Literhästar i serietillverkade motorer

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Kadett4wd »

dynopapper har publicerats,, leta i engelska gamla blaskor.

edit:
hittade ett papper på en nedtrimmad hondamaskin som går på blyfri 95 numera.
Bild
Den hade varit väldigt mycket mer peakig innan,, dock hittade jag ingen uppgift om tidigare maxeffekt.
men ge det en stund så hittar ni bromspapper.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre aug 15, 2014 4:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Enok »

Jag har sett ett antal dynopapper på gamla super touring motorer. Och att Volvos V8 ger ca 660 hk är väl
ingen hemlighet.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Kadett4wd »

SwindonEngines påstod sina C20XE gav 292hk just vid vändandet av topplocket(runt 1994).
De gav också fasen i de sista ~15hk påstod de pga motorn blev okörbar ansåg de.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av EKR »

I once read about 7.3 liter amg v12 that goes into the zonda f. It said the 6.0 made just as much horsepower but the 7.3 made quite a bit more torque. 91.5mm bore and 92.4 stroke, the 7.3 has 92mm bore 94mm stroke or something.. I also read somewhere that if mclaren F1 v12 bmw 6.1 would be turbo could easy make 1000hp, and dont even get me started on that 7.3...

Bmw s54b32 make about 110hp/liter natural, at 7900 rpm

Bmw s70/2 make about 105hp liter in 1995
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

Kul med mycket svar. Personligen behöver jag få ut 650hp för att vara nöjd.
Dock är det på tok för tråkigt och betydligt högre effekter är målet.
Dock planerar jag att försöka få underdelen klara av uppgiften i någorlunda standard snitt.
Detta kan bli svårt och jag märker hur det blir när saker läggs isär.
Skall försöka nå 125hp/liter som grundförutsättning, 133hp/liter vore intressant.

Planerar att åka med variabla insugningslängder för att öka ve på bredare spann och på så vis hämta hem lite register.
https://www.youtube.com/watch?v=MRZW31F7McY
Likt denna.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Daniel-635 »

Pacman skrev:Samlar man in en stor mängd bromssiffror på olika motorer så ser man fort ett mönster....en sorts statistisk sanning.

100 hk/liter får man runt 7000rpm.
125 hk/liter får man runt 9000rpm

Utgår man ifrån dessa siffror som faktiskt är ständigt återkommande när man jämför så är effekt vs volym ganska linjärt runt dessa varvtal.

Just därför bör man bli ganska kritisk och ifrågasättande t.ex ifall någon påstår att de har 115 hk/liter vid 6800rpm. Då är det nåt som inte stämmer!

Jag brukar tänka i banorna 100Nm per liter jämna och fina siffror.
Överskrids det radikalt anar jag ugglor i mossen.

Ditt kritiska exempel 115hk / liter @ 6800 Rpm. skulle innebära 120Nm liter.

Sen får man se upp vid jämförelse mot vissa tävlings motorer, och vilket bränsle de kör på.


Jag har nog Ducatis 1199 som favorit.
162 Hk Per liter @ 10´750 Rpm. (107Nm per liter @ maxeffekt)
141 Hk Per liter @ 9000 Rpm. (111Nm per liter @ maxvrid)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av EKR »

I bet if you raised the compression ratio and rev limiter then you would for sure gain horsepower, not surea out torque on the low end, thats basically what an S50b32 was into the s54b32, then the vanos was turnt up incredible amount, the most aggressive variable valve timing system on any street engine ever made,

I take it these amg v12's dont have a variable valve timing?
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Perra.S »

EKR skrev:I once read about 7.3 liter amg v12 that goes into the zonda f. It said the 6.0 made just as much horsepower but the 7.3 made quite a bit more torque. 91.5mm bore and 92.4 stroke, the 7.3 has 92mm bore 94mm stroke or something.. I also read somewhere that if mclaren F1 v12 bmw 6.1 would be turbo could easy make 1000hp, and dont even get me started on that 7.3...

