B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
- Ort: Helsingborgish
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
Har någon info om en NH 138 ?
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
volvo B21
328 grader vid 0.3mm och 284 vid 1.0mm
12.55 mm lyft
328 grader vid 0.3mm och 284 vid 1.0mm
12.55 mm lyft
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
- Ort: Helsingborgish
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
tror du den kan funkar den bra ihop med turbo ?
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
det kräva en komplett motor setupp lista och hur du ska använda den för att svara på det men det korta svaret är nej den fungerar mest troligt inte på din turbo bil.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
- Ort: Helsingborgish
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
B230fk block
H - profil
Std kolvar
Ormbo med k27a
Ms sprut
630cc deka
Toppen vet jag inte därför jag frågar någon som kan.
Vill köra 400hk
H - profil
Std kolvar
Ormbo med k27a
Ms sprut
630cc deka
Toppen vet jag inte därför jag frågar någon som kan.
Vill köra 400hk
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/
All support är bra support förutom swish tiggeri
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
då är den alldeles för vass! lite grovt sett ska du på turbo hålla igen lite med overlapp samt lite på durationen men gärna mycket lyft. en typ STS247 med 112 nock är ett bättre val. nästan samma lyft men mycket mindre duration och mindre överlapp.
ska du få den kamaxeln att fungera halv bra iallafall så behöver du en överdrivet stor turbo med låga avgastryck och bra långt grenrör och mycket varv grovt sett.
mvh jens
ska du få den kamaxeln att fungera halv bra iallafall så behöver du en överdrivet stor turbo med låga avgastryck och bra långt grenrör och mycket varv grovt sett.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
NH 264 med 103'
Sitter i min B230 som skall monteras och köras som sug 2,5 lit är det tänkt.
Är det en bra kam?
Sitter i min B230 som skall monteras och köras som sug 2,5 lit är det tänkt.
Är det en bra kam?
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
jag tycker att en volvo 740 är en bra bil men klart en BMW M5 v10 är ju bättre
vad är det för motor och mål du har? ju mer info ju bättre svar!
mvh jens
vad är det för motor och mål du har? ju mer info ju bättre svar!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
Sorry!
Specs
97 borr
86 slag
531 46-38
Prospark m. sprut och tänd
Sep spjällhus
Målet är körbart för gatan och 200+ på driven.
Är kammen lämplig?
Specs
97 borr
86 slag
531 46-38
Prospark m. sprut och tänd
Sep spjällhus
Målet är körbart för gatan och 200+ på driven.
Är kammen lämplig?
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
nej det fins mer anpassade bättre grejor för den motorn. du kan maila mig på jens@savarturbo så kan vi diskutera vad en mer optimal kam ser ut och vilken budjet du har tänkt dig. 33 eller 37 tryckare ska man också fundera på.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
jag har kört med mindre lobseparation på turbo med bra resultat.
Volvo 230 2,3 liter, 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar totalt.
Erland
Volvo 230 2,3 liter, 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar totalt.
Erland
Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4
Jag har en kam jag funderar över. Inte volvo. Saab 8V
Jag tycker den är märkt 812. Men sen kom jag på att att den kanske kommer från professorn.
Har han ngn GL 2 kam. Olika profiler avgas insug runt 12 mm i lyft. Tror den var till rallycross 2150.
Har även lite värden på ett par andra kammar.
U117
Lyft insug 11,33 mm
Lyft avgas 11,50 mm
Nockvinkel 117
ventiltider insug
Insug Avgas
0,3 22 -74 77 - 23
0,4 17 - 68 73 - 17
0,5 14 - 65 71 - 14
1 6 - 57 63 - 6
Sen var det en variant som gick folkrace NH258 / NH267
NH258
Lyft 11,97 mm
ventiltider
0,3 71,2 - 35,5
0,4 65,2 - 30,2
0,5 60,9 - 27,2
1 50,4 - 17,8
1,25 47,2 - 14,5
spel 0,35
NH267
Lyft 12,06 mm
ventiltider
0,3 71,7 - 38,2
0,4 68,1 - 34,9
0,5 65,2 - 32,0
1 55,6 - 21,8
1,25 52,5 - 18,2
spel 0,3
Jag tycker den är märkt 812. Men sen kom jag på att att den kanske kommer från professorn.
Har han ngn GL 2 kam. Olika profiler avgas insug runt 12 mm i lyft. Tror den var till rallycross 2150.
Har även lite värden på ett par andra kammar.
U117
Lyft insug 11,33 mm
Lyft avgas 11,50 mm
Nockvinkel 117
ventiltider insug
Insug Avgas
0,3 22 -74 77 - 23
0,4 17 - 68 73 - 17
0,5 14 - 65 71 - 14
1 6 - 57 63 - 6
Sen var det en variant som gick folkrace NH258 / NH267
NH258
Lyft 11,97 mm
ventiltider
0,3 71,2 - 35,5
0,4 65,2 - 30,2
0,5 60,9 - 27,2
1 50,4 - 17,8
1,25 47,2 - 14,5
spel 0,35
NH267
Lyft 12,06 mm
ventiltider
0,3 71,7 - 38,2
0,4 68,1 - 34,9
0,5 65,2 - 32,0
1 55,6 - 21,8
1,25 52,5 - 18,2
spel 0,3
Niklas