B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Addering till listan

Inlägg av Finnsebbe »

Tycker att denna tråd definitift bör vara klistrad! Vi mätte igår upp en slipad kamaxel, den vassaste profilen som GT-Motor i Helsingfors hade till volvo B21. Profilen sades vara någon gammal rallyprofil till Saab. Här är värdena:

Säljare-----------------------dur/vspel----dur0.5----dur1.0----dur1.27----dur2.0----lyft

GT-Motor/Finland-GT120B----x/x----------306-------273--------265-------244-----12.05
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

upp :) mycke diskutioner om ramper och hållbarheten i 37mm lyftarna därför lyfter jag in denna tråd igen.

ska också lägga in era kammar i första inlägget.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt upp en AXE 14.7 kam i dag


0.30mm 316grader

0.35mm 304grader

1.27mm 270

0.20" (ca 5mm) 216grader

0.400" (ca 10mm) 140grader

max lyft 14.54mm

fin aria utan att va onödigt mycke duration :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

länk tips med mycket läsbart http://www.harveycrane.com/valuetiming.htm
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

Jens Gustavsson skrev:folkrace shoppens alla kammar

http://folkraceshop.se/_prislista/Samma ... maxlar.pdf
kommer köra med hans fs324 i sommar. kan återkomma med besked ;)
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Stämmer verkligen det? FS324 har ju 324 graders duration vid körspel, K-kammen har 268 grader men vet ej när det är mätt men jag skulle tippa på 0 spel annars är den väldigt vass standardkam. FS324 har ju bara 10,8 mm lyft och K-kammen 11,95 mm.
De borde vara varandras motpoler, en med massor med duration men lite lyft och den andra med rätt mycket lyft (för att vara standardkam) och rätt moderat med duration.

Antingen så ljuger ju axelsson som gör FS kammarna om deras siffror, det håller jag för otroligt. Eller så är det något missförstånd från lars.

Men nu kollar jag ju bara på kamaxeldatan från K-kammen och FS324 men dom borde ha helt olika användningsområden. Jag har ingen prakisk erfarenhet av varken K-kammen eller FS324 kammen.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Har du möjlighet att lägga FS324 kammen brevid en standardkam? Du borde kunna se en uppenbar skillnad mellan kamprofilerna.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
kan du lägga upp data?

på denna del av forumet vill vi ha data på grejor inte vad olika konkurenter tycker om andras kamaxlar :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Karl V skrev:
janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
det är nog enklare att mäta upp kamen så man vet vad man har och så man kan räkna på avstämningen av grenrör och insug också
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Jens Gustavsson skrev:
Karl V skrev: Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
det är nog enklare att mäta upp kamen så man vet vad man har och så man kan räkna på avstämningen av grenrör och insug också
Jo naturligtvis. Jag tänkte mer i banorna att man har två kammar och lite kunskap och inga verktyg för att mäta, om man vill se om det är stor skillnad på kammarna är det ju bara att testa.
Men det är kanske fel att säga att det är det lättaste sättet, det är det som kräver minst kunskaper.
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

Karl V skrev:
janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Stämmer verkligen det? FS324 har ju 324 graders duration vid körspel, K-kammen har 268 grader men vet ej när det är mätt men jag skulle tippa på 0 spel annars är den väldigt vass standardkam. FS324 har ju bara 10,8 mm lyft och K-kammen 11,95 mm.
De borde vara varandras motpoler, en med massor med duration men lite lyft och den andra med rätt mycket lyft (för att vara standardkam) och rätt moderat med duration.

Antingen så ljuger ju axelsson som gör FS kammarna om deras siffror, det håller jag för otroligt. Eller så är det något missförstånd från lars.

Men nu kollar jag ju bara på kamaxeldatan från K-kammen och FS324 men dom borde ha helt olika användningsområden. Jag har ingen prakisk erfarenhet av varken K-kammen eller FS324 kammen.

ska se om lars kan skicka en kopia på papperna. men enligt honom såg han ingen större anledning att byta.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fs324 eller zl14 som den heter har bara 234grader vid 1mm så den är väldigt snäll mot ventilmekanismen , vet inte men antagligen är den designad för hydral tryckare.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar