Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 27, 2019 10:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: M104 turbo
InläggPostat: ons sep 24, 2014 5:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Undrar vad man behöver tänka på vid överladdning av en M104? Vill plocka ut 6-700 hästar. Någon med ett bra recept på ett sådant bakverk?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: ons sep 24, 2014 6:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
C36 motorn med h-profilstakar = klart ;)
Det är ungefär hur mycket du behöver tänka.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: ons sep 24, 2014 8:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Jojo men tänkte mig en "vanlig" m104, inga amg grejer utan topp och block ifrån en M104.980


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: ons sep 24, 2014 11:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Inlägg: 317
Ort: Sävar
Beroende på hur mycket du vill varva så skulle tryckarna ha varit stummade, bottendelen håller för minst 750hp oöppnad. Med h-profilare förodligen över 1000hp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 5:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
joel zingmark skrev:
Jojo men tänkte mig en "vanlig" m104, inga amg grejer utan topp och block ifrån en M104.980


Jo det förstår jag, men med C36motorn har du en del grejer på köpet.
Smidda fina Mahlekolvar
vassare insugskam

H-profilare i en sån och kör E85 så är det en 1000hk maskin.
Mao en driftsäker 5-600hk maskin, rätt tunad.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 6:11 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Hur mycket pallar tryckare och ventilfjädrarna av när det gäller varv? Typ 6500-7000 varv eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 6:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
en std C36 exempelvis varvar 6800 om jag minns korrekt, min var chippad så den varvade 7200.
Den hade dock andra fjädrar än en vanlig 3.0-3.2
skillnaden var att C36 hade Behivefjädrar så retainern blev lättare.
Men nog tror jag det går att varva 7000 med en std 3.2 topp med typ 1bar laddtryck iaf.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 6:37 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Men hur mycket mer är det som skiljer sig i en c36 maskin och en 3 liters? Om man varvar std med 3 liters motorn (har ingen hur mycket det är) blir det något problem om man höjer laddtrycket? Hur mycket ladd pallar orginal stakarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 7:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Toppen är 'portad' på avgassidan, dieselveven som är induktionshärdad, samma vev som diesel men härdad och ett annat reservdelsnummer.
Det andra har jag räknat upp redan.
Annat drev till avgaskammen(omjusterat bara)
En billig c36 motor är en bättre början helt enkelt pga du har mycket från schratch.
Finns även E36, samma maskin.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 10:44 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Vet du vart man kan få tag på en billig c36 maskin nånstans??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 11:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
De brukar trilla fram på bildelsbasen mellan varven.
just nu vet jag inte.
Ha även ett öga öppet hos returbilen så kan det bli snuskigt billigt.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor sep 25, 2014 11:55 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Verkar inte växa på träd ;) har en M104 hemma på pall ifrån en w124 300 te 24 med som jag tänkte ha oöppnad med en stor turbo typ hx50 eller hx55 sedan ett plenum insug och stora spridare och ett annat styrsystem. Är det beprövat någon gång? Får bli en c36 motor senare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor okt 02, 2014 6:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Inlägg: 594
Ort: Markaryd
de har testats, håller själv på med en 280 motor nu. jobbarkompisen b yggde på en 320 motor, hans gav 521hk vid 1,5bar oöppnad med väldigt konstig bränslemapp å en gt42.

lycka till

_________________
Fredrik Salomonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: tor okt 02, 2014 8:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 18, 2014 4:50 pm
Inlägg: 13
Schyst!! Tackar man tackar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M104 turbo
InläggPostat: fre okt 03, 2014 1:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis aug 02, 2011 9:41 pm
Inlägg: 36
Ort: Estonia
Do you have 300-24 (M104.980) or 320 (M104.992) ?

I suggest 104.992 instead of .980. Much simpler to upgrade it and overheating problems are solved.
I have bolt on performance parts for MB engines if you are interested.

_________________
C126 ; W203 ; W201


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010