Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mottryck
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Vitsen med ett billethjul är väl just att det blir lättare och styvare än ett gjutet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
vad jag hört är att det är att det går att göra i ett material som tål
högre temp än de som är lämpade för gjutning
högre temp än de som är lämpade för gjutning
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Tydligen svårt att göra bladen lika tunna då man fräser, som vid gjutning...kan då bli ngt tyngre då trots bättre design.
Sedan har tydligen "billet" högre hållfasthet och tål därmed högre varvtal utan att bladen går av pga rotationshastigheten... -har jag läst någonstans....
Sedan har tydligen "billet" högre hållfasthet och tål därmed högre varvtal utan att bladen går av pga rotationshastigheten... -har jag läst någonstans....
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
jag har 2stk 19t på min s38b38
ska i bänken om nogra veckor! spänd att se när det stoppar. jag kommer att lägga mig på 1-1.2 i ladd (ser ju när det inte är nogon poäng att ladda mer)
men ser efter att kunne trimma 19t turboserna lite.
men med ny turbin och kompressorhjul så måste väl den balanseras för att få nogon hållbarhet
ska i bänken om nogra veckor! spänd att se när det stoppar. jag kommer att lägga mig på 1-1.2 i ladd (ser ju när det inte är nogon poäng att ladda mer)
men ser efter att kunne trimma 19t turboserna lite.
men med ny turbin och kompressorhjul så måste väl den balanseras för att få nogon hållbarhet
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Kanske finns nå som hjälper till gällande olika ombyggnationer på T19 i länken nedan.
Är en användare Sn00k som verkar ha mixtrat med mitsu turbos.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... o!!/page32
Lite kort sammanfattat från länken/tråden så.
Så ska 400+hk på e85 inte va omöjligt vid ombyggnation.
Att mitsu aggregaten är som lego, eftersom alla delar är nollbalanserade varför sej.
Så är det "bara" att bygga ihop en turbo som passar ändamålet.
Är en användare Sn00k som verkar ha mixtrat med mitsu turbos.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... o!!/page32
Lite kort sammanfattat från länken/tråden så.
Så ska 400+hk på e85 inte va omöjligt vid ombyggnation.
Att mitsu aggregaten är som lego, eftersom alla delar är nollbalanserade varför sej.
Så är det "bara" att bygga ihop en turbo som passar ändamålet.
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Spännande!
Precis den typen av info jag eftersökte!!
Nu har ju tyvärr inte jag en högflödande 16V topp...så några 400+ lär jag inte hitta.
..och det är klart, byter man både turbin och kompressor är det inte längre en 19t..
Jag gillar att det verkar som att det funkar för en del.
Precis den typen av info jag eftersökte!!
Nu har ju tyvärr inte jag en högflödande 16V topp...så några 400+ lär jag inte hitta.
..och det är klart, byter man både turbin och kompressor är det inte längre en 19t..
Jag gillar att det verkar som att det funkar för en del.
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Imponerade pengar du har lagt på byggt å har ett bestämt mål MEN jag vill ge ett tips.
Jag förstår varför å vad du vill åstakomma.
Jag jagade också ett tag bra register å de tycker jag är mer eller mindre omöjligt med mitsuturbos.
Dom är lite halvtrötta på botten å ger sen flås men dör/bromsar rätt fort.
Slå ett getöga på en borgwarner s200g turbo. den har 50-52mm komphjul å 56mm utlopp.
Den spöar skiten ur en mitsubishi turbo men är ändå rätt liten å går å ha på org grenröret.
Körde själv med Portat 940 rör, Portad å plastad 530 topp från erland med Enem v16 kamaxel å bw 200g agg (50mm komphjul) samt ett megasquirt.
518nm vid 3700rpm
374hk vid 6000rpm.
Dom resultaten hade gått å förbättrat ännu mer då de var lite strul med wastegaten. å med nån timme till i bänken hade de lämnat mer. Spana in bromspappret ! tidig å bred kurva, trots wg läckan
laddtrycket var som en spark i ansiktet...
