B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej jens du mäter kammarna helt rätt . se på Jänkarna då man
köper en kam får man fullständig data om kamaxeln

Jag kan berätta hur jag gör jag sätter upp en kam i en kamlåda
just. ratt spel tex 0,40 inn 0,45 ut monterar gradskiva
sedan drar jag kammen runt och mäter körspel
sedan mäter jag 0,050 tum lika med 1,27mm sedan kollar jag
nockvinkeln. sedan lyfthöjd körspel.sedan kollar jag split-window
eller splittvärde då insug och avgas har samma lyft.
för mej år detta inställnigsvärd för kamaxel
tex skriver jag 312 0,40 285 0,050 100 nockvinkel 5,85 split-window
12,5mm lyft.
ibland undrar man om kamsliparn vet vad dom håller på med
för man vill inte köpa grisen i säcken.

Vänl.Häls. Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Vill man då veta grader föd tex blir det vid körspel 312 div2 är
156 minus nockvinkel 100 är 56 grader allså insugsventilen öppnar
56 grader föd plus 180 grader är 236 det blir 312 minus 236 är 76 grader
end det blir samma med avgas fast avgas stänger56grader eöd
spitöverlapp blir56 plus56 är112 grader. man räknar samma vid
0,050 tum . Denna kamaxel har jag provat ca20 olika splitvärden
i rallycross 5,85 split på allrund bana. kort knixis boxarbana
5,95 split. backtävling 5,50 för med toppeffekt nånting man ska tänka
på att kammen på släp blir mindre psi tryck lägre komp tryck
med andra ord 5,95 för bottendrag och mellanregister
5,85 mittimellan bottendrag och toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lacke skrev:
Lacke skrev:Hej jens du mäter kammarna helt rätt . se på Jänkarna då man
köper en kam får man fullständig data om kamaxeln

Jag kan berätta hur jag gör jag sätter upp en kam i en kamlåda
just. ratt spel tex 0,40 inn 0,45 ut monterar gradskiva
sedan drar jag kammen runt och mäter körspel
sedan mäter jag 0,050 tum lika med 1,27mm sedan kollar jag
nockvinkeln. sedan lyfthöjd körspel.sedan kollar jag split-window
eller splittvärde då insug och avgas har samma lyft.
för mej år detta inställnigsvärd för kamaxel
tex skriver jag 312 0,40 285 0,050 100 nockvinkel 5,85 split-window
12,5mm lyft.
ibland undrar man om kamsliparn vet vad dom håller på med
för man vill inte köpa grisen i säcken.

Vänl.Häls. Lacke
Vill man då veta grader föd tex blir det vid körspel 312 div2 är
156 minus nockvinkel 100 är 56 grader allså insugsventilen öppnar
56 grader föd plus 180 grader är 236 det blir 312 minus 236 är 76 grader
end det blir samma med avgas fast avgas stänger56grader eöd
spitöverlapp blir56 plus56 är112 grader. man räknar samma vid
0,050 tum . Denna kamaxel har jag provat ca20 olika splitvärden
i rallycross 5,85 split på allrund bana. kort knixis boxarbana
5,95 split. backtävling 5,50 för med toppeffekt nånting man ska tänka
på att kammen på släp blir mindre psi tryck lägre komp tryck
med andra ord 5,95 för bottendrag och mellanregister
5,85 mittimellan bottendrag och toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
intresant lacke och va kul att fler mäter kammar på ett vättigt sätt som går att gämföra mellan olika fabrikanter.

jag bruka göra en liten graf på ricktigt intresanta kammar ibland till ock med

denna är till en kina monky motor, har likadana på många B20 kammar också som jag kört med. (old school utan datorer och elende :hihi: )
Bild

Bild

hur stora lyftare snackar vi om?

vad blir det för nock vinklar ungefär och instalations vinkel( adv/retard)?




vad har du för teorier om duration in VS ut?

vet att gunnar alltid kör mindre avgasduration.



vilka kammar kör du med (slipare eller profiler?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om det inte är allt för hemliga värden så skulle det va kul att uppdatera listan med nåra av dina uppmätta kammar lacke?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:
Lacke skrev: Vill man då veta grader föd tex blir det vid körspel 312 div2 är
156 minus nockvinkel 100 är 56 grader allså insugsventilen öppnar
56 grader föd plus 180 grader är 236 det blir 312 minus 236 är 76 grader
end det blir samma med avgas fast avgas stänger56grader eöd
spitöverlapp blir56 plus56 är112 grader. man räknar samma vid
0,050 tum . Denna kamaxel har jag provat ca20 olika splitvärden
i rallycross 5,85 split på allrund bana. kort knixis boxarbana
5,95 split. backtävling 5,50 för med toppeffekt nånting man ska tänka
på att kammen på släp blir mindre psi tryck lägre komp tryck
med andra ord 5,95 för bottendrag och mellanregister
5,85 mittimellan bottendrag och toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
intresant lacke och va kul att fler mäter kammar på ett vättigt sätt som går att gämföra mellan olika fabrikanter.

jag bruka göra en liten graf på ricktigt intresanta kammar ibland till ock med

denna är till en kina monky motor, har likadana på många B20 kammar också som jag kört med. (old school utan datorer och elende :hihi: )
Bild

Bild

hur stora lyftare snackar vi om?

vad blir det för nock vinklar ungefär och instalations vinkel( adv/retard)?




vad har du för teorier om duration in VS ut?

vet att gunnar alltid kör mindre avgasduration.



vilka kammar kör du med (slipare eller profiler?)

Hej Jens Kamaxeln som jag tog som ex är en timo pinne
denna kam köptes -92 orginal tryckare. denna kam har split-window
5,85mm mätt på insug då är avgas öppen lika mycke.
Jag har en platta som jag bultar fast på ventilkåpe plan
ett magnetstativ indikatorklocka med en lång pinne.
drar jag motor på noll och ser hur mycke insug är öppen.
instalationsvinkeln ar lika med 100 grader vid 5,85 i lyft sk. på nollan
Jag vill helst ha samma duration.
med mindre avgasduration får du en längre komp.takt innan avgas
öppnar.det blir samma med snävare nockvinkel.
Jag har väll köpt 40st timo pinnar Enem kg.

Vänl.Häls. Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:om det inte är allt för hemliga värden så skulle det va kul att uppdatera listan med nåra av dina uppmätta kammar lacke?
Hej Jens Hemliga värden på kamaxlar finns inte.
kammarna har antingen 100 nockvinkel till 115grader
duration 270 till 340 lyft12 till 15-16 vad mera kan man göra. Jag måste
få berätta en Timo pinne jag provade på en 2660a
344in 334ut körspel 106 nockvinkel 285 0,050tum 13,5lyft.
vilket drag i spisen men bara mellan 5000-10000rpm
Det var tomt i lådan under det. Vilket inte passar i Rallycross
PS.Jens visst ska jag uppdatera men jag måste hämta pappret
på garaget

Vänl.Häls. Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Lacke skrev:
Jens Gustavsson skrev:om det inte är allt för hemliga värden så skulle det va kul att uppdatera listan med nåra av dina uppmätta kammar lacke?
Hej Jens Hemliga värden på kamaxlar finns inte.
kammarna har antingen 100 nockvinkel till 115grader
duration 270 till 340 lyft12 till 15-16 vad mera kan man göra. Jag måste
få berätta en Timo pinne jag provade på en 2660a
344in 334ut körspel 106 nockvinkel 285 0,050tum 13,5lyft.
vilket drag i spisen men bara mellan 5000-10000rpm
Det var tomt i lådan under det. Vilket inte passar i Rallycross
PS.Jens visst ska jag uppdatera men jag måste hämta pappret
på garaget

Vänl.Häls. Lacke
Hej Jens. Skott kommer se upp!

kamaxel mod. 0,2 0,4 0,45 0,050 lyft körspel split-window.nockv
NH 187-264 316 301 274-268 13,00-12,4 5,16 104
NH 187 308 306 274-270 12,4 5,03 104
NH264 306 269-257 13,3 4,70 104
GL73 346-356 312 307 266-266 14,34-14,30 5,80 104
GL1-7 318 296 292 266-262 14,00-13,66 4,95 104
GL1 293 294 262-266 14,00 5,05 104
GL7 295 294 264-261 14,40-14,25 5,08 104
ENEM k25 322 310 265-262 14,00 5,37 104
NH105-13,1 308 308 278-280 13,10 5,20 105
NH185 314 288 266-250 12,48-12,35 4,34 105
K-Kam 277 277 230-230 11,47-11,43 1,70 110
UI234f 259 234 204 9,40
UA234f 236 207 9,40
PZMARIN AQ171 247 239 210 9,90

Hopps denna lista glädjer DIG Jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

split-window
Vad menar du med det?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lacke skrev: Hopps denna lista glädjer DIG Jens


mycket bra jag ska lägga in dem i min lista :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

super7 skrev:split-window
Vad menar du med det?
läs lackes inlägg näst längst upp på denna sida.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

super7 skrev:split-window
Vad menar du med det?
Hej Super seven med split-window menar Jag då insug och avgas är
öppen samtidit Jag brukar sätta kammen i det läge då jag startar
en motor med veven på noll. tycker jag motor ha för dåligt
bottendrag drar jag fram kammen. med andra ord brukar jag kolla
snabbt.av med ventilkåpan grar 4an i tändläge.veven på noll
då ser jag kamaxeltryckarna höjd i förhållande till varann.
är insug mera nertryckt får du mer bottendrag.
är avgas mera nertryckt får du mera toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:
Lacke skrev: Hopps denna lista glädjer DIG Jens


mycket bra jag ska lägga in dem i min lista :thumbright:
Hej Jens den här listan har Jag gjort med mina trimmarkompisan och
Vänner Jan Rönnkvist och Brage Rönnkvist

Vänl. Häls. Lacke
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Lacke skrev:
super7 skrev:split-window
Vad menar du med det?
Hej Super seven med split-window menar Jag då insug och avgas är
öppen samtidit Jag brukar sätta kammen i det läge då jag startar
en motor med veven på noll. tycker jag motor ha för dåligt
bottendrag drar jag fram kammen. med andra ord brukar jag kolla
snabbt.av med ventilkåpan grar 4an i tändläge.veven på noll
då ser jag kamaxeltryckarna höjd i förhållande till varann.
är insug mera nertryckt får du mer bottendrag.
är avgas mera nertryckt får du mera toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
Hej Lacke.

Var bara utrycket jag inte hört förrut.

Om man har dubbla kammar då (16v) visst
är det insugs kammen man justerar i första hand.
Har för att Gunnar L pratat om det nån gång, justerbart
kamdrev på insuget men fast på avgas.


Mvh Nisse
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

super7 skrev:
Lacke skrev: Hej Super seven med split-window menar Jag då insug och avgas är
öppen samtidit Jag brukar sätta kammen i det läge då jag startar
en motor med veven på noll. tycker jag motor ha för dåligt
bottendrag drar jag fram kammen. med andra ord brukar jag kolla
snabbt.av med ventilkåpan grar 4an i tändläge.veven på noll
då ser jag kamaxeltryckarna höjd i förhållande till varann.
är insug mera nertryckt får du mer bottendrag.
är avgas mera nertryckt får du mera toppeffekt

Vänl.Häls. Lacke
Hej Lacke.

Var bara utrycket jag inte hört förrut.

Om man har dubbla kammar då (16v) visst
är det insugs kammen man justerar i första hand.
Har för att Gunnar L pratat om det nån gång, justerbart
kamdrev på insuget men fast på avgas.


Mvh Nisse
Hej Nisse det beror vad du ska ha motor till är det en STD snurra
234f hydraltryckare eller mek. du måste ge Mej lite mer KÖTT på
benen . Skriv mera.
Med. Vänl. Häls. Lacke
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Inlägg av jacobson_se »

Mätte upp några std kamaxlar för skoj och några andra också.
Grader vid ventil lyft.

Modell 0.2 0.5 1.27 9 lyft Nock Splitt Spel vid mätning
Volvo Std T 240 220 205 52.5 9.5 107 0.5 0.3
Volvo std A 254 236 218 80.5 10.3 107 0.3
Enem V16T 268 248 230 114 11.8 112 1.5 0.35
Okänd turbo 264 254 238 113.5 12 114 ca1.8 0.5

Vad jag upptäckte var att ventil accelerationen för alla kammar utom enem kammen var som högst 4grader per 0.5mm, För enem 3grade per 0.5mm

Tog med dur vid 9mm för att se skillnaden på ventil acc.
Skriv svar