror att anti-lag är väldigt vanligt inom proffs scenen
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Eh... jaa, Mitsubishi... typ.Henrik Braun skrev:Nu är det åter igen dags att damma av de här planerna. Nu är jag mer inne på bypasstypen med laddtryck in i grenröret, någon som pysslat med det?
"Diagram of the OEM Mitsubishi EVO ALS"
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Ja ett det sitter på mitsu vet jag. Menar om någon komponerat själv och justerserat.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Jo, jag förstod det!
Jag har inte gjort det själv, men om man googlar på "als mitsubishi evo" t.ex. så får man upp en hel del bilder på sånt som ser hembyggt ut!
Borde funka med en (liten?) vacumtank från insuget via en magnetventil styrd av sprutet till en "wastegate" som öppnar mellan tryckrör och grenrör.
På chemat ser det ut att sitta en backventil i "Secondary air valve" också, den stoppar väl avgaserna från att gå in i insuget om mottrycket skulle bli för högt?
Men skulle det inte funka att sätta "wastegaten" åt fel håll istället?
Jag har inte gjort det själv, men om man googlar på "als mitsubishi evo" t.ex. så får man upp en hel del bilder på sånt som ser hembyggt ut!
Borde funka med en (liten?) vacumtank från insuget via en magnetventil styrd av sprutet till en "wastegate" som öppnar mellan tryckrör och grenrör.
På chemat ser det ut att sitta en backventil i "Secondary air valve" också, den stoppar väl avgaserna från att gå in i insuget om mottrycket skulle bli för högt?
Men skulle det inte funka att sätta "wastegaten" åt fel håll istället?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Någon som pysslat med anti lag?
testa en elektrisk egr till modernare dieslar. .......
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Vad vill dom ha för styrsignal?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Kopiera volvos "nya" system https://youtu.be/3HAG3VkYcCY
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Har man möjlighet att köra med ett E-gas spjäll så underlättar det oavsett vilken form av ALS man vill köra. Vilket motorstyrsystem kör du?
Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt..
Så "vanlig" ALS där man leder förbi luft förbi spjället/en är lämpligast, E-gas, EGR-ventiler eller Tibucs ventil funkar och sedan är det "bara" inställningar i sprutet. I stora drag sänka tändning till efter TDC och justera soppa. Håll koll på avgastempen! Rätt utfört så kan man utan problem ha 1bar laddtryck på ALSen.
Om det sitter i en bil med bromsservo, tänk på att vakuum kommer ta slut å det kan bli väldigt intressant att bromsa..
Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt..
Så "vanlig" ALS där man leder förbi luft förbi spjället/en är lämpligast, E-gas, EGR-ventiler eller Tibucs ventil funkar och sedan är det "bara" inställningar i sprutet. I stora drag sänka tändning till efter TDC och justera soppa. Håll koll på avgastempen! Rätt utfört så kan man utan problem ha 1bar laddtryck på ALSen.
Om det sitter i en bil med bromsservo, tänk på att vakuum kommer ta slut å det kan bli väldigt intressant att bromsa..
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Har du koll på hur systemet är uppbyggt på Mitsubishi rally bilarna Evo5 Grp-AAscona 400 skrev:Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt..
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Någon som pysslat med anti lag?
Googlade lite snabbt för att se hur de ser ut men jag har aldrig sett en Evo med Fresh Air, även om vi har haft nån WRC bil inne.
Men vad funderade du på?
/Emil
Men vad funderade du på?
/Emil