Bmw s54b32 make about 110hp/liter natural, at 7900 rpm

Bmw s70/2 make about 105hp liter in 1995
No that's not correct, the 6liter m120 has 89x80,2mm borexstroke :wink: Pagani says that their Zonda R makes 750hp/7500rpm and 710nm/5700rpm. The sound from that engine is really amazing!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av hauge »

"once read about 7.3 liter amg v12 that goes into the zonda f. It said the 6.0 made just as much horsepower but the 7.3 made quite a bit more torque"

Thats why you should not focus on only maximum horsepower, (unless you use infinitely variable geartrain). It is the average horsepower in the "usable" rpm span, (dictated by the geartrain) that is interesting if you focus on performance.

A practical example on a closed track raceway: a 2 liter 500 hp turbocharged engine is likely to have worse performance than an old 5,7 liter NA V8, which only produces 400 hp. The V8 has a much flatter torque curve, with higher mean power.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Erland Cox »

Daniel-635 skrev:
Pacman skrev:Samlar man in en stor mängd bromssiffror på olika motorer så ser man fort ett mönster....en sorts statistisk sanning.

100 hk/liter får man runt 7000rpm.
125 hk/liter får man runt 9000rpm

Utgår man ifrån dessa siffror som faktiskt är ständigt återkommande när man jämför så är effekt vs volym ganska linjärt runt dessa varvtal.

Just därför bör man bli ganska kritisk och ifrågasättande t.ex ifall någon påstår att de har 115 hk/liter vid 6800rpm. Då är det nåt som inte stämmer!

Jag brukar tänka i banorna 100Nm per liter jämna och fina siffror.
Överskrids det radikalt anar jag ugglor i mossen.

Ditt kritiska exempel 115hk / liter @ 6800 Rpm. skulle innebära 120Nm liter.

Sen får man se upp vid jämförelse mot vissa tävlings motorer, och vilket bränsle de kör på.


Jag har nog Ducatis 1199 som favorit.
162 Hk Per liter @ 10´750 Rpm. (107Nm per liter @ maxeffekt)
141 Hk Per liter @ 9000 Rpm. (111Nm per liter @ maxvrid)


162Hk vid 10750 blir 105,5 literhästar vid 7000 varv.
141Hk vid 9000 blir 109,7 literhästar vid 7000 varv.

Pro Stock ger 1450Hk vid 9800 varv men det är dyno hästar, vet inte vad det blir i riktiga hästar.
Dom har alltid gett minst 100 hästar mindre når jag varit med på bromsningar hemma.
Men 1450 vid 9800 blir 126,6 literhästar vid 7000 varv med 16:1 i komp och optimerad friktion.
Inget som funkar att köra med.

Erland
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av EKR »

Perra.S skrev:
EKR skrev:I once read about 7.3 liter amg v12 that goes into the zonda f. It said the 6.0 made just as much horsepower but the 7.3 made quite a bit more torque. 91.5mm bore and 92.4 stroke, the 7.3 has 92mm bore 94mm stroke or something.. I also read somewhere that if mclaren F1 v12 bmw 6.1 would be turbo could easy make 1000hp, and dont even get me started on that 7.3...

Bmw s54b32 make about 110hp/liter natural, at 7900 rpm

Bmw s70/2 make about 105hp liter in 1995
No that's not correct, the 6liter m120 has 89x80,2mm borexstroke :wink: Pagani says that their Zonda R makes 750hp/7500rpm and 710nm/5700rpm. The sound from that engine is really amazing!
Yes thanks for correcting me friend, i knew i wasnt 100% sure on it. It looks like the 7.3 is just a stroked up 6.0, which i can see the torque comes in with a bigger stroke than bore just like the s50b32 is just a stroked s50b30 And have same 3.4" bore.. Back in the day (early 1970s) the 712 ferrari made 750+ hp from a 7.0liter v12... But the bore was 4 inches and stroke only 2.5 inch i believe, also rev to 9000+ rpm also i think

Big bore + high rpm = Horsepower
Long stroke + quick short rev plane = Torque

And yes cant beat that mercedes or M power v12 engine note at 7000rpm :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

