Avgasdimension B23e VOC
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Avgasdimension B23e VOC
Det är inte där jag vill ha katten. Jag vill ha den direkt efter kollektorlängden och sen 3".
Alltså ca 75cm 2,5" rör efter de två rören sen kat med 3" utgång bakåt och 3" system.
Erland
Alltså ca 75cm 2,5" rör efter de två rören sen kat med 3" utgång bakåt och 3" system.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Avgasdimension B23e VOC
Hej!
Hur går det med avgassystemet?.
Provat nå mer?
Har två byxrör liggandes ca 60cm långa innerdiametern har jag inte mätt upp gissar ca 40-42mm.
Tänkt gå på med 2 1/2" rör direkt på Y`et.
Kör utan katt.
Kamaxel lite vassare än H-kammen, resten kan man säga är en VOC motor.
Finns det nå att hämta med byxröret, korta det 10cm? gå upp i innerdia till GT-rör?
Hur går det med avgassystemet?.
Provat nå mer?
Har två byxrör liggandes ca 60cm långa innerdiametern har jag inte mätt upp gissar ca 40-42mm.
Tänkt gå på med 2 1/2" rör direkt på Y`et.
Kör utan katt.
Kamaxel lite vassare än H-kammen, resten kan man säga är en VOC motor.
Finns det nå att hämta med byxröret, korta det 10cm? gå upp i innerdia till GT-rör?
Re: Avgasdimension B23e VOC
Hur mycket ska du varva? Tror inte du tjänar nåt på att korta det, det borde vara i kortaste laget redan! Jag tror på en diameter nånstans emellan orginal och gt-röret om du har snäppet vassare kam, men det krånglar ju till saker!
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Avgasdimension B23e VOC
maxvarv 6000- 6500rpm
FS122 kam
Duration: 275° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
TDC lyft: 2.7mm
FS122 kam
Duration: 275° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
TDC lyft: 2.7mm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Avgasdimension B23e VOC
Kollade i Pipemax på en VOC motor.
När ger den max effekt, fick det till ungefär 5300 varv.
240 och 235 grader vid 1,27mm har inga riktiga mått på H kammen.
Då blir längderna längre:
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 510.7 , 1021.3 , 2042.6 , 4085.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 766.0 , 1532.0 , 3063.9 , 6127.8 MM long
Vad jag har mätt så hamnar katten rätt nära sämst längd där den sitter innan bakaxeln.
Erland
När ger den max effekt, fick det till ungefär 5300 varv.
240 och 235 grader vid 1,27mm har inga riktiga mått på H kammen.
Då blir längderna längre:
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 510.7 , 1021.3 , 2042.6 , 4085.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 766.0 , 1532.0 , 3063.9 , 6127.8 MM long
Vad jag har mätt så hamnar katten rätt nära sämst längd där den sitter innan bakaxeln.
Erland
Re: Avgasdimension B23e VOC
Har sett ett bromspapper från Din Rallyboutique och där ligger maxeffekten vid 6200-6300. Men det beror ju mycket på hur man ställer kammen
Jag kör på 243 och 239 vid 1,27mm i Pipemax.
Svårt att ha katten på nåt annat ställe på en rallybil då den blir lägsta punkt och väldigt utsatt annars!
Jag kör på 243 och 239 vid 1,27mm i Pipemax.
Svårt att ha katten på nåt annat ställe på en rallybil då den blir lägsta punkt och väldigt utsatt annars!
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Avgasdimension B23e VOC
Jag ska köra och bromsa den så fort tillfälle ges.
Erland
Erland
Re: Avgasdimension B23e VOC
Tror ni att man skulle vinna något på att gå upp från 2,5 tum till 3'' vid lämplig kollektorlängd fast fortfarande ha kvar katten före bakaxeln?
Så istället för att ha 150cm 2,5'' ända fram till katten så går man upp till 3'' efter 48cm eller 95cm beroende på vilken puls man väljer.
För visst blir det väl så att om man har samma dimension från slutet på sekundärrören fram till katten så blir detta den aktuella kollektorlängden?
Den hamnar ju i så fall på nästan sämsta möjliga längd enligt Pipemax, precis som Erland nämde tidigare.
Så istället för att ha 150cm 2,5'' ända fram till katten så går man upp till 3'' efter 48cm eller 95cm beroende på vilken puls man väljer.
För visst blir det väl så att om man har samma dimension från slutet på sekundärrören fram till katten så blir detta den aktuella kollektorlängden?
Den hamnar ju i så fall på nästan sämsta möjliga längd enligt Pipemax, precis som Erland nämde tidigare.
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Avgasdimension B23e VOC
Testa!
Kan vara idé att gå upp I katalysatorstorlek också.
Kan vara idé att gå upp I katalysatorstorlek också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Avgasdimension B23e VOC
Jag får göra det! Sen funderar jag på totallängden på systemet som i nuläget är 430cm. Första pulsen hamnar på 385cm så kanske man kan tjäna nåt på att dra det annorlunda bak så man hamnar på den pulsen.
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77