optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av mstahl »

Ett Pneumatisk ventilsystem är lösningen på det hela. Man skulle Kunna göra ett system som man monterar på istället för ventilkåpan på toppen när man bromsar en motor då kan man labba med kamprofiler elektroniskt o hitta den optimala kamprofilen för just den motorn man är ute efter o sen skicka den profilen på tillverkning. Det blir mycket jobb att konstruera en sån lösning men tänk vilken värd det skulle öppna upp och lärdom för er som livnär sig på trimning :-)

Här är en film på Koenigseggs projekt

http://youtu.be/Bch5B23_pu0
Stahl
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Man kan sitta hemma och analysera, lägga flera varv över varann och se vilken linje som var snabbast, vilken växel som är bäst i vilken kurva osv.
Absolut bäst är predictive laptiming som jämför med ditt bästa varv hur du ligger i tid plus eller minus.
En stapel visar med och det är så lättöverskådligt att man kan kolla på den under tävlan.
Kolla länken, man ser direkt hur man kommer ur kurvan, bromsar eller får till växlingen.

https://youtu.be/neOtI9DordA

Jämför en logger med en bromsbänk eller flödesbänk, man får data som man kan analysera det man gör det med.
Senast redigerad av Dennis M den ons maj 27, 2015 2:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Mstahl,

Här är ett system med liknande fördelar som redan finns i produktion

https://youtu.be/Td9Gz_h7Qpg
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

Kul att de kommit så pass långt med de prylarna nu. När jag jobbade där för 10 år sen så hade de precis börjat kunna köra encyl Briggs&Stratton med de lufttryckarna och Anders (hjärnan bakom Cargine) hade hela teknologin på en USB-sticka som han gick runt och bar på hela tiden :lol:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:En dataloggningssystem skulle vara mycket bra att ha i bilen. En Renault Clio Williams 2.0 hade en logg.system som visade hur det blev efter kambyte på banan, det blev mycket sämre än original trim. :)
Utgångshastighet från kurvorna var sämre och han förlorade en sekund på rakan, det blev många sekunder på en rund.
Bottenvrid saknades helt med trimkammar, effekten gick längre där uppe, toppeffekt ändrades inte, ca 170-175hk, men bilen blev slöare.
Motorn var annars original så det var en dum ide att köpa dyra trimkammar på den och inget annat, original kammar åkte in..

Ut från kurvorna är det som gör skillnad på banan, om du har bottenvrid, du kan köra in till kurvan långsammare, ingen åker förbi i kurvan, bilen vänder bättre och du kan göra saken sämre till andra som inte har bottenvrid..

Erland, nu kan du prova med mindre förgasare hur det påverkar bantiderna, tuna båda system i bromsbänken och sen göra test på samma dag. Effekt i bromsbänken hjälper inte allt när bilen är in action på banan med delar som den har, tex. utväxling, låda, vikt, förare etc..
Jag kollade en incar film från Kemora asfalt, föraren körde hela tiden mellan 3000-6000 rpm, jag är säker att det mesta effekt i motorn var mellan 6000-8500 :hihi:

Du har väl provat hårdade bakfjädrar i bilen eller något annat, egengjorda länkarmar i fronten etc.
Är det helt uteslutet att ha nån annan kaross som Volvo men med volvo teknik? :D
Det är därför att det är bra som trimmare att testa hur det fungerar i verkligheten.
Mina framdäck var nog slut för jag kom ner på under 3500 varv ur kurvorna på 3:an och jag brukar aldrig vara under 4000.
Men jag måste göra mer än byta däck för de jag kör mot har fått en grym kurvhastighet på sina bilar.
Jag får förlänga bärarmarna lite till så att jag kan få mer camber och ha bredare fälgar.
Sen får jag fundera på hur jag ska kunna få ner vikten, plasthuv är en början.
Jag hade steg 4 grenrör för steg 3 var slut när jag handlade och det röret kortade jag 15cm.
Det hjälpte efter max effekt, motorn gick mindre fett men jag tappade för mycket effekt under max vrid.
Det är ett dåligt byte. Jag har 50DCO förgasare med 44mm halsring men jag har köpt 48DCO trattar.
Jag har tagit hem bilen så att jag kan bestycka och dona med den i helgen.
Steg 3 röret okortat och DCO 48 trattarna borde hjälpa upp effekten under max vrid en del.
Förgasaren är 55mm utanför halsringen men 48DCO trattarna stryper ner det till 48 och konar sen upp till 52mm.
Jag har bara 267-14,6-264-14 kam men till Sturup skulle jag vilja ha en ännu snällare kam
samt en topp med 40,5mm under ventilen och relativt liten kanal.

