Bygget handlar om en 6 liters v12a.
Mercedes M120.980
Denna motorn har lite racinghistoria och används av AMG och Pagani zonda till deras bilar.
AMG,s motor till Pagani zonda

Jag vet att jag kan i stora drag tillverka samma typ av kammar som till volvo16v med upp till 14mm lyft på insug och 13mm lyft på avgas.
Topparna som Mercedes tillverkar brukar inte vara skräp från början så där har jag goda hopp.
Enligt pipemax behöver en sådan här maskin endast ett flöde av 229cfm på insug vid 75graders vevaxelvarv.
Det behövs i stort sett ingen portning med min uppskattning.
Minsta arean blir på 26mm/ventil på insug och det sitter 35mm ventiler std i toppen så det finns ventil så det räcker även om man kollar på tidsarean upp till 7500rpm
Jag skall komma till sak.
Motorn skall gå som gatmaskin och sugmotor, den skall hellre vara för vass än för snäll.
Skall man se vad man får ut av pipemax så levererar maskinen där på 7500rpm som bäst runt 720hp.
Effekten som bromsats ut på liknande motorer (volvo16v) så ligger det ca runt 125hp/liter för en optimerad körmaskin av bästa snitt.
Då borde 750hp vara det man kan räkna med på denna motorn rakt översatt.
Jag funderar på vad ni lyckats få ut av 4ventils sugmotorer avstämda för rally och rallycross (vilket jag anser är samma sak som gatmaskin i register) i liter effekt.
Volvo 8v närmar sig faktiskt 120liter hp på mindre maskiner, dock tar dom stopp och ökar inte med motorvolym då topparna inte räcker.