B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

teflonmats skrev:(hjälp teflonet eller jonas)

jag är klar med kina mät grejset så ring så fixar jag eller fredde det.

mats
låter bra mats, jag kan för svarva de grövsta sen fin lirar du bara de svåra måtten i eran fina svarv.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har mätt vidare på ca 10st nya B20 kamaxlar från 80 talet och hittat nåra fina och några mindre fina och en del profiler som är alldeles för lika varandra för att va olika profiler :wink: .

några överraskningar va att de gamla R och S kamaxlarna faktiskt är rätt bra profiler om man frågar mig, inte alls så dåliga som trim kam försäljarna ha skrivit i alla år om de används på rätt motor.

några riktigt finna (grymma) profiler än i dag är också TIMO 840 och 878 :thumbright: ungefär lika tuffa som boa kamaxlarna i pik open acc och lika långt ut på luftar kanten. och det är fungerande profiler än om de ligger nära gränsen och enligt timo så var det mycket grejor på 70 talet som gick åt innan de kom fram till hur de skulle se ut :)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 10, 2010 3:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Körde ju på R-kammen och jag tyckte inte alls att den fungerade så dåligt som man hade läst & hört innan. Helt OK tomgång och drog från 2500rpm. Visst, den kom verkligen till liv efter 3500-4000, men den var absolut inte död under det. Då är min 140hk 850 GLE betydligt tröttare över HELA registret ;).
Senast redigerad av JonasW den ons nov 10, 2010 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Inlägg av Linkansg1 »

Jens,ni hittade inte på vår gamla kam NH75?Det kan vara en gammal Opelprofil...När jag vid några tillfällen ringde Nisse så presenterade jag mig med att"Det är jag som åker med 75:an"Jasså det är du!blev svaret :hihi:
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag tycker att S-kammen är riktigt bra. Har kört med den några gånger, gav bra effekt och körbarhet, om det byggs rätt.
Jag har också en Volvo original U-kam liggande. Jag måste bara prova den nån gång. KG har tjatat i alla år om att den är oanvändbar, men det är ju inte alltid det är kammen som är dålig om motorn inte presterar.
Jag har mätt upp den, om du är intresserad Jens.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det vore kul att höra mer om U kammen den har jag inte mätt.

annars så är det nån som vill veta mer om nån viss kam så kan jag komma med siffror.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

Hej!

Har du mätt upp någon Enem H3 eller KG6?
Dom har bra rykte hos rallyåkare.
Sägs vara väldigt lika varandra, ge brett register och bra vrid på lite lägre varv.
Har kört med bägge (tror jag) och varit nöjd med dem.
Micke
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Rohden »

Jens: säljer KL-racing dina kammar?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mekomaskin skrev:Hej!

Har du mätt upp någon Enem H3 eller KG6?
Dom har bra rykte hos rallyåkare.
Sägs vara väldigt lika varandra, ge brett register och bra vrid på lite lägre varv.
Har kört med bägge (tror jag) och varit nöjd med dem.

jo jag har mätt upp sånna och det är inget som inponerar direkt på dem på nått sätt, det finns mycket bättre/modrnare profiler i dag hos AGAP som jag köper många kamaxlar från.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Fast H3 fungerar mycket bättre än R som du skrev var bra?
R är en bra rallykam m,en det är H3 också och den ger minst 10 hästar mer.
M13 eller vad Enems kam över H3 hette gick dock aldrig lika bra.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

H3 och R kamaxeln är två helt olika kamaxlar för olika användnings områden, det jag menar med bra eller modär är mer ramper, acc och hastigheten på profilen och lyft vs duration.

sen vilken kam som fungerar på en viss motor och till en viss tävligs gren och förare är mer svårt att säga men det finns effektiva modärna kamaxlar och gammla "trötta" och provar man tilräckligt många och noga så kommer inga av de gamla kamaxlarna att ge i närheten av resultaten av de nya.
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Fast Templar »

En b20 kam jag gillade var Timo 7,17 (tror jag den hette) var en lite snällare sticka som passade till typ 36/36a och lite portat osv, gick skit fint i alla fall, kolla den om den finns fortfarande.....
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Erland Cox »

Jens, finns det en lista på B20 kammarna du mätt upp någonstans på forumet?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej jag har inte lagt upp dem än, nån speciell du är sugen att höra siffror på så fixar jag det.

mvh jens
Skriv svar