248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
http://bangshift.com/bangshift1320/watc ... r-madness/
riktigt häftig motor som visar att comp är en av de mest roliga klasserna! inte så mycket regler hur motorerna ska byggas bara sug eller överladdat av olika slag sen bil eller dragster sen trimma allt som går
riktigt häftig motor som visar att comp är en av de mest roliga klasserna! inte så mycket regler hur motorerna ska byggas bara sug eller överladdat av olika slag sen bil eller dragster sen trimma allt som går
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
undra hur mycket de varvar och hur de håller svägningarna i veven i schakt ?
brukar va svårt med en stor fyra? men det är säkert inte så långt slag ändå? om det är en pro stock topp är nog borret runt 4.7 tum och då blir slaget ca ? 3.5"?? har ingen miniräknare här
mvh jens
brukar va svårt med en stor fyra? men det är säkert inte så långt slag ändå? om det är en pro stock topp är nog borret runt 4.7 tum och då blir slaget ca ? 3.5"?? har ingen miniräknare här
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
Ja är dom inte fräna , här är ett par till från Neff&From
https://www.youtube.com/watch?v=l5WLs0JurF8
https://www.youtube.com/watch?v=CVnhGxiDecE
https://www.youtube.com/watch?v=2p26LxNjm10
7,78 N/A Ford 4 Banger tror att det är en Mericruiser båt motor i grunden , pro stock topp kolvar stakar lyftare mm ska passa rakt på då det är en 1/2 460 fast med Alu block.
/ Peter
https://www.youtube.com/watch?v=l5WLs0JurF8
https://www.youtube.com/watch?v=CVnhGxiDecE
https://www.youtube.com/watch?v=2p26LxNjm10
7,78 N/A Ford 4 Banger tror att det är en Mericruiser båt motor i grunden , pro stock topp kolvar stakar lyftare mm ska passa rakt på då det är en 1/2 460 fast med Alu block.
/ Peter
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
Motsvarar 360bhp ur en B20, en siffra som inte är helt lätt att nå även med en 16v topp.
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
Ser ut som på filmen att det sitter en ATI dämpare på där fram.
Stämmer rätt bra med effekten om man delar en prostock!
Gissar på att den varvas runt 10k
Stämmer rätt bra med effekten om man delar en prostock!
Gissar på att den varvas runt 10k
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
jo det stämmer rätt bra och inte helt otroligt att det stämmer 728hk då de också har ett friare reglemente än en prostock vad gällande bränsle, insprutning, insug och borr dim mm.....
om den har 4.7" (119.4mm) borr så blir slaget som jag gissade ca 3.5" eller 88.9mm så speciellt extrema kolvhastigheter blir det inte än om de är höga än om de varvar upp mot 10K rpm.
men det otroliga är att den ska hålla ihop på det varvtalet vavaxeln måste få leva ett mycket hårdare liv än om då en liknade v8 körs på samma varvtal se länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=85954
ja 180 liter hk lär vi nog aldrig se i en volvo sug motor tror jag på en 8v 2.4 har vi kanske ärliga 120 liter hk om den byggts för lite högre varv? inte ends den fina volvo 16v toppen på en kortslagig +97mm borr motor har vad som krävs där tror jag, sen svänger vevaxlarna/blockets överfall mm sönder över 8800rpm vad jag sett också efter man varvat så mycket några gånger.
för mycket friktion i en vanlig volvo motor också för att nå de effekterna...
mvh jens
om den har 4.7" (119.4mm) borr så blir slaget som jag gissade ca 3.5" eller 88.9mm så speciellt extrema kolvhastigheter blir det inte än om de är höga än om de varvar upp mot 10K rpm.
men det otroliga är att den ska hålla ihop på det varvtalet vavaxeln måste få leva ett mycket hårdare liv än om då en liknade v8 körs på samma varvtal se länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=85954
ja 180 liter hk lär vi nog aldrig se i en volvo sug motor tror jag på en 8v 2.4 har vi kanske ärliga 120 liter hk om den byggts för lite högre varv? inte ends den fina volvo 16v toppen på en kortslagig +97mm borr motor har vad som krävs där tror jag, sen svänger vevaxlarna/blockets överfall mm sönder över 8800rpm vad jag sett också efter man varvat så mycket några gånger.
för mycket friktion i en vanlig volvo motor också för att nå de effekterna...
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
10300rpm va vi upp på å lagren ser jätte bra ut
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
jag har en data logg från den första is race B200 där kjell varvade 10300 på ettan tvåarn sen ut på trean sen flög allt åt skogen mer eller mindre! svänghjulet lossnade och alla kryssprintar gick av men det va ingen svängnings dämpare på den. lageren såg dock bra ut.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 248ci (4.06liter) Four Banger 720hk NA comp engine
Aj då.. gissar att det inte va 16 bult i svänghjulet
Det här konceptet med att bygga en halv v8 har ju stenström gjort med framgång!
Det här konceptet med att bygga en halv v8 har ju stenström gjort med framgång!