Literhästar i serietillverkade motorer

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

Sitter och planerar ett bygge till mig själv och skulle behöva lite inputs från er.
Bygget handlar om en 6 liters v12a.
Mercedes M120.980
Denna motorn har lite racinghistoria och används av AMG och Pagani zonda till deras bilar.
AMG,s motor till Pagani zonda
Bild

Jag vet att jag kan i stora drag tillverka samma typ av kammar som till volvo16v med upp till 14mm lyft på insug och 13mm lyft på avgas.
Topparna som Mercedes tillverkar brukar inte vara skräp från början så där har jag goda hopp.
Enligt pipemax behöver en sådan här maskin endast ett flöde av 229cfm på insug vid 75graders vevaxelvarv.
Det behövs i stort sett ingen portning med min uppskattning.
Minsta arean blir på 26mm/ventil på insug och det sitter 35mm ventiler std i toppen så det finns ventil så det räcker även om man kollar på tidsarean upp till 7500rpm

Jag skall komma till sak.
Motorn skall gå som gatmaskin och sugmotor, den skall hellre vara för vass än för snäll.
Skall man se vad man får ut av pipemax så levererar maskinen där på 7500rpm som bäst runt 720hp.
Effekten som bromsats ut på liknande motorer (volvo16v) så ligger det ca runt 125hp/liter för en optimerad körmaskin av bästa snitt.
Då borde 750hp vara det man kan räkna med på denna motorn rakt översatt.

Jag funderar på vad ni lyckats få ut av 4ventils sugmotorer avstämda för rally och rallycross (vilket jag anser är samma sak som gatmaskin i register) i liter effekt.
Volvo 8v närmar sig faktiskt 120liter hp på mindre maskiner, dock tar dom stopp och ökar inte med motorvolym då topparna inte räcker.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Perra.S »

http://www.w140forum.de/showthread.php? ... 4-S-Motors

http://www.w140forum.de/showthread.php? ... enfresser-***

Sitter på telefonen men om mitt minne inte sviker mig finns det gott om bilder på den motorn i småbitar i de trådarna.

Toppen
http://www.w140forum.de/attachment.php? ... 1260113576
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressanta trådar. Tack så mycket. Har jag lite att läsa ikväll :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade en halv paganimotor förut ;)
Mercedes C36, den gav bra svar på att snygga upp toppen lite(men långt ifrån 100hk per liter då maskin låg på 3.6l och 280hk std):
Bild
Senast redigerad av Kadett4wd den tor aug 14, 2014 12:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Pacman »

Samlar man in en stor mängd bromssiffror på olika motorer så ser man fort ett mönster....en sorts statistisk sanning.

100 hk/liter får man runt 7000rpm.
125 hk/liter får man runt 9000rpm

Utgår man ifrån dessa siffror som faktiskt är ständigt återkommande när man jämför så är effekt vs volym ganska linjärt runt dessa varvtal.

Just därför bör man bli ganska kritisk och ifrågasättande t.ex ifall någon påstår att de har 115 hk/liter vid 6800rpm. Då är det nåt som inte stämmer!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Kadett4wd »

Du menar på stdmaskiner nu va Pacman?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Pacman »

Jag menar på alla Otto-motorer av SI-modell som anses vara optimerade.

Titta på Engine Masters.
Titta på ProStock
Titta på Touring-racing

Formel 1 och Sporthojar ligger lite utanför linjäriteten men det går att syfta likheter där med.

Räkna på deras litereffekt och jämför med varvtalet. Inte sällan kan man räkna baklänges procentuellt med varvet och hamna på samma ändå.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

Pagani zonda ger i dom senaste modellerna på 6 liter 800 hp
Då med varvstopp på 8500rpm. Dock vet jag inte vart effekten ligger högst.
I ett filmklipp jag såg yrar dom om 7500rpm, i vilket samanhang är lite oklart.
Det innebär ändock ganska stor potential för bitarna.
Om det nu är samma motorer.
Det är så fruktansvärt dålig info om Pagani motorerna så detta är taget ur röven efter saker jag snappat upp på nätet.

Jag tror nog inte man kan varva mycket över 7000rpm med std prylar i blocket.
Dock verkar det sitta schysst vev i och smidda kolvar std.
Men det vet jag först när jag får isär maskinen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av anglia-61 »

En kompis till mig har en Brabus SL 7,3 vet inte om den är både borrad och strokad, men den är baserad på samma tolva. Den har 530 eller om det var 540hk, men det är ju inte så imponerande på 7,3L

Åk in till någon merca handlare och försök få dem till att jämföra artnr. på vanliga 600 motordelar och till en AMG, fanns någon AMG SL 600 som var på 440hk om jag minns rätt. Alla SL jag har nämt är den äldre 129 karossen.

AMG brukar ha riktigt fina bitar i sina motorer.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av hauge »

Liter-effekt vs varvtal...nu fick jag ont i huvudet.

Tänker inte ge mig in i diskutionen om mercamotorn i sig, men försöka ge lite kött ändå för diskutionen och sedan följa den med intresse:

Normalt kan man inte säga, apropå någon kommentar om låg effekt trots stor slagvolym, att effekt och slagvolym har ett linjärt samband. Motorer med stor slagvolym begränsas av möjligt varvtal pga interna krafter. En intressant jämförelse finns här:
http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... _to_f1.htm
Där de jämför en Nascarmotor mot en F1

(http://www.epi-eng.com har för övrigt mycket matnyttigt, även en sida där de har en tumregel för ung hur mycket effekt man kan få ur en motor med en viss volym och varvtal)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Enok »

Pacman skrev:Samlar man in en stor mängd bromssiffror på olika motorer så ser man fort ett mönster....en sorts statistisk sanning.

100 hk/liter får man runt 7000rpm.
125 hk/liter får man runt 9000rpm

Utgår man ifrån dessa siffror som faktiskt är ständigt återkommande när man jämför så är effekt vs volym ganska linjärt runt dessa varvtal.

Just därför bör man bli ganska kritisk och ifrågasättande t.ex ifall någon påstår att de har 115 hk/liter vid 6800rpm. Då är det nåt som inte stämmer!
Nja, dom gamla super touring maskinerna låg på drygt 150hk/l vid 8500, dom senare med enkel spjäll något under 150 hk/l vid samma varvtal. Volvos V8 ger runt 660hk/ 7500 rpm alltså drygt 130hk/l.
Peter Olson
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Pacman »

Detta är inte nåt jag kommit på över lunchen idag!

Erland och jag har samlat data i flera år och jämfört med varann...och när sen miniräknaren åker fram så landar man nästan alltid där...på 100 hk/liter vid 7000rpm!!!

Ett exempel på hur jag tänker: ProStock, en av de mest extrema motorer som finns i världen...

500ci = 8,2 liter
1450hp vid 10500rpm
Det ger 176,8 hk/liter. Omräknat till 7000rpm blir det 117,9 hk/liter
Detta är en superextrem motor!!!
Ingen här inne på detta forumet klarar av att bygga en sådan motor kan jag säga utan att ta i...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Pacman »

Supertouring-bilarna från 90-talet hamnar utanför skalan. Det är mycket därför Erland vägrar acceptera de "påstådda" effektsiffror som aldrig presenteras men som upprepas som mantra ganska ofta....300hk på 2 liter vid 8500rpm. TWR påstods ha 326hk i sin Volvo...något som aldrig bevisats även om volvokombin var snabbast på rakorna trots sämst aerodynamik (beroende på storlek, inte att det var en kombi).
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Enok »

På vilket sätt har det aldrig bevisats?
Peter Olson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av hauge »

t.ex. dynopapper
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar