Literhästar i serietillverkade motorer

Diskussioner för erfaret folk
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av EKR »

Yes I guess locking them would definitely be an option, torque lowend and horsepower up high might lose out but unlock more potential maybe :scratch:

http://store.vacmotorsports.com/vac---s ... p1600.aspx
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tommy Luhr »

quote myself "Jag funderar på vad ni lyckats få ut av 4ventils sugmotorer avstämda för rally och rallycross"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Dennis M »

Pacman har en poäng där, man vet inte om man kan lita på effektuppgifterna man bara läst om.
Det gäller ju även fantastiska bänkningar på Youtube osv.

Btcc bilarna var ju dessutom strypa vilket man inte behöver ta hänsyn till om man bygger en motor som som inte behöver passa i ett reglemente.

I en tidning jag läser så bänkade en gammal Honda Btcc bil och även om effekten var konfidentiell så stod det att det var långt under vad som angavs "när det begav sig"

Edit: svarade på första sidan... :-(
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av super7 »

Tommy Luhr skrev:quote myself "Jag funderar på vad ni lyckats få ut av 4ventils sugmotorer avstämda för rally och rallycross"
Jag hjälper en rally åkare med elen samt insprutningen i hans Kit Car Seat. För något år sedan när det var dax för motorrenovering
så monterades det dit rätt insug som han fått tag på till slut, kördes tidigare med insug från Golf på dispans. Blev ett helt annant
register på motorn.... mappen fick ses över en hel del :revs: :lakrits:
I reglementet så är det restriktor som gäller, och skillnaden mellan Wv och Seat är det vars den är plaserad.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Dennis M »

I vilka klasser får man köra 4v teknik utan restriktiv och liknande?

Alla klasser är väl strypta eller begränsade på något sätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Jens Gustavsson »

comp dragrace finns få begränsningar, där är det bara volym mot vikt sen stort sätt fri trimning och varv. men inga blyade bränslen eller nitro. SM israce lång nabb är det få begränsningar med men man får inte ha custom billet aftermarket topp där tror jag?

på alla andra klasser i motorsport värden med lite högre nivå finns ofta restriktor eller max rpm i reglerna för att det inte ska bli för extremt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Dennis M »

Nackdelen med dragrace är att de bara behöver hålla ihop 402m.

En racingklass där man begränsat maxvarvet till ett liknande som du tänkt varva skulle vara en bättre jämförelse.
Man har ju sett en del 150hk per liter motorer men sen är det ju alltid det där med trovärdighet på nätet.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Pacman »

I Racing långlopp som t.ex ERC får man köra 2-liters 4v helt utan begränsningar. Dock är det just långlopp och väldigt många som kommit med STCC-motorer klarar sig inte till mål.

I RallyCross klass2 2400cc får man köra med 2000cc 4v motorer nästan helt utan begränsningar. Man får inte tillsätta matrial i kanaler etc.
Dock är det oftast förarnas körstil som styr motorvalet och de flesta kör traktor så därför dominerar 2400cc 2v-motorer.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Dennis M »

Jo det kostar ju att trimma förbi de där 400cc och leder till höga varv som gör det svårt att använda standard drivlinor om de nu gör det.

Notting beats cubic inches. ..
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av loop »

Pacman skrev:I Racing långlopp som t.ex ERC får man köra 2-liters 4v helt utan begränsningar. Dock är det just långlopp och väldigt många som kommit med STCC-motorer klarar sig inte till mål.

I RallyCross klass2 2400cc får man köra med 2000cc 4v motorer nästan helt utan begränsningar. Man får inte tillsätta matrial i kanaler etc.
Dock är det oftast förarnas körstil som styr motorvalet och de flesta kör traktor så därför dominerar 2400cc 2v-motorer.
Men i 2400cc klass2 så får man tillsätta material i kanalerna väl?

Snart är det 20år sedan rödblockaren gick ur standardbilsproduktion. Och det är snart 25år sedan SAAB 8v gick ur produktion.
Finns det några andra 2400 2v motorer i klass 2?
Och finns det några framgångsrika klass2 förare med 4v?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av super7 »

Loop skrev:Finns det några andra 2400 2v motorer i klass 2?

Och finns det några framgångsrika klass2 förare med 4v?
Det har byggts ihop några Mercedes motorer både i 2150 och 2400 här uppe i norr.

Jonas har rätt så fina resultat :checkered_waving:
https://okvistrallycross.wordpress.com/
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av loop »

super7 skrev:Det har byggts ihop några Mercedes motorer både i 2150 och 2400 här uppe i norr.

Jonas har rätt så fina resultat :checkered_waving:
https://okvistrallycross.wordpress.com/
Koolt. Du vill inte skvallra mer? M102motorer?

Ah. Det är färre små framhjulsdrivna bilar i 2400 än jag förväntat mig. Tror inte jag sett nån i Götalandscupen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Jens Gustavsson »

i rally cross jagar inga max liter effekt det är inte det man behöver för att vinna. se nu bara på regeländrigarna angående vikten... ibland går 2.4 lika fort som de stora effekt monster klasserna på vissa banor.

dragrace är en klass där man behöver rå styrka för att få en bra tid speciellt på sugmotor sidan därför är det ett bra exempel på en klass där man trimmar på riktigt. myckt inponerande att kunna nå 170hk/l med förgasare och 2v topp i en hårt övervakad och begränsad klass som prostock.

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Literhästar i serietillverkade motorer

Inlägg av Tjernell »

Du får nog lägga på lite till Jens :thumbright:
Skriv svar