B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
johannessg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Ort: Helsingborgish

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av johannessg »

Har någon info om en NH 138 ?
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/

All support är bra support förutom swish tiggeri
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo B21

328 grader vid 0.3mm och 284 vid 1.0mm

12.55 mm lyft
johannessg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Ort: Helsingborgish

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av johannessg »

tror du den kan funkar den bra ihop med turbo ?
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/

All support är bra support förutom swish tiggeri
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kräva en komplett motor setupp lista och hur du ska använda den för att svara på det men det korta svaret är nej den fungerar mest troligt inte på din turbo bil.

mvh jens
johannessg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Ort: Helsingborgish

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av johannessg »

B230fk block
H - profil
Std kolvar
Ormbo med k27a
Ms sprut
630cc deka


Toppen vet jag inte därför jag frågar någon som kan.
Vill köra 400hk
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/

All support är bra support förutom swish tiggeri
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

då är den alldeles för vass! lite grovt sett ska du på turbo hålla igen lite med overlapp samt lite på durationen men gärna mycket lyft. en typ STS247 med 112 nock är ett bättre val. nästan samma lyft men mycket mindre duration och mindre överlapp.

ska du få den kamaxeln att fungera halv bra iallafall så behöver du en överdrivet stor turbo med låga avgastryck och bra långt grenrör och mycket varv grovt sett.

mvh jens
TiC
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: mån nov 07, 2011 8:27 am

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av TiC »

NH 264 med 103'

Sitter i min B230 som skall monteras och köras som sug 2,5 lit är det tänkt.

Är det en bra kam?
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker att en volvo 740 är en bra bil men klart en BMW M5 v10 är ju bättre :wink:

vad är det för motor och mål du har? ju mer info ju bättre svar!

mvh jens
TiC
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: mån nov 07, 2011 8:27 am

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av TiC »

Sorry!

Specs
97 borr
86 slag
531 46-38
Prospark m. sprut och tänd
Sep spjällhus

Målet är körbart för gatan och 200+ på driven.

Är kammen lämplig?
Mvh Thomas A
Volvo 242 1978 Såld
Volvo S70 1999 ex civil
Zundapp CS50 5-vxl, Athena 6-kanals, Dellorto 21 104km/h
Mustang Mamba 3-vxl, 2,9hk, Bing 15
Mustang Cobra 1000 Gulf edition....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej det fins mer anpassade bättre grejor för den motorn. du kan maila mig på jens@savarturbo så kan vi diskutera vad en mer optimal kam ser ut och vilken budjet du har tänkt dig. 33 eller 37 tryckare ska man också fundera på.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

jag har kört med mindre lobseparation på turbo med bra resultat.
Volvo 230 2,3 liter, 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar totalt.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av nkro »

Jag har en kam jag funderar över. Inte volvo. Saab 8V

Jag tycker den är märkt 812. Men sen kom jag på att att den kanske kommer från professorn.
Har han ngn GL 2 kam. Olika profiler avgas insug runt 12 mm i lyft. Tror den var till rallycross 2150.

Har även lite värden på ett par andra kammar.

U117

Lyft insug 11,33 mm
Lyft avgas 11,50 mm
Nockvinkel 117

ventiltider insug

Insug Avgas
0,3 22 -74 77 - 23
0,4 17 - 68 73 - 17
0,5 14 - 65 71 - 14
1 6 - 57 63 - 6

Sen var det en variant som gick folkrace NH258 / NH267

NH258

Lyft 11,97 mm

ventiltider

0,3 71,2 - 35,5
0,4 65,2 - 30,2
0,5 60,9 - 27,2
1 50,4 - 17,8
1,25 47,2 - 14,5

spel 0,35

NH267

Lyft 12,06 mm

ventiltider

0,3 71,7 - 38,2
0,4 68,1 - 34,9
0,5 65,2 - 32,0
1 55,6 - 21,8
1,25 52,5 - 18,2

spel 0,3
Niklas
Skriv svar