Laddluft kylar tråden

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte vi tillsammans skulle kunna diskutera hur man enkelt räknar på hur man hittar en bra laddluft kylare till sin motor.

pågrund av att jag har en hel del data från min egna bil så kan vi börja att räkna på den sen räknar vi vidare......

1.8L motor med ungefär 95- 100% fyllnads grad per atmosfär och pik effekt vid 7700rpm.

jag har en kylare med måtten 600mm bred, 35omm hög och 100mm tjock på cell paketet.

den har 3 tum ut och 2.5 tum in (sen sitter sjället där också som sabbar flödet lite), den flödar 390cfm/28 tum med en tratt på sug sidan. den flödar ca 480cfm med dubbla 3.5" anslutningar skulle jag tro


då jag laddar på ca 2.3 bar (3.3atm) med ca 75% turbo kompressor värknings grad och ca 20 grader ute så får jag ca 45 grader temp efter kylaren.......



fråga 1 vad blir det för tryckfall i kylaren om vi snackar att den sitter på sugmotorn? B frågan vad kan man axeptera?

fråga 2 vad blir värknings graden på kylaren (vi måste grov räkna på luft tempen in i den)

fråga 3 är det egentligen "för mycket flöde" i den eller skulle man kunna gå ned i storlek eller skulle tempen ut öka mycket då?

jag har nog egentligen svar på detta själv men vi räknar lite och se vad vi kommer fram till :thumbright:

jag ska börja räkna i morgon lite mer på grund parametrarna.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

liten början.......

luft flödes sugmotor = 1.8 liter +7500rpm/ 2 för att det är en fyrtaktare= 6750 liter/minuten

390 cfm= 10760liter/minut

28" vatten = 0.068 ATM

insugs temp fusk beräknare som jag just hittade http://www.stealth316.com/2-turbotemp.htm

ca 176 grader C ut ur turbon på 2.3 bar / 20 grader ute temp

ut tempen vid 84% laddluft kylare effiktivitet blir då 45 grader C

en logg på tempen i min bil vid mål på 201m och ca 16 grader ute (41c efter kylaren och 2.3bar ladd)
mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

84 % värknings grad är nog ganska bra med tanke på ett jag har ganska liten flödes fönster i fronten i bilen min. frågan är hur man kan förbättra de 84% man kanske skulle måla den matt svart? är mer flöde igenom den bättre eller sabbar man luft motståndet i bilen mer än vad man känar i effekt?

ja en gammal fråga om det är bra eller dåligt med mattsvart kylare! det finns vedbods ingenjörer som testat det redan :lol: https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg

mvh jens
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av nkro »

Vad har du för tryckfall över IC:en och övriga delar på trycksidan.
Det kanske inte är så smart med skarpa 90 graders böjar eller onödigt långa rör på trycksidan.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har litet tryckfall men kan inte svara exakt hur litet? har 2.5" mellan turbo och laddkylare sen efter ladd kylaren 3" till pleniumen. inga skarpa svängar.

volym flödet i motorn ligger kring 112.5L/sek . en liter i ett 3" rör är 0.25meter långt= 28.1m/s i medel hastighet efter kylaren.

2.5" ska bli 41.6M/S vid 20 grader men räknar man på att tempraturen är 176 grader c så blir ju volymen 53% större om jag räknat rätt? = 62.6M/s och så börjar det ju bli ganska hög hastighet men tänk på att det inte pulserar så mycket här det flödar ganska jämt.


mvh jens
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av nkro »

Inte så avancerat kanske men lite att tänka på.

http://www.bellintercoolers.com/pages/techFAQ.html
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är ju frågan vad är ett lagomt flöde vid 28" vatten på en viss sugmotor sen hur påvärkar laddtrycket? läs texten i bilden så ökar tryckfallet med 30% då laddtrycket ökas från 10 psi till 20. hur förklarar man det mattematiskt?