Det ska helst vara en gammal 240 även om det nog finns annat som är bättre.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Vad skådar mitt norra öga? spekulationer? ;)

Allt är inte vetenskap eller vetskap.
Mycket funderande och spekulerande också.
Jag vill ju framåt och inte bakåt.
Bakåt går det om de andra går framåt och jag står kvar.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Pacman skrev:Erland, du fick ju två slicks av mig. Sätt de fram. Ca -3gr camber vill de ha.
Sen hade du väl ställbara kränghämmare på den bilen? Justera lite på ena eller andra hållet och ha Bjarne att klocka varvtider. Kör 5-10 varv i stöten och justera.

Jag har åkt taxi i en 240 runt Knutstorp på 1,06 och han körde om i kurvorna på utsidan!! :hey:
Var kan man läsa om hjuluphängning och annat på den eller den finns inte i nån tråd?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Dennis M skrev:Man kan sitta hemma och analysera, lägga flera varv över varann och se vilken linje som var snabbast, vilken växel som är bäst i vilken kurva osv.
Absolut bäst är predictive laptiming som jämför med ditt bästa varv hur du ligger i tid plus eller minus.
En stapel visar med och det är så lättöverskådligt att man kan kolla på den under tävlan.
Kolla länken, man ser direkt hur man kommer ur kurvan, bromsar eller får till växlingen.

https://youtu.be/neOtI9DordA

Jämför en logger med en bromsbänk eller flödesbänk, man får data som man kan analysera det man gör det med.
Det verkar vara ett grymt system som helt klart kan vara lönt att lära sig att hantera.
Hur dyrt är det?

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av The »

Plasthuv, plastskärmar, plastrutor och plastbaklucka bör väl sänka vikten
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Det sitter redan plastrutor och bakluckan är bara ett skal.
Här är den jag kör med nu: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... 6f6774b86c

Jag har även köpt denna, håller på att fixar bakaxeln på den just nu.
Den har ju lite mer justeringsmöjligheter men jag är rätt glad för den gamla så den får också vara med

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86336

Sen köpte jag ett helt nytt 1500kg släp också så jag kör lagligt för en gångs skull.
Så just nu är pengarna verkligen slut.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Jag tror racelogicen kostar 5000, dyrt för en liten låda men billigt för vad den ger i varvtid.
De har även en gps puck man kopplar till telefonen men smartphones brukar inte gilla racinghandskar så det är en smaksak.

Sen kan du ju jämföra med alla andras loggar från knutan och sturup :-)
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Jag kapar aldrig grenrören tycker man säljer för mycket mot den vinst det ger. På 2360cc kör jag åxå 50or weber med korta trattar som är 55mm i dia och 46 halsringar. Det funkar även på vår test 2150.
Pengar är alltid ett nödvändigt ont startade just ett Grp h 940 bygge och beställde ett fint paket från Finess på 50tusen :shock: och de är bara en början. Vill ha nått att test grejer i ska bli kul :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag kollade lite på Racelogics hemsida och ett sånt system med video låg på runt 1700 euro.
Jag får bara ha balans i ekonomin först innan jag handlar något mer.

Peter, jag fattar inte hur du får det att funka med dina kammar och 46mm i halsring från låga varv.
jag har aldrig varit med om att en modifiering gör motorn bättre överallt.
Vinner man på topp så förlorar man i botten om man börjar med något som är nära optimalt.
Jag har en bra raksträcka att testa på och när det känns bra får jag kolla vad dynon säger.
Sen är det ut på banan igen och prova.


Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Det är vbox sport, performance box (har jag), eller driftbox (mäter även driftvinkel för drifting) som gäller för privatpersoner.

Performanceboxen ligger runt 400 euro, den du kollar på är för de med pengar och sen har de utrustning för biltillverkare och biltidningar som kostar multum med.

De som vill ha kamera med brukar använda mobilen eller en separat kamera och sedan gifter man ihop det med ett gratisprogram och får en sån där snygg film med hastighet och g kraft som ser ut som ett tvspel men man måste inte ha kamera.

circuit tools går att ladda ner från deras hemsida gratis och jag kan skicka ett par loggar om du vill se hur det funkar.

Mvh
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Erland:

Jag kan inte tänka mig att det blir bättre överallt det är känns omöjligt men ägarn/kunden tycker det gemfört det det var innan nu tex när han fick test köra den. Men jag tror att under 4000-3800 är ett mildare koncept effektivare men däremot sen är det annat. Jag Dynokör inte direkt vid 3000-3200rpm om man säger så det stor risk att spika sönder skiten :shock: men från 3700-3800 är en annan sak. Vi har ju testa till å med 48mm halsring på koncept 2150 å det gick dra swep körningar från 3800rpm. VI ska testa 48mm på 2360cc åxå när tid finnes. Jag tror att mycke kan ha med att jag inte kapar grenrören sen hur in och ex samarbeter.

Jag kika på länkarna på rejsa sidan fy fan vad avis man blir på era banrace bilar det finns inget bättre än att få ligga å bränna på en fin slät banan varv efter varv. I rallycrossen så hinner ju bilen/ karossen ge upp innan man känner sig nöjd det är ju sådant grus sprut och studsande hela tiden och bilen ser ut som satan efter att ha legat bakom någon i några varv :(
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Skriv svar