Avgasdimension B23e VOC

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Sitter å klurar lite på avgassystemsbygge till min 240 VOC! Eftersom det numera är fritt från grenröret och bak, så borde det ju finnas nåt att hämta där! ;)
Byxröret som sitter på nu är ju ett sk gt-rör och det mätte jag till 53,5mm. Sedan går det upp till 2,5tum vid kollektorn.
Men enligt pipemax ska byxröret vara mellan 40-48mm! :shock: Då har jag räknat på maxeffekt vid 6000rpm och systemet blir ju då beräknat till mellan 4000-6500rpm.

Nån som vet vad orginal byxrör har för diameter? Och är det det nån som har någon åsikt om detta, eller kanske har testat det i praktiken tom! ;)
I min värld så borde man tappa lite vridmoment med för grovt rör, men det kanske inte stämmer när man kör med gjutjärnsklumpen till grenrör ;)

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

GLT byxrören fungerar riktigt bra, dom är kortare än standard.
Jag måste mäta för att få fram dimensionerna.
Sen är det möjligt att tunnare rör fungerar bättre, det har jag inte provat.
På byxrören är det viktigt att man får tag i såna som är sågade där de går ihop.
Idag är det vanligt att de bara kläms ihop istället och sen träs ett rör utanpå.
Då blir arean i slutet av röret mindre. De Biltema säljer ser ut så tyvärr.

Erland
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Jasså dom är kortare ja :) Tror jag mätte grovt till 56cm + grenrör som är lite klurigt att mäta ;)
Det som sitter på är märkt med VOC så det är väl en kopia på ett GT/GLT byxrör.
Blev lite sugen på att testa något när jag ändå plockat ner allt pga av skador på systemet!
Blir en ny kat också. Frågan är om man ska köra 3 tum efter katten? :)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Kadett4wd »

testa kör grövre enbart från 1a ljuddämparen och bakåt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Ja får testa det! :) Tänkte få det att kona upp lite hela vägen. Börjar med 2tum eller 2,25, upp till 2,5 och sen 3 efter katten! ;)
Frågan är om man ska testa en annan dimension eller längd på byxröret också! 8)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Bäst hade ju varit att haft det delat så att du kunde förlängt och kortat på bromsbänk.
Samt att du kunde förlängt och kortat röret fram till Katen.
Kan du inte det så blir det svårt att kolla skillnader.

Erland
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Precis Erland, det hade varit kul å prova! :)
Har fått hem ett orginalrör från Meca. Det var drygt 30cm längre och var 45mm i diameter.
Dock så var delningen under all kritik! Rören var bara ihopklämda som halvmånar i kollektorn..

Får slipa till det så gott det går och korta rören, så har jag nåt att testa med iaf! :)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man inte har tid eller råd att utveckla allt själv så frågar man (eller tjuvkikar :) ) de som vinner mest och de som hållit på länge vad de har och ofta så får man hjälp som nykomling.

mvh jens
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Det är sant Jens! Är säkert bara dumt att krångla så här! Men det är kul! ;)

Har byggt klart mitt experiment system nu iaf. Och den går inte sämre åtminstånde! :) Men får bli en bromsning senare i vinter, när man har mer tid och har ett annat system att slänga dit som jämnförelse!

Ni kan ju kommentera vad ni tror om det! Sitter nu ett kortat orginalbyxrör som jag kapat isär och snyggat till delningen på. Det är bara nån mm längre än gt/voc-röret. Men cirka 30cm kortare än standard längd. Har behållt 2 tum vid kollektorn som efter ca 30cm konar upp till 2,5 tum. Sen är det 2,5 fram till katten och går upp till 3 tum efter katten. Sedan sitter det en Apple dämpare på tvären bak eftersom som dragningen måste vara som orginal.

Hur fasen lägger man upp bilder? :lol:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Jens Gustavsson »

två klistrade trådar längs uppe här man gör http://forum.savarturbo.se/viewforum.php?f=9

innan du går på djupet med grenröret hur mycket koll har du på andra viktiga (kanske viktigare) saker?

har du BB lamda och loggat då du kör i skogen, koll på tänd kurvan, kaminstälningar, leeak down, ventil säten, olje tråg tryck, samt kontrolerat spridare bränsle pumpar mm samt maximalt nedväxlade remar...... allt enligt reglementet så klart.

nu snackar jag bara motor men sen är ju hela chassit och däck, förare viktiga parametrar med :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Emil_1988 »

Ok tack! :)

Nja, har inte hunnit med så mycket än! Jag gav mej på avgassystemet bara för att det gamla var riktigt dåligt och behövde fixas till! Sen så blev jag sugen på att experimentera helt enkelt ;)

Har tänkt kolla över mer i vinter. Skaffa bredbandslambda och grejer att kolla soppatrycken med å så :)

Tack för alla tips! ;) Men kan du utveckla oljetrågs tryck mer Jens? :)

Hehe ja absolut! Men motorer är ju det roligaste! ;)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Erland Cox »

Han menar vevhustrycket man får av blow by förbi ringarna.
Ju högre tryck desto sämre tätning.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hadde skrivit dåligt som vanligt. olje tråget och olje trycket tänkte jag mest på.

du kan läsa på själv i reglementet mer exakt men de har släppt lös en del grejor där så man kan bygga skrap plåtar och olje plåtar och där fins effekt men jag har inte jobbat med voc på ett tag och jag är inte 100% insatt och uppdaterad men man måte läsa reglerna och tolka dem så det ger så mycket effekt som möjligt utan att göra nått man inte får... :lol:

mvh jens
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av wuffee »

många bäckar små.. blir avgas optimalt så är de ju.. de ger ju vad de ger.. man måste ju inte göra leakdown testar å trimma bränslepumpar innan.. Eller finns de en optimerad "Jensas ABC" lista ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Inlägg av Jens Gustavsson »

man måste ju börja nån stans och då skulle jag börja med dessa saker....


ställa kamaxeln på rätt ställe .

kolla tändpunkten och tändsystemet så det är i bra skick.

leeakdown och kompa test.

gå igenom så insprutet är i bra form och så det ger rätt lamda.

sen sen lite andra saker som jag lärt mig :) jag ger inte bort alla voc hemligheter här på ett öppet forum det får mina kunder betala för men det är grundläggnde saker bara lite logiskt tänkande..

som sagt alla bäckar små är det som gäller för att få till en bra voc motor. ska man därimot ha en optimal voc motor så fins nästan inga gränser på vad man kan göra i de små detaljerna.....

mvh jens
Skriv svar