här är ett diagram jag hitta från sperco

Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har sett över 100% på luft kyld ladd kylare :shock: trodde först det va nå mät fel men kom fram till att det långa cellpaketet hade enormt tryckfall så det vart kylskåps värkan!

vi byggde dit ett större dubbel paket och minimerade tryck fallet men då vart det ungefär 20 grader mer än ute i insugs temp som det bruka bli :)

summa summarum det är en avvägning mellan kyl effiktivitet och tryck fall man måste hitta tror jag!

frågan kvarstår hur räknar man på vad man får för tryck fall med flödes bänkens som värktyg? hur många cfm behöver man på ett vist sugmotor flöde och hur mycket mer på högre laddtryck för att inte tappa för mycket tryck?

mvh jens
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Daniel-635 »

Om du räknar ut luftflödet baserat på Spridarflöde, dutycycle och Lambdavärde tror jag du hamnar mer rätt.

Verkar inte 390 Cfm lågt ?

Eller vad har du för effekt ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Kadett4wd »

Det har väl å göra med vattenpelaren... hur högt tryck man orkar köra i bänken.
För att simulera 2bars laddtryck(20m vattenpelare) måste man väl ha ~800" vattenpelare i tryck?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

sugmotorn suger i sig ca 6700L/M då den jobbar som sugmotor.

laddkylaren flödar 10700L/M och det vid ett tryckfall av 0.07bar

vad blir tryckfallet då? jag gissar ca 0.03bar = väldigt lite men sen då man laddar på 2-3 bar så blir luften inte större i volym (förutom temp öknings invärkan) men den får högre dencitet så då blir nog tryckfallet större värkar det som på om man ser på sparco diagramet.

mvh jens
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av quattro »

Jens,
eftersom du bara kör 201 meter så tror jag din IC fortfarande fungerar som en heat sink när du når målet. Jag har en betydligt mindre IC än vad du har och jag kan se på mina loggar att det krävs betydligt lägre körtid än 5-6 sekunder för att temperaturen skall stabilisera sig. Och ju större IC desto större massa som skall värmas upp och desto längre tid tar det.

Det är ju givetvis positivt i dragracing för det gör ju att man klarar sig med en mindre IC än vad man annars skulle gjort.
Men effektiviteten på ICn blir med stor sannolikhet överskattad när man räknar på tempen vid mål så som du gjort.
För 201 meter så stämmer det väl iofs ändå om man anser att heat sink effekten inggår i ICns totala effektivitet, men om du kör 402 m så får du troligen sämre värden.
//Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jo det stämmer det du säger. men det blir ingen större skillnad på 402m kanske nån grad till? det går ju upp mot 225km/t där så kyl flödet ökar ju med farten. jag bygger tryck och värmer däcken på tvåan och 7000rpm just före start så den blir rätt varm. sen full gas ca 3-5 sekunder före start sen en tio sek repa= ca 13 sek full gas på en gång.



i en rally/rallycross bil så är ju hastigheten mer upp och ned mellan 60-150 då kyler det ju så klart sämmre.

skulle va intressant att veta luft flödet igenom kylaren i 225km/t. man vill ju ha bra flöde men inte onödigt högt flöde under huven för lyft och luftmotståndets skull. jag har en grym volvo S80 fläkt på min bil den kyler bra i starten.

mvh jens
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Laddluft kylar tråden

Inlägg av quattro »

Det är säkert som du säger att det bara gör någon grad till på 402 m. Det är ju inte så många sekunder till det rör sig om :hihi:
och du har mycket massa i ICn. Men man kan se i din logg att tempen på luften gradvis stiger så länge du har laddtryck. Skalan ser jag inte så vet inte om det är 0,5 grader eller 5 grader det rör sig om.

Du har inte provat att spruta ICn med kolsyresläckare precis innan du rullar in i stage ??

Utan att veta så gissar jag att du egentligen har mycket mer flöde in genom grillen än du behöver och att det påverkar luftmotståndet negativt. Du kan ju prova att minska öppningen steg för steg under en tävling och se vad det ger för resultat på tempen efter ICn.
Skriv svar