skillnader mellan volvos 8V toppar?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

skillnader mellan volvos 8V toppar?

Inlägg av larsat »

hallå man håller precis på att byta topp på polarns bil och med båda topparna av en 398a & en 531a så jämförde man självklar kanalerna lite, vad jag såg var det ingen större skillnad på avgaskanalerna däremot är det som 2 spår i insugkanalen på 531 toppen som inte fanns på den andra, men detta är ju lite intressant, det är ju avgasflödet man vill förbättre så som jag ser det... då kommer min eg fråga: varför vill man då ha en 405 eller 531 topp istället för en annan om man dessutom fixar natriumkylda avgasventiler??
fick tips att maila en kille i 200 klubben & fråga honom ang detta och detta fick jag som svar:

Avgaskanalerna är det ingen större skillnad på när det gäller Volvos 8v toppar
Samma gäller insugskanalerna på 160,398,530 topparna
405,531 topparna är såkallade svanhalstoppar och är bättre för att ta ut mer effekt!
Turbotopparna har natriumkylda ventiler på avgassidan!!
530 toppen har lika insugskanal som 398an
MVH Jompa

vad tycker ni? svar som 405 och 531 topparna är bättre har ja redan fått tillräckliga, isåfall vill ja ha en vettig anledning till varför såsom mer gods vilket gör det möjligt att ta upp kanalerna mer eller dylikt..
tack på förhand
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Den du har frågat av är TTR Jompa å han vet allt man behöver veta :).

Det är omöjligt att se vilken topp som är bättre för en ovan.

531 har mycket högre golv i kanalen vilket gör att flödet hålls ner vid golvet fast kanalen vänder ner, på en 530 är det så brant kort-radie så flödet släpper från golvet och åker rakt in i bakväggen på kanalen å krockar med det flöde som har farit på lång-radien i kanalen. Det är största skilnaden mellan 530 å 531, sedan finns det nog mer gods i 531 mot 530. Men man vill ju inte ha stora kanaler utan man vill ha småkanaler så man får bibehålla gashastigheten men ändå bra flöde, å det får man blandannat genoma att fyfta golvet.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok men jag har för mig att pacman på tpc, när han ska porta sina toppa, gör "kort-radien" knivskarp och därmed får flödet att gå annorlunda.. har läst nått om det iaf..
annars skulle man väll kunna ta & mjuka till kort-radien på en 530 topp? eller går det inte att få bra hur man än gör?
som sagt det är svårt att se skillnader, man skulle vilja såga isär några toppar & mäta & jämför, även testa att bygga en flödesbänk osv, men det har man tyvärr inte råd med för tillfället, ev. kan man ju försöka få tag på en skadad (ur funktion) svanhalstopp så småningom att kapa i..
förstår att man vill ha små bra flödande kanaler men som ofta är det nog kompromisser när det gäller hur man vill att motorn skall fungera..
vore kul om fler skrev i tråden om sina kunskaper/erfarenheter för lite rolig läsning
ps. heter ttr jompa wallin i efternamn?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

på avgassidan brukar man göra kortradien vass.. ja TTR-Jompa heter Johnny Wallin..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
MathiasLBR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
Ort: Skepplanda

Inlägg av MathiasLBR »

Det låter som Jompa har prickat in det mesta

Men 405 och 531 har något snyggare och större förbränningsrum.
/Mathias
Skriv svar