Avgasdimension B23e VOC

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Vad ska du köra för sprut? GLT K-jet eller F?
Jag är nyfiken på hur man kan få en K-jet bil att gå och det insuget är mycket bättre.
Sen är K-jet för finmekaniker men det är inte så svårt att förstå sig på.

Erland
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Okej då fattar jag! Men detta med skraplåtar kände jag inte till. Får kolla upp detta! :wink:

Ja kaminställningen måste jag mäta! Jag har ju redan fått värden av dej Jens! :thumbright:

Det är k-jet som gäller Erland! Håller med i att det är ett intressant sprut! ;)

Vad är flaskhalsen på en b23e gentemot b230f egentligen? Är det luftmängdmätaren som sätter stopp? Det är ju intressant att dom plockar såpass mycket bättre effekt och framförallt vrid med Lh-jet, trots att insuget är sämre!
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Tror de plockar mer effekt för att folk inte förstår K-jet.
Måste du åka original spruthuvud?
GLT kona med SAAB turbo huvud, 057 på slutet.
Kommer inte ihåg om det är ett 6 cylinder eller 4 cylinderhuvud, 4 cylinderhuvud ser ju ut som original.
Ska kolla där hemma.
Jag har en 240 med K-jet, snäll 48-40 topp och en GT6 kam och den fungerar utmärkt.
Körde 44-35 topp innan med C2 kam och den gick inte lika bra men fick ändå frågan om det är en turbo.
Lite kul att kunna öppna huven med en originalutseende motor och säga, nej, det är en GLT.
Behöver du hjälp med K-jetet så säg till.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Pacman »

Jens Gustavsson skrev:jag hadde skrivit dåligt som vanligt. olje tråget och olje trycket tänkte jag mest på.

du kan läsa på själv i reglementet mer exakt men de har släppt lös en del grejor där så man kan bygga skrap plåtar och olje plåtar och där fins effekt men jag har inte jobbat med voc på ett tag och jag är inte 100% insatt och uppdaterad men man måte läsa reglerna och tolka dem så det ger så mycket effekt som möjligt utan att göra nått man inte får... :lol:

mvh jens
Jens Gustavsson skrev:sen sen lite andra saker som jag lärt mig :) jag ger inte bort alla voc hemligheter här på ett öppet forum det får mina kunder betala för men det är grundläggnde saker bara lite logiskt tänkande..

som sagt alla bäckar små är det som gäller för att få till en bra voc motor. ska man därimot ha en optimal voc motor så fins nästan inga gränser på vad man kan göra i de små detaljerna.....
Jag har byggt en VOC B23E för rätt många år sen nu och den tog nästan en månad att bygga...mkt för att man hade idéer och ville mäta, väga och testa flera olika alternativ innan man valde, samt hela tiden läsa läsa läsa i reglementet.
Resultatet fick jag aldrig reda på i mätt effekt, men bilen blev en av distriktets snabbaste och var ofta ämne för diskussion ang fusk. Jag vet dock att jag byggt den helt 100% efter regelboken.
Tyvärr är ägaren en latmask och körde bara de tävlingar han tyckte låg nära och var roliga att köra, och han blev aldrig utsatt för kontroll. När han la ut bilen till försäljning var den iskall pga alla rykten om fusk. Trist när man lagt ner så mkt jobb.

Hade jag fått bygga en till sådan motor idag hade den fått bli dyr.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Amders »

Erland Cox skrev:Tror de plockar mer effekt för att folk inte förstår K-jet.
Måste du åka original spruthuvud?
GLT kona med SAAB turbo huvud, 057 på slutet.
Kommer inte ihåg om det är ett 6 cylinder eller 4 cylinderhuvud, 4 cylinderhuvud ser ju ut som original.
Ska kolla där hemma.


Erland

Bar original är tillåtet, dock får man ha det senare huvudet med justerbara utgångar.
Finns listor på vad som är godkänt.
Anders J
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Erland Cox skrev:Tror de plockar mer effekt för att folk inte förstår K-jet.
Måste du åka original spruthuvud?
GLT kona med SAAB turbo huvud, 057 på slutet.
Kommer inte ihåg om det är ett 6 cylinder eller 4 cylinderhuvud, 4 cylinderhuvud ser ju ut som original.
Ska kolla där hemma.
Jag har en 240 med K-jet, snäll 48-40 topp och en GT6 kam och den fungerar utmärkt.
Körde 44-35 topp innan med C2 kam och den gick inte lika bra men fick ändå frågan om det är en turbo.
Lite kul att kunna öppna huven med en originalutseende motor och säga, nej, det är en GLT.
Behöver du hjälp med K-jetet så säg till.