De bästa är också att ett begagnat bw agg får du för 2000kr
Jag förstår varför å vad du vill åstakomma.
Jag jagade också ett tag bra register å de tycker jag är mer eller mindre omöjligt med mitsuturbos.
Dom är lite halvtrötta på botten å ger sen flås men dör/bromsar rätt fort.
Slå ett getöga på en borgwarner s200g turbo. den har 50-52mm komphjul å 56mm utlopp.
Den spöar skiten ur en mitsubishi turbo men är ändå rätt liten å går å ha på org grenröret.
Körde själv med Portat 940 rör, Portad å plastad 530 topp från erland med Enem v16 kamaxel å bw 200g agg (50mm komphjul) samt ett megasquirt.
518nm vid 3700rpm
374hk vid 6000rpm.
Dom resultaten hade gått å förbättrat ännu mer då de var lite strul med wastegaten. å med nån timme till i bänken hade de lämnat mer. Spana in bromspappret ! tidig å bred kurva, trots wg läckan
laddtrycket var som en spark i ansiktet...
De bästa är också att ett begagnat bw agg får du för 2000kr
Jens Hedlund.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
D-K roland motorn med super HX35, sts wg, custom grenrör, sts247 kam mm
inte ditt koncept mid mikro turbooch std grenrör men ett bevis på att större holset super aggregat också fungerar på lägre varv och på högre.
vid acc av ca 600rpm/sec...
400nm vid 3300rpm (vart motorer passerar 400nm är en bra måttstock på vart man känner att de tar i)
640nm/4500rpm
515hk vid 6300
ca 450hk vid 7500rpm
baserat på mitt Drift-King koncept som vi har filat en hel del på. läs mer här! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=86602
och här är de tidiga testen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279
mvh jens
inte ditt koncept mid mikro turbooch std grenrör men ett bevis på att större holset super aggregat också fungerar på lägre varv och på högre.
vid acc av ca 600rpm/sec...
400nm vid 3300rpm (vart motorer passerar 400nm är en bra måttstock på vart man känner att de tar i)
640nm/4500rpm
515hk vid 6300
ca 450hk vid 7500rpm
baserat på mitt Drift-King koncept som vi har filat en hel del på. läs mer här! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=86602
och här är de tidiga testen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
Är det max tryck nått vid ca 4500rpm med hx35?
Har du jobbat för att hålla bort tryck på lägre varv?
Jag tycker nämligen den borde spolat tidigare med tanke på att alla säger Holset är så bra.
Har du jobbat för att hålla bort tryck på lägre varv?
Jag tycker nämligen den borde spolat tidigare med tanke på att alla säger Holset är så bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
mins inte detaljerna hur laddtrycks styrningen va mappad men beror lite på hur man sveper och vart man börjar pullet vart max tryck kommer.
tror man kan få fullt tryck vid ett långsamt svep vid ca 3500rpm i detta fall men då blir det nog svettigt för kolvar och så
men stirra inte för mycket på ma tryck se vad den vrider istället. 400nm redan lite över 3000rpm på en relativt enkel motor som man kan bygga själv som hobby mekare och utan att va miljonär som ger över 500hk och som går att varva 8000rpm sen är bra tycker jag iallafall
mvh jens
tror man kan få fullt tryck vid ett långsamt svep vid ca 3500rpm i detta fall men då blir det nog svettigt för kolvar och så
men stirra inte för mycket på ma tryck se vad den vrider istället. 400nm redan lite över 3000rpm på en relativt enkel motor som man kan bygga själv som hobby mekare och utan att va miljonär som ger över 500hk och som går att varva 8000rpm sen är bra tycker jag iallafall
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
jag har sett ett par "närmare" 400 (motor-hk) med 19t på b230, med e85 och 940t grenrör portad 46-38 531, K-kam, lh2.2 650cc spridare progressiv btr stor ic, 3" utan katt.