Måste varva mycket för att mata effekt ur dessa maskiner. Men en v12 som varvar runt 9000rpm är ingen tråkig sång.
Sen skulle jag tro att om man planerar för ett högre register så gör motorvolymen att det vridmomentet den producerar på låga varv räcker för att slänga omkring 1200-1300kg bil i fullt användbart skick ändå på gatan.
Jag har kört 1100hp prostock motor och den var visserligen hyfsat körbar i depån, dock var den ett as att hantera under 6000rpm ute på banan. Det är som en strömbrytare ett sådant register.
Problemet med mina erfarenheter angående litereffekt så är det just så som Erland säger.
Det är ju dom bänkarna man bromsar i som man får den så kallade effekten, man får lika många svar som det finns bänkar.
Jag kommer köra v12an i egen motorbänk (hoppas på bänken klarar effekten). Sortera ut grenrör, variabla insugningssystemat och eventuellt bygga om vanos enheterna för att åka med modifierade kammar.
Att jaga sugeffekt är svårt, men förbannat kul.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Kadett4wd »

mercedes c36, halva v12an från zondan lite enkelt förklarat.
med bara byte insug till separata spjäll så brukar de landa kring 330-340hk, då med de kassa avgaslimporna som sitter där std.
lite mysigare kammar(typ 270dur och 11.5mm lyft) så hamnar de kring 360-365hk, fortfarande med skitgrenrören
Har tyvärr inte ett några uppgifter efter grenrörsbyte.
Men gamle E300, lika maskin men 3liter får sig en liten skjuts uppåt på en i övrigt stdmaskin med ca 15-20hk.
dessa enkla mod borde ta dig kring 700hk iaf och ett brutalt register, du behöver inte varva 9000, räcker med ca 7500 för att kliva över 730hk med dessa milda moddar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av EKR »

Tommy Luhr skrev:Måste varva mycket för att mata effekt ur dessa maskiner. Men en v12 som varvar runt 9000rpm är ingen tråkig sång.
Sen skulle jag tro att om man planerar för ett högre register så gör motorvolymen att det vridmomentet den producerar på låga varv räcker för att slänga omkring 1200-1300kg bil i fullt användbart skick ändå på gatan.
Jag har kört 1100hp prostock motor och den var visserligen hyfsat körbar i depån, dock var den ett as att hantera under 6000rpm ute på banan. Det är som en strömbrytare ett sådant register.
Problemet med mina erfarenheter angående litereffekt så är det just så som Erland säger.
Det är ju dom bänkarna man bromsar i som man får den så kallade effekten, man får lika många svar som det finns bänkar.
Jag kommer köra v12an i egen motorbänk (hoppas på bänken klarar effekten). Sortera ut grenrör, variabla insugningssystemat och eventuellt bygga om vanos enheterna för att åka med modifierade kammar.
Att jaga sugeffekt är svårt, men förbannat kul.

Sounds good brother, turning at 8000rpm ok good, manifold open throttle bodies with polished and ported up to 300cfm per head?? Swap on S54 Vanos??
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

EKR: I think the heads are good for over 300cfm @ 28".
Pipemax says that only 230cfms needed for 720hp.
It got 35mm valves on a 89mm cylinder. Perhaps i gain 1mm and go for good quality stainless valves (just because i got then in my shop). That will gain some low lift flow and can be useful to help overlap. I have to check the heads flow balance before i decide that.
36mm valve has a time -area for 11 000rpm and thats not really necessary.
I really don't need to rev that high, but the sound this engines deliver on that rpm is to good for not rev them so high :)
This engine got the same system on intake camshaft as the early M50b2XX engine has. A cam solonoid. Maby i will lock them or redo the angle that they change the camshafts. That will be a thing for simulations program to find out and the pistons in real life.

Kadett, kul med lite info, c36 maskinerna är ju inte vanliga och som du säger verkar M104 maksinen ha en hel del gemensamt med 12an. Jag har möjlighet att slipa upp till 14mm lyft på insug. när jag mätte fram det häromdagen var det lyckliga stunder i verkstaden.
Om jag orkar skall jag göra kolfiberinsug-kolfibertrattar med variabel mekanism samt kolfiberluftburk till detta.
Även ventilkåporna funderar jag på att bygga i kolfiber, det gör att jag kan göra en mer färdig lösning för coil on plug spolar samt rensa dom från lite onödig skit. Dock mycket jobb bara för en frän grej.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar