248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Jens Gustavsson »

http://bangshift.com/bangshift1320/watc ... r-madness/

riktigt häftig motor som visar att comp är en av de mest roliga klasserna! inte så mycket regler hur motorerna ska byggas bara sug eller överladdat av olika slag sen bil eller dragster sen trimma allt som går 8)

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Jens Gustavsson »

undra hur mycket de varvar och hur de håller svägningarna i veven i schakt ?

brukar va svårt med en stor fyra? men det är säkert inte så långt slag ändå? om det är en pro stock topp är nog borret runt 4.7 tum och då blir slaget ca ? 3.5"?? har ingen miniräknare här



mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av p.hedman »

Ja är dom inte fräna , här är ett par till från Neff&From
https://www.youtube.com/watch?v=l5WLs0JurF8
https://www.youtube.com/watch?v=CVnhGxiDecE
https://www.youtube.com/watch?v=2p26LxNjm10
7,78 N/A Ford 4 Banger tror att det är en Mericruiser båt motor i grunden , pro stock topp kolvar stakar lyftare mm ska passa rakt på då det är en 1/2 460 fast med Alu block.
/ Peter
headflow
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 29, 2008 12:06 am

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av headflow »

Motsvarar 360bhp ur en B20, en siffra som inte är helt lätt att nå även med en 16v topp.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Tjernell »

Ser ut som på filmen att det sitter en ATI dämpare på där fram.

Stämmer rätt bra med effekten om man delar en prostock!
Gissar på att den varvas runt 10k
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det stämmer rätt bra och inte helt otroligt att det stämmer 728hk då de också har ett friare reglemente än en prostock vad gällande bränsle, insprutning, insug och borr dim mm.....

om den har 4.7" (119.4mm) borr så blir slaget som jag gissade ca 3.5" eller 88.9mm så speciellt extrema kolvhastigheter blir det inte än om de är höga än om de varvar upp mot 10K rpm.

men det otroliga är att den ska hålla ihop på det varvtalet vavaxeln måste få leva ett mycket hårdare liv än om då en liknade v8 körs på samma varvtal se länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=85954

ja 180 liter hk lär vi nog aldrig se i en volvo sug motor tror jag :D på en 8v 2.4 har vi kanske ärliga 120 liter hk om den byggts för lite högre varv? inte ends den fina volvo 16v toppen på en kortslagig +97mm borr motor har vad som krävs där tror jag, sen svänger vevaxlarna/blockets överfall mm sönder över 8800rpm vad jag sett också efter man varvat så mycket några gånger.

för mycket friktion i en vanlig volvo motor också för att nå de effekterna...

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Tjernell »

10300rpm va vi upp på å lagren ser jätte bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har en data logg från den första is race B200 där kjell varvade 10300 på ettan tvåarn sen ut på trean sen flög allt åt skogen mer eller mindre! svänghjulet lossnade och alla kryssprintar gick av :) men det va ingen svängnings dämpare på den. lageren såg dock bra ut.

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine

Inlägg av Tjernell »

Aj då.. gissar att det inte va 16 bult i svänghjulet :wink:

Det här konceptet med att bygga en halv v8 har ju stenström gjort med framgång!
Skriv svar