B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

R, S, H3 och lite Agap kammar.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan fixa det mot slutet av veckan, vilka parametrar vill du veta?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Samma som du har i listan du har ute, gärna alla.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Glömdes detta bort?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej jag hann bara inte. info kommer så fort jag har en liten stund över.
mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Du får sluta lägga så mycket tid på brudar Jens.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: jo det finns andra saker i mitt huvud än B20 ibland också erland. jag har en början på en lista i andra inlägget på sida ett i denna tråd.

jag la in några vanliga kamaxlar sen några som man får ta en funderare på som tex NH88 som på papperet ser bra ut på 1.25mm lyftet och på max lyftet men det fattas aria så den är inte så bra ändå när man börjar rota mer.

jämför också KG6 med tex BOA 5 kamaxeln så ser man att det finns/fans bra mycket bättre kamaxlar redan då. som vanligt ser man att AGAP har klart fina profiler i sitt modärna sortiment men jag har inte mätt hans värre kamaxlar än men det kommer.

jag säljer förövrigt AGAP, BOA, Nisse hedlund och timo kamaxlar mm om nån är intreserad så pm eller ring mig. jag kan fixa hybrider mellan olika kamaxlar in och ut och med speciella nockvinklar och hjälper dig med vad du kan behöva för kamaxel och kringutrustning.

mvh jens

B20 kamaxel lista.

obs alla mått tagana på kamaxelns lyftare, ej jämförbart med duration på direkt tryckar B23 kamaxlar.

börjar med snällare profiler sen vasssare...

namn 1.27mm 4mm 6mm pik-lyft (ramp info)

AGAP258. 240 170 119 8.14mm
R(okänd). 243 173 108 7.46mm
AGAP262. 248 179 129 8.45mm
S(okänd). 256 189 136 8.3mm
KG6 inut? 260 189 138 8.35mm
BOA 5 . 262 197 146 8.55mm
BOA 6 . 266 201 152 8.76mm
NH 88 . 268 190 143 9.05mm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Tack! Är R och S kammarnas lyft mätta på lyftaren?
Frågar eftersom det är lägre än vad det anges till.
Mäter man med skjutmått brukar lyftet bli lägre än det är över en viss duration.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

enligt KG katalogen så ska R lyfta 11.6mm och S 12.9mm på ventilen men då har de nog räknat med moms för det får man om man räknar på en utväxlign på 1.55:1 ungefär (saningen ligger närmare 1.42-1.45).

KG 6 som de anger till 12.54 värkar dock va beräknat med 1.5:1 altså inte lika fel iallafall.

jag frågade en gång för längesen kg varför siffrorna inte stämde och efter lite mummel om olika vippställ i olika motorer, svikt mm så kröp det fram att konkurenterna också angav mer lyft än de va på därför hade de också mer :lol: lyft säljer kamaxlar, därför ska man alltid fråga om kamaxel lyft då man snackar B20 kamaxlar får då kan inte sliparna skylla på vippställ, svikt och sånt.

obs jag vill inte snacka allt för negativt om KG de är bra att göra med och så då man behöver delar snabbt och som han sa många av de äldre kamsliparna gör/gjorde likadant :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Dom lyften är direkt från R sport katalogen. Där står 11.6 och 12.9mm.
Nu är detta kopior så de är kanske inte riktigt samma som Volvo original?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt 2 eller tre st R kammar med väldigt likadana siffror men som du säger det är kopior alla säljer nuförtiden, R sport kamaxlarna på volvo tror jag inte fins längre?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Kadett4wd »

Är väl en gammal känd story,, att kopiorna alltid varit sämre än stdslipningarna..
Det har då jag hört sen barnsben iaf.. typ 13års åldern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror inte att profilerna skiljer nämnvärt i lyft men de är av sämre kvalite stommarna och framförallt lyftarna.

vet att F kamaxeln i volvo R sport utförande hadde mer dur på avgas än insug och att kopian hadde samma profil in och ut men det va väldigt nära i lyft och dur mot insugnings profilen. orginal R sport kamaxlarna va grövre och de hadde en guld liknande yta (väldigt fin stomme) nån som har någn sån kamaxlel över hör gärna av er till mig.

sen är R och F kamaxel kopiorna väldigt lik i duration och lyft bara olika nockvinklar , typ 102 på R och 111 på F.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Kadett4wd »

jag kommer ihåg ordagrant vad en gammal volvoräv sade till mig då jag var typ 15år eller så. 25år sedan...
'Jag hade en r-kam i men fick tag på en volvo original r-kam och det vart en jäkla skillnad i maskin'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

R och S var kromade hos R sport.
Skriv svar