Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa toppen
Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa toppen
Vi håller på och experimenterar lite med en 530 topp och ett insug med separata spjäll i en flödesbänk jag har byggt.
En topp har filats till som flödar 194 cfm med en tratt innan insugkanalen, alla flödessiffror är vid ett undertryck på 28 tum vattenpelare.
Insuget består av ett insugsflänsen med rörstumpar på, ett spjällhus som konar från 50 till 42 mm sen en fullradietratt som är 50 mm i innerdiameter.
Om vi flödar enbart flänsen med en tratt på så får vi 260 cfm.
Spjällhuset med en tratt flödar 273 cfm.
Om vi sätter ihop insugsflänsen, spjällhus och tratt flödar den 247 cfm.
Sätter vi ihop hela insuget med toppen och flödar den så får vi bara 186 cfm.
Vi har flödat en bmw topp också med och utan insugrunnern som är från ett uppkapat insug. Där flödar bara toppen med en tratt ca 220 cfm, insugsrunnern flödar 300 cfm och ihopsatta flödar de 230 cfm.
Vad är det som gör att bmw topp tjänar på sitt insug medans volvo toppen tappar?
Finns det något magiskt tal att insuget måste flöda 47 % mer än bara kanalen?
Tycker också det är lustigt att insugsflänsen flödar 260, spjällhuset 273 men ihopsatta flödar de bara 247?
All input är välkommen!
En topp har filats till som flödar 194 cfm med en tratt innan insugkanalen, alla flödessiffror är vid ett undertryck på 28 tum vattenpelare.
Insuget består av ett insugsflänsen med rörstumpar på, ett spjällhus som konar från 50 till 42 mm sen en fullradietratt som är 50 mm i innerdiameter.
Om vi flödar enbart flänsen med en tratt på så får vi 260 cfm.
Spjällhuset med en tratt flödar 273 cfm.
Om vi sätter ihop insugsflänsen, spjällhus och tratt flödar den 247 cfm.
Sätter vi ihop hela insuget med toppen och flödar den så får vi bara 186 cfm.
Vi har flödat en bmw topp också med och utan insugrunnern som är från ett uppkapat insug. Där flödar bara toppen med en tratt ca 220 cfm, insugsrunnern flödar 300 cfm och ihopsatta flödar de 230 cfm.
Vad är det som gör att bmw topp tjänar på sitt insug medans volvo toppen tappar?
Finns det något magiskt tal att insuget måste flöda 47 % mer än bara kanalen?
Tycker också det är lustigt att insugsflänsen flödar 260, spjällhuset 273 men ihopsatta flödar de bara 247?
All input är välkommen!
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Är det inte så att likt ett sugrör så blir flödet lägre med längden men eftersom vi behöver en viss längd för att få upp tyngden på luftpelaren i insuget så vi kan överfylla cylindern efter ndp så kan man inte bara flöda insuget?
Längre rör ger ju bättre fyllning upp till ett visst varv trots att de flödar lägre. Detta problem brukar väl lösas med att man tar ventildiametern gånger ett visst tal för att räkna ut runner och spjälldiameter.
Talet beror väl på flera saker men mest varvtal å ventillyft?
Längre rör ger ju bättre fyllning upp till ett visst varv trots att de flödar lägre. Detta problem brukar väl lösas med att man tar ventildiametern gånger ett visst tal för att räkna ut runner och spjälldiameter.
Talet beror väl på flera saker men mest varvtal å ventillyft?
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Vi har provat med två olika långa trattar, den ena ca 4 cm och den andra ca 15 cm, det blev ingen skillnad i flöde alls mellan de.
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Om man tar ett rakt rör som ej konar då? Blir det ingen skillnad så bör det väl vara att röret har väldigt stor diameter?
Jag är inget proffs på detta utan bara teorier.
mvh
Jag är inget proffs på detta utan bara teorier.
mvh
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Så här ser insuget ut:

Tratten är 50 mm innerdiameter i röret.
Spjällhuset konar från 50 till 42 mm.
Böjen på insugsflänsen är ca 41 i anslutningen till spjällhuset så vi fick matchporta det lite. Sista delen på insugsflänsen konar ner till 40 mm.
Kollade lite närmare på flödessiffror:
Lyft Insugskanal med enbart tratt - Topp plus insug
4 87 87
6 121 120
8 150 149
10 157 168
12 182 177
14 187 184
15,5 193 186
Upp till 8 mm så är det jämnt, vid 10 mm har vi vunnit 11 cfm med insuget. Sen tappar vi 5, 3 och 7 cfm.
Det är knepigt att veta vad man ska vara nöjd men men då vi tjänade 10 cfm med bmw toppen då vi satte dit insugrunnern vill vi ju helst göra det med volvons inug också

