B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Martin H skrev:fs324 eller zl14 som den heter har bara 234grader vid 1mm så den är väldigt snäll mot ventilmekanismen , vet inte men antagligen är den designad för hydral tryckare.
Aha snälla långsamma ramper, gör det till att man kan varva mer utan att det blir problem med ventilsläpp? När ventilen tappar kontakten med kamprofilen.

Det är klurigare än vad jag trodde med kammar, sitter här med four stroke performance tuning och trodde jag förstod. Men sen är det nån viktig parameter man missat.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Martin H skrev:fs324 eller zl14 som den heter har bara 234grader vid 1mm så den är väldigt snäll mot ventilmekanismen , vet inte men antagligen är den designad för hydral tryckare.
Hvis den har veldig snille ramper - si 40º+ for den første millimeteren med løft - så er den for mekaniske, stumme løftere. Er den bare 20-25º lang så er den for hydraulisk løfter (ikke noen klaring å ta opp så den "går på" mye hardere).

Hydraulisk profil på stumme løftere med "normalt" ventilspel er ingen høydare.. :( ...når klaringen er borte går profilen nesten på i "vinkel" mot løfteren, akkurat som om den ikke hadde en rampe.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har lagt till ett par STS 16v kamaxlar.

STS 238 helt ny designad och är optimerad för att slipas på standard stomme med stummade std tryckare. lämplig till street stripp bilar som ska gå hyggligt på dellast också med enkel spjäll.

la till nåra enkla STS 8v kamaxlar också som går att köra på std lyftare också. mer info här och nåra sidor fram http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=270
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller på att bygga ihop så jag kan mäta B20 kamaxlar i min "cam pro plus" så jag ska lägga in mer B20 kamaxlar i denna lista sen.

känns som B20 är på väg tillbaka nu efter broms bänks tävlingen :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lyft/dur och acceleration
Bild


luft dur och velocity
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör nov 06, 2010 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo bilderna gick att se!

jag har prov mätt nåra olika nya och äldre kamaxlar i dag i min cam pro plus men då jag inte har värdens bästa svarv så kan man ta sista hundrigarna med en nypa salt då gradskive givaren slår lite (hjälp teflonet eller jonas :) )

man kan dock se tydliga trender på de tre kamaxlarna från TG motor, BOA (GL/nisse hedlund) och AGAP.

vi börjar med BOA6 kammen (267grader vid 1.25mm på kammen) det är en gammal klassiker som står sig än i dag och är väl beprövad av många B20 trimmare genom tiderna (bland annat jag) den kammen har en fin kurva men den kanse är lite feg i negativ acc då det ofta slarvades med fjädertryck både nu och då.
man ser också som jag länge sagt att den är rätt aggressiv på max öppnings acc där rampen tar slut men har man riktiga stötstänger så fungerar det bra men det kan behövas en lite extra koll på ventilspelet ibland.
den har också rätt långa konstant hastighet ramper som ger väl mycket ventilspels dur (kan tappa lite cylinder tryck på lägre rpm i onödan)

man ser också på velocityn att den kanse ger bort lite på arian då den inte ligger kvar längst ut på lyftar kanten som de två nyare "data beräknade kamaxlarna gör.



sen tar vi AGAP 264 (248/1.25mm på kammen) det är helt enkelt en mindre kam vad gällande duration och därför med mindre lyft också men man ser att det är tänkt till då velocityn är maximal ändå inte så farligt nära kanten på lyftaren (läs länge ute vid kanten) men ändå så ligger den kvar där länge.

rampen är av kort och effektiv konstant acc modell men den är ändå väldigt snäll mot stötstängerna efter rampen där pik acc ligger.
det krävs lite koll på ventil trycken om man ska varva men inte speciellt höga ventilfjäder tryck behövs men man måste ha koll på dem iallafall.

TG kamaxeln (261 in/268ut/1.25mm) är en modärn full race kam som är data beräknad också med fin aria men jag tycker det värkar va väldigt hård mot ventil systemet och jag undrar om det är så bra speciellt på turbo motorer där cylindertrycken vid avgas öppning är extremt höga. (kräver extrema grejor rakt igenom i ventilsystemet och täta ventilsjusterigar skulle jag tro?

man ser att det är sama typ av ramp som BOA kamaxeln också med längre ramp.

det är också en liten så kallad flat-nose på max lyft därför är acc helt plötsligt nära noll på max lyft, varför man gör så istället för att låta den lyfta det den kan vet jag inte?

iallafall ett första B20 utvärderings dag kommer med mer info på fler kamaxlar om det finns intresse.

mvh jens
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Inlägg av Linkansg1 »

Jens,hur många av Nisses gamla profiler kan Gunnar slipa?Vill minnas att det va en hel del han hade...
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vilken tg kam är det ?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Martin H skrev:vilken tg kam är det ?
TG 975T 308° 13,55mm
och 114 nockvinkel .. det var den som var tänkt till min b20


Jens : kollade du den andra kamaxeln också?,skulle va roligt och veta vad det var för något.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Svaret jag har hört om NH kammarna.

Har nisse slipat den kan gl slipa den. Frågan ställdes till gl när en kille påstod att en master försvunnit.

Vilket dom inte har.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

nkro skrev:Svaret jag har hört om NH kammarna.

Har nisse slipat den kan gl slipa den. Frågan ställdes till gl när en kille påstod att en master försvunnit.

Vilket dom inte har.

Niklas
Det stämmer bra det!
Gunnar har alla gamla mastrar.
Han slipar även väldigt mycket kammar till "gamla" motorer, historisk racing osv...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Linkansg1 skrev:Jens,hur många av Nisses gamla profiler kan Gunnar slipa?Vill minnas att det va en hel del han hade...
Gunnar har nog i stort sett alla, även kamaxlarna till boa, ronwill, GIK mm finns bland mastrarna och även en del nyare kamaxlar.

vi ska köra en stor B20 kam-mätnings-kväll framöver då ska många av de äldre Nisse Hedlunds profiler testas :thumbright:

Martin : körde du med en sån TG kam i din B20 turbo?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo och det vet vi ju hur det gick :) men det var ju på insug jag hade problem och inte på avgas som det borde.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

slog den sönder grejor eller? stötstänger eller ventiler?

vad hadde du för fjöder tryck och varvtal och ca vikter på grejorna?
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

(hjälp teflonet eller jonas)

jag är klar med kina mät grejset så ring så fixar jag eller fredde det.

mats
Skriv svar