optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara visa en ny insugs kam profil vi har tagit fram :thumbright:
jag har sen fått hjälp av reine på agap för att slipa och bolla detaljer med :thumbright:

vi har bromsat ett större antal Rallycross volvo 8v rödmotorer här nu i sävar och jag har suttit och bläddrat i min pärm med siffror och anteckningar och klurat över vad som verkar fungerat bäst och detta är slut resultatet på hur en optimal 2.4L 531 RC insugs kam ska se ut i dag 2015 :)

det finns många som nu säkert säger emot mig vad det optimala är men jag använde både all den erfarenhet jag samlat på mig i bänken (verkligheten), från förare, min cam pro mätare, samt allt jag har läst på för att komma fram till detta.

jag funderade mycket på om hur hemlig jag skulle va med datan men för att ha möjlighet att lära mig mer och forumets skull så skiter jag i allt hemligt och lägger fram korten och hoppas fler som bromsat och testat kamaxlar vågar lägga upp detaljerade data på sina kamaxlar och diskutera för och nackdelar.

nu de som tycker jag babblar lägger upp detaljerade data på era kamaxlar och berättar varför det ska vara annorlunda (om ni törs)! :hihi:
vi har ju haft en del djupa fina diskussioner om volvo toppar och portningar, varför inte göra en bra tråd om kamaxlar?

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan tillägga att den här insugsprofilen slipas på ett vanligt chillcast råämne (som nästan alla har) och att den är optimerad för 39mm (min 38.5) tryckare men det har jag sett fungerar bra på insugsidan med rätt grejor runtomkring.

på avgas jagar man inte area på samma sätt och där blir belastningarna större så där åker jag med 37mm tryckare med lite mindre duration, area och lyft.

kamaxeln körs med agap singel-fjäder och titan retainers och med skapligt lätta 48mm stål ventiler så kan man varva 8200rpm utan större problem.

ventil spel 0.35mm. min 0.30 max 0.40mm.

pris kam 3800+moms

kamaxeln är vad jag tycker en perfekt kompromiss mellan bra mellanregister för bra acc ut ur kurvorna och körbarhet och max effekt uppe på varv som gör att man får bästa varvtiderna runt banan. lite beroende på grenrör och insugs avstämning så kan man justera in vrid/effekt kurvorna så det passar förare, chassi, underlag och körsätt bäst!

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite grundläggande kam design snack om man skrollar ned lite här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=285
men en del bilder värkar ha försvunit?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

279 grader vid 1.25mm? Är det in? 16mm lyft? Vad kör du ut? Lobseparation? Nosradie?
Vad är det för topp, vad flödar den och vad har den för kanalstorlek?
Stor skillnad på kammar beroende på topplocket.
En stor topp med mycket kam behöver längre insug för att fungera.
Har du jämfört mot andra snällare kammar?
Jag kan inte se att effekten i motorn med 531 topp ökar om man kör över en viss duration på kammen.
I bästa fall får man samma effekt på ett högre varv och det är väl ingen större vits.
4.88 håller rätt mycket bättre än de högre utväxlingarna.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland ser du inte bilden på din dator?

durationen står på alla lyft där :) sen är peak cam lift 16.48mm

som jag också skrev så är detta en ren insugs kam! jag tror att man på motorer med lite högre krav måste skilja på insugs kam och avgas kam då de utför två helt olika jobb. på enklare motorer duger ofta med samma kam in och ut dock.


vi har provat en massa olika motorer med olika kamaxlar både med mindre dur och med mer och denna ger bästa snittet om man tunar in rören och kompan så de jobbar tillsammans på en normal 2.4L b230 RC motor.

då man har en hel pärm med data så ser man trender och de kan man avläsa saker i men vi har inte provat 10 olika kamaxlar i samma motor det tar mycket tid sen så behöver var kam ca 20 timmar tuning i bänken för att hitta rätt grenrör, insug, bränsle kurva för kombinationen så att bara byta kam på en motor utan att göra nått annat ger inget.

en kam med mindre duration värkar mest ge mer effekt (mer cylinder tryck) under varvet då allt börjar stämma (under ca 4000rpm) sen kan man med rätt insug och grenrör öka fylnads graden hela vägen igenom registret med en liknade kam som denna tycks jag se i statistiken. dock kan man nog använda mindre lyft på en 2150cc motor och där räcker det nog med 37 tryckare in också men vi får prova denna i framtiden på en 2150 också och se vad bänken säger men denna kam är i första hand för 2.4 L motorer och i lite större fungerar den bra med är jag helt säker på.

kamaxeln har valfri nock vinkel men en bra utgångs läge är ca 105 graders lob seperation och sen ett par grader advanc installerad.

vet inte hur banorna ser ut söderöver men här tror jag man använder 5.38 till 5.70 nått i bakaxeln. har aldrig hört nån kört med under 5.0 framgångsrikt?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Ojdå, vilken avsnäsning. Är du sur idag Jens?
Har du provat kammen i nån motor i din bänk?
Har du några effektsiffror?
Rally och bana med 97mm borrad 230 är ju nästan 2.4 liter också, RC vet jag inte mycket om

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av p.hedman »

En liten fråga till er som förstår..
Jag läste ( i Burton Power katalogen) att det inte ger mer effekt att öka lyftet på kammen mer än 25% av ventil storleken ?
Hur uppfattar ni den teorin ni som provat er väg ..


Taget ur deras katalog:

Valve size

The maximum airflow through any valve occurs when it has been lifted 25% of its diameter. For example, a 38mm (1.5") valve will require a lift of no more than 9.5mm (.375") and a 45mm (1.770") valve a lift of 11.25mm (.443") to reach their maximum flow capabilities.
Further opening of the valve will result in minimalincrease in flow.

/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Han kan inte mena allvar? Vid 25% av diametern i lyft har man samma mantelytsarea som ventiltallriksarea.
Men cd värdet på flödet gör att man ändå inte har max flöde där.
Sen vill man gärna lyfta upp på högt flöde så fort som möjligt.
Som att öppna en dörr, hålet blir inte större än när dörren står 90 grader ut från väggen.
Men när man öppnar så är det bättre att öppna så fort som möjligt till 90 grader och sen bromsa upp dörren.
Pro Stock 2 ventilstoppar har runt 30mm ventillyft och över 65mm stora insugningsventiler.
Det är runt 45% av ventilens diameter i lyft.
Det skulle bli 21,6mm på en Volvo topp med 48mm insugningsventil.
Så högt upp flödar inte Volvo toppen men flödet ökar stadigt förbi 16mm.
20mm lyft hade nog inte skadat men med den tryckardiameter som toppen har så skulle durationen bli alldeles för lång.
38mm tryckare och kanske 38,5mm är max i en Volvotopp sen måste man stoppa i bronsfoder i lyftarhålen.
Annars blir godset runt tryckaren för tunt och det gör ont om en brunn spricker.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

Det där är en brutal kamaxel och kräver en tokportad topp. Minst 250 CFM vid 16mm för att nå 115% VE

På en 2150 blir det nog lite väl mkt kamaxel, men visst...kan man få fram ovan topplock att matcha den och bygga en bottendel som kan varva 8500-9000rpm så kan det bli riktigt fräckt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av p.hedman »

Ja det lät inte bra ....med tanke på era program som ni visat.
Har dom ev en speciell typ av racing i tanke , dom bygger ju mycket rally motorer ????

Ang 48mm ventil så menade du väl 12mm lyft=25% av ventil storlek (och det har ju jag hi hi... :) )

En annan sak som en gammal stock åkare sa till mig va att man skulle lägga krut på att få ett bra flöde på den tidiga öppningen då ventilen är där 2ggr per öppning då full flöde inte är lika kännsligt.. men nu trampar jag väl på era tår :) .
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Ska man ha en kam med den durationen som Jens kam har och som en stock ckam till dragracing har
så ska man se till att ha dåligt flöde till åtminstone en bit efter att kolven passerat TDC.
Det är flödet på höga lyft som ger effekten, inte låglyftsflödet.

Om du är intresserad Jens så kan du be Reine skicka filerna på kammen till mig och så ger du mig
storleken på kanalerna och ventilerna samt mått på insug och grenrör.
Då kan jag köra kammen i Engmod4t: http://vannik.co.za/EngMod4T.htm
Jag har alla Reines profiler på fil och har kört igenom dom i programmet.
Det har lett till att jag tagit fram en egen kamaxel som nu ligger på posten.
jag kör R37-267 in och R33-264 ut med 105 graders lobseparation.
Men jag har ändrat på ramperna från konstant acceleration till konstant hastighet
och nosradien på insug har jag ändrat från 4mm till 6mm.
Vet inte vad lyftet blev efter det, 14,5 nånstans.
Fulltryckarna pallar inte mindre nosradie än 5mm och det är inte mycket lönt
att nicka ett högre lyft under bara några grader.
Skulle varit kul att köra din kam.

Om jag ska få en kam som har mer duration än 267 kammen att funka med en
bra 48mm insugningskanal så får jag öka insugningslängden med 50mm.
Då får jag lite bredare effektpik men lägre toppeffekt.
Ska bli kul att testa alla idéer som simuleringarna ger i bänk hos Bengan.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av p.hedman »

Ok , ja man lär sig mer och mer med tiden och det är väl bra...
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Tyvärr glömmer man också men så länge man lär sig mer eller lika mycket som man glömmer är det OK.
Kom på ett tillägg om motorsimulering.
Programmet simulerar en rörelse på ventilen som det får beskrivet för sig.
Många gånger så är det svårt att få ventilen att följa kammens rörelse och kammen att följa vevens rörelse.
Det kan inte det program jag kör i simulera fram men det ger mig någonstans att börja.
En överliggande kammekanism är ganska stabil men en kamrem är det inte.
Kamremmen gör att kammen kommer efter vid öppning och före vid stängning så man får testa mer än en profil.
Jag börjar med en snäll baskam och sen ökar jag på lite med lyft och duration och ser vad som händer.
Men över 274 grader vid 1,27mm ventillyft har jag aldrig fått nån effektökning med på en Volvomotor.
Varken B20 eller nyare 2 ventilare och det är i en motor och inte i ett program.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Ojdå, vilken avsnäsning. Är du sur idag Jens?
Har du provat kammen i nån motor i din bänk?
Har du några effektsiffror?
Rally och bana med 97mm borrad 230 är ju nästan 2.4 liter också, RC vet jag inte mycket om

Erland

hej erland jag är bara dålig på att skriva artigt.

kul att det tagit lite fart ska skriva mer i morgon.

jag har läst en hel del men nu låter jag mest bromsbänken visa vägen åt rätt håll och detta är vägen.

vad vill du ha för fil erland? jag skriver ut den jag har alla data i cam pro plus programet mitt. kul att jämföra data program med verkligheten (dynon)

som sagt detta är en insugs profil för 2.4 liters RC motorer (och lite större gat/motorer möjligtvis).

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av p.hedman »

Tänk om man kunde montera"rull lyftare" upp och ner så kunde man ha rull kam HA HA HA .... :)
/ Peter
Skriv svar