Sida 1 av 3

M104 turbo

Postat: ons sep 24, 2014 5:35 pm
av joel zingmark
Undrar vad man behöver tänka på vid överladdning av en M104? Vill plocka ut 6-700 hästar. Någon med ett bra recept på ett sådant bakverk?

Re: M104 turbo

Postat: ons sep 24, 2014 6:47 pm
av Kadett4wd
C36 motorn med h-profilstakar = klart ;)
Det är ungefär hur mycket du behöver tänka.

Re: M104 turbo

Postat: ons sep 24, 2014 8:03 pm
av joel zingmark
Jojo men tänkte mig en "vanlig" m104, inga amg grejer utan topp och block ifrån en M104.980

Re: M104 turbo

Postat: ons sep 24, 2014 11:44 pm
av Erik Sandström
Beroende på hur mycket du vill varva så skulle tryckarna ha varit stummade, bottendelen håller för minst 750hp oöppnad. Med h-profilare förodligen över 1000hp.

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 5:52 am
av Kadett4wd
joel zingmark skrev:Jojo men tänkte mig en "vanlig" m104, inga amg grejer utan topp och block ifrån en M104.980
Jo det förstår jag, men med C36motorn har du en del grejer på köpet.
Smidda fina Mahlekolvar
vassare insugskam

H-profilare i en sån och kör E85 så är det en 1000hk maskin.
Mao en driftsäker 5-600hk maskin, rätt tunad.

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 6:11 am
av joel zingmark
Hur mycket pallar tryckare och ventilfjädrarna av när det gäller varv? Typ 6500-7000 varv eller?

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 6:16 am
av Kadett4wd
en std C36 exempelvis varvar 6800 om jag minns korrekt, min var chippad så den varvade 7200.
Den hade dock andra fjädrar än en vanlig 3.0-3.2
skillnaden var att C36 hade Behivefjädrar så retainern blev lättare.
Men nog tror jag det går att varva 7000 med en std 3.2 topp med typ 1bar laddtryck iaf.

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 6:37 am
av joel zingmark
Men hur mycket mer är det som skiljer sig i en c36 maskin och en 3 liters? Om man varvar std med 3 liters motorn (har ingen hur mycket det är) blir det något problem om man höjer laddtrycket? Hur mycket ladd pallar orginal stakarna?

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 7:02 am
av Kadett4wd
Toppen är 'portad' på avgassidan, dieselveven som är induktionshärdad, samma vev som diesel men härdad och ett annat reservdelsnummer.
Det andra har jag räknat upp redan.
Annat drev till avgaskammen(omjusterat bara)
En billig c36 motor är en bättre början helt enkelt pga du har mycket från schratch.
Finns även E36, samma maskin.

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 10:44 am
av joel zingmark
Vet du vart man kan få tag på en billig c36 maskin nånstans??

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 11:16 am
av Kadett4wd
De brukar trilla fram på bildelsbasen mellan varven.
just nu vet jag inte.
Ha även ett öga öppet hos returbilen så kan det bli snuskigt billigt.

Re: M104 turbo

Postat: tor sep 25, 2014 11:55 am
av joel zingmark
Verkar inte växa på träd ;) har en M104 hemma på pall ifrån en w124 300 te 24 med som jag tänkte ha oöppnad med en stor turbo typ hx50 eller hx55 sedan ett plenum insug och stora spridare och ett annat styrsystem. Är det beprövat någon gång? Får bli en c36 motor senare

Re: M104 turbo

Postat: tor okt 02, 2014 6:37 pm
av mbfidde
de har testats, håller själv på med en 280 motor nu. jobbarkompisen b yggde på en 320 motor, hans gav 521hk vid 1,5bar oöppnad med väldigt konstig bränslemapp å en gt42.

lycka till

Re: M104 turbo

Postat: tor okt 02, 2014 8:04 pm
av joel zingmark
Schyst!! Tackar man tackar!

Re: M104 turbo

Postat: fre okt 03, 2014 1:53 pm
av hents99
Do you have 300-24 (M104.980) or 320 (M104.992) ?

I suggest 104.992 instead of .980. Much simpler to upgrade it and overheating problems are solved.
I have bolt on performance parts for MB engines if you are interested.