(typ 300-320 whp i mustang dyno , om jag minns rätt 1.8 bar ladd)
om man nu inte prompt måste nå 400 utan nöjjer sig med kanske 370-380 så..
(typ 300-320 whp i mustang dyno , om jag minns rätt 1.8 bar ladd)
om man nu inte prompt måste nå 400 utan nöjjer sig med kanske 370-380 så..
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
är dom verkligen effektiva vid 1.8bar? är inte max mer typ 1.3-1.5bar?
en sån motor knotan är säkert rolig att köra och enkel att bygga. fins det nå bra chipp som fungerar med nå större spridare och som har genomtänkt tändkurva?
kanske dax att bygga en sån typ av motor och tillsammans göra ett bra E85 chipp ?
tror en sts237 med typ 114-117 nock skulle fungera bättre än K kammen då det blir lite för mycket överlapp i K kammens 109 grader för sånna avgastryck och grenrör.
mvh jens
en sån motor knotan är säkert rolig att köra och enkel att bygga. fins det nå bra chipp som fungerar med nå större spridare och som har genomtänkt tändkurva?
kanske dax att bygga en sån typ av motor och tillsammans göra ett bra E85 chipp ?
tror en sts237 med typ 114-117 nock skulle fungera bättre än K kammen då det blir lite för mycket överlapp i K kammens 109 grader för sånna avgastryck och grenrör.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mott
som du säger jens, efter 1.3-1.4 så ökar effekten inte alls linjärt med ökat ladd längre, men vridet i mellanregistret gör att motorn upplevs mycket starkare.
tror inte det finns några chip anpassade för ändamålet , men lh2.2 erkar funka rätt skapligt, jag tror att 2.4 har väldigt låg tändning speciellt i låga varvtal för att "värma katten"???
ja kam ska nog ha minst 114 grader nockvinkel , och sen behöver den inte dra mycket längre än till 6500 heller för där uppe drar inte turbon längre...
sen tror jag att man kan porta avgashuset och eventuellt svarva upp både exducer och inducer lite å låta avgaser sippra förbi lite mellan hjul å avghashus för att inte behöva utnyttja wastegaten riktigt lika mycket men ändå få ned mottrycket...
kan man bygga någon typ av "std" motor av detta och hitta någon som gör vettigt chip för 3" lmm och 650cc chip tex så kan det säkert finnas marknad för det , då det blir en väldigt trevlig motor med rätt vxlåda och utväxlng för ändamålet!!!
men som vanvligt krävs att ALLT på bilen lirar bra med setupen för att bilen ska bli rolig....
många hoppar ju helt över steget med väghållning, hitta rätt utväxling och fungerande bromsar tex vilket gör att helheten inte fungerar
tror inte det finns några chip anpassade för ändamålet , men lh2.2 erkar funka rätt skapligt, jag tror att 2.4 har väldigt låg tändning speciellt i låga varvtal för att "värma katten"???
ja kam ska nog ha minst 114 grader nockvinkel , och sen behöver den inte dra mycket längre än till 6500 heller för där uppe drar inte turbon längre...
sen tror jag att man kan porta avgashuset och eventuellt svarva upp både exducer och inducer lite å låta avgaser sippra förbi lite mellan hjul å avghashus för att inte behöva utnyttja wastegaten riktigt lika mycket men ändå få ned mottrycket...
kan man bygga någon typ av "std" motor av detta och hitta någon som gör vettigt chip för 3" lmm och 650cc chip tex så kan det säkert finnas marknad för det , då det blir en väldigt trevlig motor med rätt vxlåda och utväxlng för ändamålet!!!
men som vanvligt krävs att ALLT på bilen lirar bra med setupen för att bilen ska bli rolig....
många hoppar ju helt över steget med väghållning, hitta rätt utväxling och fungerande bromsar tex vilket gör att helheten inte fungerar
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing