optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:
Pacman skrev:Erland, du fick ju två slicks av mig. Sätt de fram. Ca -3gr camber vill de ha.
Sen hade du väl ställbara kränghämmare på den bilen? Justera lite på ena eller andra hållet och ha Bjarne att klocka varvtider. Kör 5-10 varv i stöten och justera.

Jag har åkt taxi i en 240 runt Knutstorp på 1,06 och han körde om i kurvorna på utsidan!! :hey:
Var kan man läsa om hjuluphängning och annat på den eller den finns inte i nån tråd?

Erland
Vet inte om han skrivit om den bilen någonstans. Han heter sventen på Rejsa iaf och har bilen som avatar. Han var med i en grupp på Chalmers för 15-20 år sen som gjorde ett specialarbete i aerodynamik och som praktiskt test byggde de två 240or. Den ena är denna bilen.

http://pacman.nu/bilder/sventen240a.jpg
http://pacman.nu/bilder/sventen240b.jpg
//Pacman
(Patrik Ståhl)
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av turbodart »

Martin sventén - youtube
http://youtu.be/y6TbQfEGDE8
Daniel Krüger
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Peter, du skulle tjänat mycket på att själv prova bilen på bana. Det skiljer enormt mellan banor.
Vad jag gjorde med min motor nu var att jag tog av K-jet sprutet och satte på Weber.
Jag bytte topp till en som var matchad till insugen men den som satt på innan hade 48-40 ventiler.
Vet inte vad jag hade innan men 180 till max 200 hästar, K jetet ströp över 6000 varv.
Men K-jet insuget var längre och gav mer lågvarvseffekt. Att kapa grenröret funkade bara skit på bana.
Så i den viktiga ut ur kurvan fasen hade jag nog mindre hästar nu och det tar jag inte igen ute på rakan.
Tester på bana ger mycket insikt, både glädje och besvikelse.
Men jag förstår varför Michael Wistis app.K. går så bra med sin snälla kam och bara 218,7 hästar.
Den matar direkt ur kurvorna och skyfflar inte en massa grus på varv.
Som Bengan säger, går att vinna med.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

turbodart skrev:Martin sventén - youtube
http://youtu.be/y6TbQfEGDE8
Ja så ser den ut inifrån.
Han kör 1.02-tider på Knutstorp med den. Jag fick en 1.06-taxirunda i full trafik. Körde om Lotus Eliser och Exiger på insidan, utsidan eller emellan :hihi:

Jag portade toppen till den 2006. En 2,3 femma med vvt-topp som han körde med låst vvt då. Garrett GT30R som han laddade runt ett bar med. Det räckte för att hänga med tyckte han. Runt 330hk hade han då för han offline-mappade själv på banan. Startade loggern och körde några varv och justerade sen mot loggfilen.
Fick senare igång vvt och mappat ordentligt i bänk. Då blev det en bit över 400hk helt plötsligt. Hoppla. Nu inte bara hängde han med utan körde ifrån Porsche GT3orna...inte med effekten utan med sitt grymma register, det ni pratar om här :thumbright: Porscharna har både mer effekt och bättre aerodynamik, men registret i Volvon och den grymma responsen på turbon gav honom fördelar.
Jag var på honom om att höja laddtrycket och hämta ännu mer effekt men han ville inte. Det kunde ge mer problem än fördelar, särskilt i vått väder. Där hade han redan problem med fästet. Ni ser ju i filmen hur mjukt han växlar. Det är för att inte få hjulspinn utan låta turbon komma mjukt och dra bilen istället för rycka.
Däremot funderade han länge på att bygga en 2,0-motor istället och låta den ladda lite mer. Då kunde han behålla nuvarande effekt men få lov enl reglerna att lätta bilen lite till.

Sen började han köra Ford Mustang istället :(
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Vad är gjort med din hjulupphängning nu erland?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Peter,

Jag tror det finns goda möjligheter till en bana i norr bara klubbar går ihop och det samlas namnunderskrifter osv.
Sen att man inte ger upp utan hänger i och ligger på politiker, är med i tidningar och samlar sponsorer.

Sen kan ju en bana inbringa pengar lokalt då det blir övernattningar, mat och massor med bränsle som säljs.

