Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 23, 2014 9:22 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Inlägg: 51
Ort: påarp
Har någon info om en NH 138 ?

_________________
Nofearvolvo @instagram


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 23, 2014 3:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
volvo B21

328 grader vid 0.3mm och 284 vid 1.0mm

12.55 mm lyft

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 12:37 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Inlägg: 51
Ort: påarp
tror du den kan funkar den bra ihop med turbo ?

_________________
Nofearvolvo @instagram


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 3:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
det kräva en komplett motor setupp lista och hur du ska använda den för att svara på det men det korta svaret är nej den fungerar mest troligt inte på din turbo bil.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 7:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Inlägg: 51
Ort: påarp
B230fk block
H - profil
Std kolvar
Ormbo med k27a
Ms sprut
630cc deka


Toppen vet jag inte därför jag frågar någon som kan.
Vill köra 400hk

_________________
Nofearvolvo @instagram


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 25, 2014 7:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
då är den alldeles för vass! lite grovt sett ska du på turbo hålla igen lite med overlapp samt lite på durationen men gärna mycket lyft. en typ STS247 med 112 nock är ett bättre val. nästan samma lyft men mycket mindre duration och mindre överlapp.

ska du få den kamaxeln att fungera halv bra iallafall så behöver du en överdrivet stor turbo med låga avgastryck och bra långt grenrör och mycket varv grovt sett.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 12:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 07, 2011 8:27 am
Inlägg: 276
NH 264 med 103'

Sitter i min B230 som skall monteras och köras som sug 2,5 lit är det tänkt.

Är det en bra kam?

_________________
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 12:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
jag tycker att en volvo 740 är en bra bil men klart en BMW M5 v10 är ju bättre :wink:

vad är det för motor och mål du har? ju mer info ju bättre svar!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 1:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 07, 2011 8:27 am
Inlägg: 276
Sorry!

Specs
97 borr
86 slag
531 46-38
Prospark m. sprut och tänd
Sep spjällhus

Målet är körbart för gatan och 200+ på driven.

Är kammen lämplig?

_________________
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 2:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
nej det fins mer anpassade bättre grejor för den motorn. du kan maila mig på jens@savarturbo så kan vi diskutera vad en mer optimal kam ser ut och vilken budjet du har tänkt dig. 33 eller 37 tryckare ska man också fundera på.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 5:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
jag har kört med mindre lobseparation på turbo med bra resultat.
Volvo 230 2,3 liter, 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar totalt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 8:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 349
Jag har en kam jag funderar över. Inte volvo. Saab 8V

Jag tycker den är märkt 812. Men sen kom jag på att att den kanske kommer från professorn.
Har han ngn GL 2 kam. Olika profiler avgas insug runt 12 mm i lyft. Tror den var till rallycross 2150.

Har även lite värden på ett par andra kammar.

U117

Lyft insug 11,33 mm
Lyft avgas 11,50 mm
Nockvinkel 117

ventiltider insug

Insug Avgas
0,3 22 -74 77 - 23
0,4 17 - 68 73 - 17
0,5 14 - 65 71 - 14
1 6 - 57 63 - 6

Sen var det en variant som gick folkrace NH258 / NH267

NH258

Lyft 11,97 mm

ventiltider

0,3 71,2 - 35,5
0,4 65,2 - 30,2
0,5 60,9 - 27,2
1 50,4 - 17,8
1,25 47,2 - 14,5

spel 0,35

NH267

Lyft 12,06 mm

ventiltider

0,3 71,7 - 38,2
0,4 68,1 - 34,9
0,5 65,2 - 32,0
1 55,6 - 21,8
1,25 52,5 - 18,2

spel 0,3

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010