jo bilderna gick att se!
jag har prov mätt nåra olika nya och äldre kamaxlar i dag i min cam pro plus men då jag inte har värdens bästa svarv så kan man ta sista hundrigarna med en nypa salt då gradskive givaren slår lite (hjälp teflonet eller jonas
)
man kan dock se tydliga trender på de tre kamaxlarna från TG motor, BOA (GL/nisse hedlund) och AGAP.
vi börjar med BOA6 kammen (267grader vid 1.25mm på kammen) det är en gammal klassiker som står sig än i dag och är väl beprövad av många B20 trimmare genom tiderna (bland annat jag) den kammen har en fin kurva men den kanse är lite feg i negativ acc då det ofta slarvades med fjädertryck både nu och då.
man ser också som jag länge sagt att den är rätt aggressiv på max öppnings acc där rampen tar slut men har man riktiga stötstänger så fungerar det bra men det kan behövas en lite extra koll på ventilspelet ibland.
den har också rätt långa konstant hastighet ramper som ger väl mycket ventilspels dur (kan tappa lite cylinder tryck på lägre rpm i onödan)
man ser också på velocityn att den kanse ger bort lite på arian då den inte ligger kvar längst ut på lyftar kanten som de två nyare "data beräknade kamaxlarna gör.
sen tar vi AGAP 264 (248/1.25mm på kammen) det är helt enkelt en mindre kam vad gällande duration och därför med mindre lyft också men man ser att det är tänkt till då velocityn är maximal ändå inte så farligt nära kanten på lyftaren (läs länge ute vid kanten) men ändå så ligger den kvar där länge.
rampen är av kort och effektiv konstant acc modell men den är ändå väldigt snäll mot stötstängerna efter rampen där pik acc ligger.
det krävs lite koll på ventil trycken om man ska varva men inte speciellt höga ventilfjäder tryck behövs men man måste ha koll på dem iallafall.
TG kamaxeln (261 in/268ut/1.25mm) är en modärn full race kam som är data beräknad också med fin aria men jag tycker det värkar va väldigt hård mot ventil systemet och jag undrar om det är så bra speciellt på turbo motorer där cylindertrycken vid avgas öppning är extremt höga. (kräver extrema grejor rakt igenom i ventilsystemet och täta ventilsjusterigar skulle jag tro?
man ser att det är sama typ av ramp som BOA kamaxeln också med längre ramp.
det är också en liten så kallad flat-nose på max lyft därför är acc helt plötsligt nära noll på max lyft, varför man gör så istället för att låta den lyfta det den kan vet jag inte?
iallafall ett första B20 utvärderings dag kommer med mer info på fler kamaxlar om det finns intresse.
mvh jens