Hej,
Håller på att bygga tvärspolning i min B230 men var inte helt hundra på om allt blev helt rakt så ville trycktesta kylsystemet innan jag lämnar iväg blocket på borrning. Trycktestar med luft (ca 0,5bar) och får då läckage mellan topp och block. Toppen är riktplanad sedan tidigare och har inte kokat eller så. Blocket är toppdeckat och oringat och inte använt så det borde vara rakt. Köpte som vanligt packningssats från KG och beställde då en extra Elring toppackning som jag också testat med nu, det blev lite tätare med Elring packningen men läcker fortfarande (testar med såpa och vatten). Den första packningen drogs utan oringar medan Elring packningen drogs med oringarna monterade i blocket.
Har betongfyllt blocket efter toppdeckning eftersom jag inte hade bestämt mig om jag skulle ha betong eller ej innan det jobbet utfördes... Kan betongfyllningen eller mina nipplar påverkat deckplanet? Eller tänker jag fel så det inte fungerar att trycktesta med luft innan man varmkört så att packningen "brännt" fast?
Extremt tacksam för lite hjälp nu
Trycktesta kylsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Trycktesta kylsystem
Senast redigerad av Kim Norgren den sön jan 29, 2017 12:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Trycktesta kylsystem
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Trycktesta kylsystem
vilket material är det i ringarna ,tjocklek, uppstick ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Trycktesta kylsystem
Ringarna är rostfri tråd 1mm och har ca 0,20 uppstick
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Trycktesta kylsystem
min gissning är att det är gränsfall på att toppen "landar" då i alla fall innan varmkörning.
jag hade ca 0.20 uppstick med samma tråd och provdrog till ca 80nm märkte då att toppen inte klämde mot packningen
Och att packningen trycktes isär ganska fult(blev som en skål när jag lossade).
blev då feg och cadberäknade uppsticket för att se när tråden och spåret "gav lika mycket utymme som det ger"
tycks minnas att det blev 0.11-0.12! har kört så och det kändes bättre.
på sista motorn jag o-ringat hade jag 0.10 uppstick och den la sig fint mot packningen.
Med 12.9 bult kan du kanske överdra volvos moment( till ca 140nm) och sen lossa och dra till rätt!?
Hoppas det löser sig!
/Fredde
jag hade ca 0.20 uppstick med samma tråd och provdrog till ca 80nm märkte då att toppen inte klämde mot packningen
Och att packningen trycktes isär ganska fult(blev som en skål när jag lossade).
blev då feg och cadberäknade uppsticket för att se när tråden och spåret "gav lika mycket utymme som det ger"
tycks minnas att det blev 0.11-0.12! har kört så och det kändes bättre.
på sista motorn jag o-ringat hade jag 0.10 uppstick och den la sig fint mot packningen.
Med 12.9 bult kan du kanske överdra volvos moment( till ca 140nm) och sen lossa och dra till rätt!?
Hoppas det löser sig!
/Fredde
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Trycktesta kylsystem
Tack för svar Fredde!
Gjorde en kontrollmätning nyss med bladmått och det ligger någonstans mellan 0,15-0,20 (0,15 går i hyfsat "löst" medan 0,20 inte riktigt går i).
Samma person som oringat mina tidigare block och jag har faktiskt haft lite problem med vattenläckage utåt vid första uppstart av tidigare motorer, även om det varit minimalt och det har försvunnit efter varmkörning+efterdragning. Sprayade för säkerhets skull på Loctite 3020 packningsklister på topp packningen när jag plockade ihop förra motor och då läckte det faktiskt inget alls.
Kanske skulle testa med spraylim och dra toppen lite hårdare då?
Gjorde en kontrollmätning nyss med bladmått och det ligger någonstans mellan 0,15-0,20 (0,15 går i hyfsat "löst" medan 0,20 inte riktigt går i).
Samma person som oringat mina tidigare block och jag har faktiskt haft lite problem med vattenläckage utåt vid första uppstart av tidigare motorer, även om det varit minimalt och det har försvunnit efter varmkörning+efterdragning. Sprayade för säkerhets skull på Loctite 3020 packningsklister på topp packningen när jag plockade ihop förra motor och då läckte det faktiskt inget alls.
Kanske skulle testa med spraylim och dra toppen lite hårdare då?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Trycktesta kylsystem
Dom block som jag spårfräst har jag lagt på 0,1mm uppstick iofs på sugmotorer till rallycross men har inte vart problem med läckage.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Trycktesta kylsystem
Det är nog mer lagom skulle jag tro! Eftersom jag av lite olika anledningar fick lov att fräsa av blocket på nytt så valde jag sedan att lägga spåren på 0,15mm som max och sedan spraylimmade jag packningen och då var det helt tätt
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64