optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Erland Cox skrev:Alla nyare bilar mäter väl lambda över hela registret, även fullgas.
Vi som har äldre grejer kan antagligen dra åt helvete då vi inte ger staten inkomster genom att köpa ny bil.
Det med miljöbov är bara nys, det är pengarna dom vill åt.
Det måste ju vara mer miljövänligt att hålla igång en gammal bil än att skrota ut och tillverka nytt.
Dagens slit och släng samhälle är den stora miljöboven men det kan man inte stoppa för då stryper man skatteintäkterna.
Samhället måste ha en ekonomisk tillväxt på 2% årligen för att gå runt men miljön hade tjänat på att tillväxten minskade kraftigt.

Erland

Håller med till 100%

Fast jag måste säga att dagens motorer är otroligt effektiva, snåla och miljövänliga.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

mstahl skrev:Borde va krav på mackarna med en givare som mäter o visar etanolhalten vid varje pump. Kanske är nått biltillverkarna ska kunna kräva. Är väll rätt många original bilar som det är strul med också eller ?

Alla moderna bilar vad jag vet är godkända för 10% etanol, tror det är eu krav.

Ett styrdon brukar kunna kompensera hela 20-30% på bränslet upp och ner dvs 60% totalt.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av loop »

Här är en läsvärd artikel. Den bekräftar nåt jag misstänkt. Att det kan vara samma bensin oavsett vad det står på skylten.
Men Preem äger numera OKs gamla raffenaderier. OK äger väl enbart bensinmackarna, som dom äger tillsammans med Q8(Kuwaits statliga oljebolag). Artikeln är kanske inte 100% korrekt, även om den är skriven efter det att ST1 köpte Shell. Så V-Power fanns inte längre.

"Tanken består i verkligheten av depåer runt om i Sverige. Förr hade bolagen sina egna depåer, men nu samarbetar de. Preem, som tidigare hette OK Petroleum, hade omkring 25 depåer på 1980-talet. Nu har bolaget bara sex. Bolagen lastar och lossar hos varandra för att spara på transporterna."
http://www.fokus.se/2011/11/putin-fyller-vara-tankar/

Och jag har inte hittat nåt som säger att Statoil ska ha nån bensin utan etanolinblandning.

Sen är det BilSweden som hatar gamla bilar mest av allt. Dom vill ha skrotningspremier på typ 10 000 osv. Inget konstigt alls. Det ligger i deras intresse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/BilSweden
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av loop »

Här är databladen för Statoil 98miles och 98miles+. 2-3% etanol.
Möjligt att Statoil kör med bensin från egna raffinaderier.
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340767 ... les98.html

Sen så är statoilmackarna kanadensiska sen ett tag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alimentation_Couche-Tard
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Riktigt mysko, miles 98 verkar inte ha etanol, miles 98 miljöklass 1 har 5% (troligen samma bulk som alla andra) och miles plus har 2-3% etanol.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Nästa gång jag kör förbi och tankar ska jag kolla vad det är i den pumpen.
Hoppas bara att inte kvaliteten fluktuerar så att jag måste bestycka om varenda gång jag kör.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Matti johansson »

Jag har en zeitronix etanolmätare. skall i veckan fara förbi de tapper vi har i lidköping o handla bensin o kolla etanol innehållet. mindre etanol i bensinen = fetare blandning på samma bestyckning och tvärtom.
Mvh Matti

Ps. skall man ha stabilt bränsle kanske den där aspen som man kör gräsklippare (inte jag, men andra gör!!) på vore ett bra alternativ.
Den är nog inte "billigare" än tappbränslet, men stabilare o därmed billigare (undvika ras)!?
Alltså, jag kollar den med!!

/ Matti
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag var på Knutstorp i helgen och tittade på racing så jag passade på att fråga Myggan om bensin.
Han sa att han inte vågade riskera sin motor på den ojämna kvalitén som finns på macken.
Innan hade han köpt Sunoco för 8000:- fatet och nu körde han Aspen för 6000:- fatet.
30:- per liter, dubbla priset så det hade jag gärna sluppit.
Det är dyrt nog att köra som det är och jag kör ganska mycket.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Är det inte bara att ha lite marginal i bränsle och tändning? hur mycket tappar man på det?

Min tanke är att tappar man 5 hk så kvittar det om man inte tävlar i en serie.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Hästarna kvittar, bara den funkar så att den går att köra med.
Jag har lambdamätare i så ser jag att den går magert så bestyckar jag upp.
Ingen större risk att jag kör sönder men jag vill nöta bana och inte meka förgasare.

Erland
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Gren »

Vill du ha bensin med låg etanolhalt så tanka bensin på sjötapp.
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av hfo »

Och med insprutning slipper du meka förgasare. ;)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jo, jag har funderat på att montera K-jetronicen igen fast med modifierat insug.
Då behöver jag bara ändra styrtrycket.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Idag körde jag bilen hemma med samma bestyckning som innan för att se vad som händer när det är svalare.
Nu gick den magert igen så det är vädret och inte bensinen.
jag har aldrig märkt av detta problemet med DCOE 45:or så DCO 50 förgasare måste vara betydligt känsligare.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Problemet med banbilen var katalysatorn, innehållet hade släppt.
Ska ha dom längst bak i fortsättningen så kan jag se hur dom mår.

Har du testat din RC kam än Jens?
jag har fått kört lite kamtester på en app. K rallybil med B23 och 46-38 405 topp.
När jag gjorde toppen hade jag bara en C2 kam så den åkte i.
Den har vid 1,27mm 264-264 och 13,9mm lyft.
Med gamla motorn gav den 218,7 hästar som bäst med Dellorto DHLA förgasare.
Ny bottendel och mer kolvuppstick gav 222,6 hästar.
Byte till Weber DCO 50 förgasare med 43mm i halsring gav 228 hästar.
Förutom C2 kammen hade jag även 2 Agap kammar att testa.
R33-264-264-14-14 och R33 274-264-14,5-14. Båda hade 104 eller 105 graders lobseparation, hittar inte kamkortet just nu.
Första bromsningen med 264-264 kammen gav 235 hästar och 282Nm.
Nästa dag vid sämre väder och kalibrering av momentgivaren runt 230 hästar.
I med 274-264 kammen och kurvan för den ser identisk ut, inte mer och inte mindre effekt.
Det är inga jättekanaler i toppen, runt 43mm in och 41mm under sätet, insuget portat till toppen och steg 3 KL rör.
Över 274 grader har jag inte fått att funka innan men det var intressant att det varken gav mer eller mindre här trots 14,5mm lyft.
Förgasarna har bromsat 251 hästar på en B230 så det bör inte vara dom som bromsar.
Nu åker 264-264 kammen in igen och ska testas med lite andra trattar.
Helst skulle jag haft en 274-274 kam också och även en 264-274 men kammar är inte gratis.
Jämfört med den bänk där JB engine bromsar skiljer det 6% så 235 hästar här är 249 där.
Får se vad det blir i slutänden, hoppas på bättre väder för trots omräkning så lämnar motorerna mindre effekt.

Erland
Skriv svar