Erland
Hehe, ja det måste ha varit kul! ;) Jättesnällt Erland! Har läst på en del i k-jet tråden här på forumet men behöver garanterat hjälp när jag tar mej an det i praktiken! ;)
Pacman skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag hadde skrivit dåligt som vanligt. olje tråget och olje trycket tänkte jag mest på.

du kan läsa på själv i reglementet mer exakt men de har släppt lös en del grejor där så man kan bygga skrap plåtar och olje plåtar och där fins effekt men jag har inte jobbat med voc på ett tag och jag är inte 100% insatt och uppdaterad men man måte läsa reglerna och tolka dem så det ger så mycket effekt som möjligt utan att göra nått man inte får... :lol:

mvh jens
Jens Gustavsson skrev:sen sen lite andra saker som jag lärt mig :) jag ger inte bort alla voc hemligheter här på ett öppet forum det får mina kunder betala för men det är grundläggnde saker bara lite logiskt tänkande..

som sagt alla bäckar små är det som gäller för att få till en bra voc motor. ska man därimot ha en optimal voc motor så fins nästan inga gränser på vad man kan göra i de små detaljerna.....
Jag har byggt en VOC B23E för rätt många år sen nu och den tog nästan en månad att bygga...mkt för att man hade idéer och ville mäta, väga och testa flera olika alternativ innan man valde, samt hela tiden läsa läsa läsa i reglementet.
Resultatet fick jag aldrig reda på i mätt effekt, men bilen blev en av distriktets snabbaste och var ofta ämne för diskussion ang fusk. Jag vet dock att jag byggt den helt 100% efter regelboken.
Tyvärr är ägaren en latmask och körde bara de tävlingar han tyckte låg nära och var roliga att köra, och han blev aldrig utsatt för kontroll. När han la ut bilen till försäljning var den iskall pga alla rykten om fusk. Trist när man lagt ner så mkt jobb.

Hade jag fått bygga en till sådan motor idag hade den fått bli dyr.
Ja förstår att det är mycket jobb! Men vad anser du är viktigast att lägga tid och pengar på? :)
Amders skrev:
Erland Cox skrev:Tror de plockar mer effekt för att folk inte förstår K-jet.
Måste du åka original spruthuvud?
GLT kona med SAAB turbo huvud, 057 på slutet.
Kommer inte ihåg om det är ett 6 cylinder eller 4 cylinderhuvud, 4 cylinderhuvud ser ju ut som original.
Ska kolla där hemma.


Erland

Bar original är tillåtet, dock får man ha det senare huvudet med justerbara utgångar.
Finns listor på vad som är godkänt.
Jasså? Var hittar man listor på detta? :)

Körde en RS på Westombanan i Arvika igår och var 0,1 sekunder från seger i VOC! :doh: Så bilen funkar tydligen inte allt för dåligt som den är! :) Och mitt avgassystem verkar funka helt okej också. Låter en hel del dock! ;) Bild
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Henrik.j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor okt 02, 2008 8:17 pm
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Henrik.j »

Angående avgas. Testade i bänken med 3" efter katalysatorn och de gav ca 5hk mindre än 2.5".
Resterande delarna är ifrån Din rallyboutiq, ska testa mera efter att ny motor har byggts.
dock b230 fx

/Henrik
garaget.org/Henke89
244 Turbo och 244 Isbil
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Thunderbo1t »

Vid ett sådant test, justerar man bränsle och tändning efter de nya avgassystemet?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Om den får det bränsle den behöver men ger mindre effekt så kanske katalysatorn sitter fel i förhållande till kollektorn.
Har du möjlighet att prova med att flytta den framåt och bakåt för att se om det hjälper?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Kadett4wd »

Henrik.j skrev:Angående avgas. Testade i bänken med 3" efter katalysatorn och de gav ca 5hk mindre än 2.5".
Resterande delarna är ifrån Din rallyboutiq, ska testa mera efter att ny motor har byggts.
dock b230 fx

/Henrik
Om katten satt fram så blir övergången till 3" för tidigt.
Kör 2.5" under hela passgerarutrymmet, sen 3"
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Har du provat det på nån sugmotor Patrik och jämfört mot 3" efter katten?

Erland
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Hmm det var intressant, men lite märkligt också! :wink: Om katten sitter precis innan bakaxeln så borde man ju ha passerat den ''betydande kollektorlängden'' eller hur fasen man säger, med råge! Sen vill man ju bara ut i fria luften så att säga!

Ska köra min VOC på rullen snart också, ska bli intressant att se vad den visar! :)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Har du provat det på nån sugmotor Patrik och jämfört mot 3" efter katten?

Erland
yes.. bara på sugmotorer.
inga bromsningar som vanligt, men toppfarten ökade med en hel del.
Måste betyda mer effekt i min bok =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Jo, toppfarten säger en hel del.
Jag har en uppförsbacke som jag brukar axa i och så kollar jag varvräknaren, funkar också.
Denna här är annars det ultimata om man inte har tillgång till att bromsa:
http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ducts_id=8

Erland
Användarvisningsbild
Henrik.j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor okt 02, 2008 8:17 pm
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Henrik.j »

Problemet är att man bara får placera katen på 2 ställen. På original plats eller vid bakaxeln (där den första ljuddämparen sitter org)

Vid testet så satt katalysatorn vid bakaxeln och de monterades 3" efter den.
Dvs 2,5" fram till katen vid bakaxel.
garaget.org/Henke89
244 Turbo och 244 Isbil
Skriv svar