Någon som pysslat med anti lag?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Jens Gustavsson »

en gat bil? :)

en gate bil? vad är skilnaden? nån nosk tävlig ringer det i bak huvudet drifting???

är det drifting vi snackar så förstår jag bättre.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Kadett4wd »

inte drifting. Enbart sladdning och allmänt svinande ;)
Typ som utanför korvmojjen men på bana.

Drifting är en idag seriös sport(säger de)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Erikk »

Fyrken skrev:Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Det är ganska vanligt inom drifting nere i Europa.

Jag kör med en stor skruv jag drar dit mot gasrullen när jag ska köra antilag på min bil, funkar riktigt bra när man sladdar runt korvmojjen.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Nu är det åter igen dags att damma av de här planerna. Nu är jag mer inne på bypasstypen med laddtryck in i grenröret, någon som pysslat med det?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Kadett4wd »

Kör en 'eldump'
då kan du även aktivera en spridare in i luften du dumpar i grenröret.. då ska du se på fan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Oskar Johansson »

Fyrken skrev:
Henrik Braun skrev:Tack för tipsen!
Jag lär få dra upp spjällen för vacuumrailen är för klen.

Motorbromsen måste bli kass va?
Hur menar du med återkoppla?
Hej igen Henke!

Kul att tråden har tagit fart!

Motorbromsen blir sämre ja. Även vanliga bromsen om du har booster med vakuum från insuget. Kan vara lite besvärligt att få stopp innan man hunnit slå av ALS.

Återkoppla innebär att det finns styrsystem där man kan begära ett visst laddtryck och sedan så reglerar styrenheten tills det uppnås. Givetvis med en hel del tuning/mappning först. Tex mer eller mindre spjällvinkel för att nå laddtrycket man önskar.

I ditt ViPec hittar du inställningarna under ECU Settings - Motorsport - Anti-lag

Börja med en enkel inställning där du själv håller spjället öppet. Jag vet inte om du behöver en switch in till ECUn för att aktivera det eller om det går att endast slå på funktionen i mappningsprogrammet. Testa sedan med att dra bort tändning och lägg ev på lite bränsle och se vad som händer. Hjälpen, som man får fram genom att trycka F1, verkar väldigt bra.

Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.


Tror att anti-lag är väldigt vanligt inom proffs scenen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av fugazi »

Henrik Braun skrev:Nu är det åter igen dags att damma av de här planerna. Nu är jag mer inne på bypasstypen med laddtryck in i grenröret, någon som pysslat med det?
Eh... jaa, Mitsubishi... typ.

Bild
"Diagram of the OEM Mitsubishi EVO ALS"
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Ja ett det sitter på mitsu vet jag. Menar om någon komponerat själv och justerserat.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av fugazi »

Jo, jag förstod det! :hihi:
Jag har inte gjort det själv, men om man googlar på "als mitsubishi evo" t.ex. så får man upp en hel del bilder på sånt som ser hembyggt ut!
Borde funka med en (liten?) vacumtank från insuget via en magnetventil styrd av sprutet till en "wastegate" som öppnar mellan tryckrör och grenrör.
På chemat ser det ut att sitta en backventil i "Secondary air valve" också, den stoppar väl avgaserna från att gå in i insuget om mottrycket skulle bli för högt?
Men skulle det inte funka att sätta "wastegaten" åt fel håll istället?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Matti johansson »

testa en elektrisk egr till modernare dieslar. .......
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Henrik Braun »

Vad vill dom ha för styrsignal?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Kirre »

Kopiera volvos "nya" system https://youtu.be/3HAG3VkYcCY
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Ascona 400 »

Har man möjlighet att köra med ett E-gas spjäll så underlättar det oavsett vilken form av ALS man vill köra. Vilket motorstyrsystem kör du?
Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt.. ;)

Så "vanlig" ALS där man leder förbi luft förbi spjället/en är lämpligast, E-gas, EGR-ventiler eller Tibucs ventil funkar och sedan är det "bara" inställningar i sprutet. I stora drag sänka tändning till efter TDC och justera soppa. Håll koll på avgastempen! Rätt utfört så kan man utan problem ha 1bar laddtryck på ALSen.

Om det sitter i en bil med bromsservo, tänk på att vakuum kommer ta slut å det kan bli väldigt intressant att bromsa..
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av super7 »

Ascona 400 skrev:Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt.. ;)
Har du koll på hur systemet är uppbyggt på Mitsubishi rally bilarna Evo5 Grp-A

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Någon som pysslat med anti lag?

Inlägg av Ascona 400 »

Googlade lite snabbt för att se hur de ser ut men jag har aldrig sett en Evo med Fresh Air, även om vi har haft nån WRC bil inne.

Men vad funderade du på?

/Emil
Skriv svar