Tratten är 50 mm innerdiameter i röret.
Spjällhuset konar från 50 till 42 mm.
Böjen på insugsflänsen är ca 41 i anslutningen till spjällhuset så vi fick matchporta det lite. Sista delen på insugsflänsen konar ner till 40 mm.
Kollade lite närmare på flödessiffror:
Lyft Insugskanal med enbart tratt - Topp plus insug
4 87 87
6 121 120
8 150 149
10 157 168
12 182 177
14 187 184
15,5 193 186
Upp till 8 mm så är det jämnt, vid 10 mm har vi vunnit 11 cfm med insuget. Sen tappar vi 5, 3 och 7 cfm.
Det är knepigt att veta vad man ska vara nöjd men men då vi tjänade 10 cfm med bmw toppen då vi satte dit insugrunnern vill vi ju helst göra det med volvons inug också

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6981
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Om man flödar en topp med ett insug som är större, som konar upp från toppens diameter upp till spjället ökar flödet.
Detta för att insuget bromsar minimalt och att det styr upp luften in i kanalen, minskar längdskillnaden mellan golv och tak och viktigast av allt har lägre ingångshastighet eftersom hålet mot spjället är större än toppen.
Allt man sen sätter på som spjäll eller förgasare drar ner flödet.
Ett för trångt insug drar också ner flödet.
Jag brukar få 3CFM mer med ett portat insug på en Volvo topp än bara toppen.
Då konar insuget från toppen och är portat ihop med den.
Ju längre insuget eller kanalens totala längd är desto mer flödesförluster får man normalt.
Man måste vara väldigt noggrann att täta allt som kan läcka in i kanalen som spridarhål och fläns för det drar ner flödet direkt genom att göra flödesdiametern mindre.
Erland
Detta för att insuget bromsar minimalt och att det styr upp luften in i kanalen, minskar längdskillnaden mellan golv och tak och viktigast av allt har lägre ingångshastighet eftersom hålet mot spjället är större än toppen.
Allt man sen sätter på som spjäll eller förgasare drar ner flödet.
Ett för trångt insug drar också ner flödet.
Jag brukar få 3CFM mer med ett portat insug på en Volvo topp än bara toppen.
Då konar insuget från toppen och är portat ihop med den.
Ju längre insuget eller kanalens totala längd är desto mer flödesförluster får man normalt.
Man måste vara väldigt noggrann att täta allt som kan läcka in i kanalen som spridarhål och fläns för det drar ner flödet direkt genom att göra flödesdiametern mindre.
Erland
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Erland, jag har sett bänkningar där man provat med både fullradie trattar och vanliga av webertyp samt raka och konade runners utan nån effektskillnad.
Fullradie trattar med koniska runners flödar säkert bättre men tappar de på svagare pulser?
Fullradie trattar med koniska runners flödar säkert bättre men tappar de på svagare pulser?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6981
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Jag skulle tro det. Om radien på tratten är för stor så förlorar man effekt.
Ju större radie desto längre ut från tratten vänder pulsen så insuget verkar längre också.
Erland
Ju större radie desto längre ut från tratten vänder pulsen så insuget verkar längre också.
Erland
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Finns det några tumregler om hur stor radien ska vara? Trattarna jag har trycksvarvat kanske har alldeles för stor radie.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Många glömmer sedan kolla så det är rätt vinkel mellan insug och topp.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Kadett, kan du utveckla det lite så jag förstår?
På insugsflänsen sitter 4 cm rörstumpar innan kröken kommer, rörstumparna sitter 90 grader från insugsplanet.
På insugsflänsen sitter 4 cm rörstumpar innan kröken kommer, rörstumparna sitter 90 grader från insugsplanet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
ibland är det en vinkel mellan insug och topplock som en del inte tänker på.
Exempelvis Audi, gör man ett insug vinkelrät mot insugsflänsen(90 grader) så 'skjuter' man luften rakt ned i kanalens golv.
Jag har studerat exempelvis volvo 531 och jag skulle nästan vilja strunta i att resa insug i en sån topp, istället vinkla insuget nedåt i bakkant och sedan porta en lång snygg böj i hela kanalens botten i toppen, från insugspackningen till ventilen, istället för den 'hoppbacke' det är nu.
Exempelvis Audi, gör man ett insug vinkelrät mot insugsflänsen(90 grader) så 'skjuter' man luften rakt ned i kanalens golv.
Jag har studerat exempelvis volvo 531 och jag skulle nästan vilja strunta i att resa insug i en sån topp, istället vinkla insuget nedåt i bakkant och sedan porta en lång snygg böj i hela kanalens botten i toppen, från insugspackningen till ventilen, istället för den 'hoppbacke' det är nu.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6981
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Insugets flöde, hur mycket behövs för att inte strypa to
Gjutna Volvo insug verkar vara gjorda för 530 toppar och ser ut som man ritar en flygande mås från sidan mot en 531 topp.
Som Patrik säger så är riktningen in i toppen viktig och insuget måste portas eller anpassas till toppen.
Erland
Som Patrik säger så är riktningen in i toppen viktig och insuget måste portas eller anpassas till toppen.
Erland