De har ju byggt en bana på gotland, hur många bor där?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Dennis M skrev:Vad är gjort med din hjulupphängning nu erland?
Det mesta står väl här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... 6f6774b86c

Inget exceptionellt. Polyuretan bussningar, lite förlängda nedre bärarma, Bilstein dämpare.
Hårdare fjädrar men jag kommer inte ihåg exakt hårdhet, runt 80 n/mm fram, kanske 35-40 bak.
1" krängningshämmare fram, 19mm bak.
Det är bara i riktigt tvära kurvor som bilen blir understyrd normalt men nu var den extra lös fram.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Det stod nästan inget om bakvagnen, fram verkar vettigt för du hade fått bort bumpsteer?

Vad kör du med för däck, camber och hur slits de?

Bakvagnen tror jag är tokig med de fjädrarna, antar att du har orginal panhardstag?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

När jag köpte bilen så var nedre bärarmarna sänkta så
att bakaxeln styrde åt samma håll som framhjulen.
Då kan man snacka om understyrning.
Jag har kört på Knutstorp en gång i år och då fungerade bilen utmärkt.
Neutral och det gick att gasa ut bakänden ur kurvorna.
Jag har mellan 2 och 2,5 grader camber fram och en del cambergain vid roll.
Insidan av däcken slits mer än utsidan men mitten mest.
Det beror på för smala fälgar och ska åtgärdas.
Original panhardstag.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Kan det vara så att du har nästan 50/50 vikt fördelning?

Då har du 80n/mm i ca. 0.95 i utväxling både i roll och bump.

Bak har du däremot ca. 40n/mm och kanske 0.6 i utväxling i roll vilket är väldigt mycket mjukare. Enda anledningen att det funkar är för att du har ett högt rollcenter bak som motverkar krängning.
Sitter fjädrarna bak bakom bakaxeln i bärarmen? Då har du över 1.0 i utväxling i bump, helt olikt mot roll men man hade hellre haft tvärtom.

Pallar man labba med hjulupphängningar och svetsa och kapa samt räkna så är det ingen dum ide' att sätta ett lågt placerat wattlänk (finns på skroten på astra J), då skulle den bete sig mer lika i höger och vänstersväng för jag antar att den sladdar ut lite lättare åt ena hållet nu?

Har du tänkt tävla med den nån gång så antar jag att du är låst till vissa mått som markfrigång, däck dimension osv.?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Fjädrarna sitter en bit bakom axeln och stötdämparna nästan vid axeln.
Helt som på original 240.
Man brukar köra mycket mjukare fjädrar bak på dessa bilar.
har fler fjädrar och krängningshämmare som jag provat men detta fungerade bäst.
Nåt jag funderat på är att bredda bilen mer bak eftersom det är ca 5cm ut till skärmkanten på båda sidorna.
Det kräver dock lite innerskärmsmassage.
Här kan du se hur en grupp A ser ut, fortfarande original infästningspunkter: http://www.240grupp-a.se/bilen.htm

Jag kan i princip göra vad jag vill med den, har fler om jag ska klassa in nånstans.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Jag kan nästan garantera att de var tvungna att använda orginal infästningar.

I stort sett är det ju bara bättre med bredare däck och bredare spårvidd förutsatt att hjullager pallar och skrubben är ok.
Skärmbreddare? :-)

Det är väldigt lurigt att titta på tävlingsbilar för de har ofta inte bästa lösningen utan de är bundna av reglementet eller så har de så mycket downforce (gäller mest formel) att de måste anpassa sig efter det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

Förr fick jag tillsägelse av nå sörlänningar att jag snackade offtopic härinne i avancerade delen.
Kanske ska jag återgälda tjänsten?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Fölåt ,

dock är väl mer än 50% av tråden offtopic, ni får rösta fram bästa kammen så det är färdigt sen.
Inte kan det gå åt 25 sidor att välja en kam ? ;-)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker inte att det har nån betydelse vad en diskussion utmynnar i.
Nu var det hur en kam fungerar på bana och sen blev det hur bilen påverkar.
Kan ju vara bra för folk att veta att om man inte kan gasa förrän banan har rätat
upp så måste rakorna vara väldigt långa för att man ska hänga med.
Allt i en bil hör ihop särskilt om det svänger.
Kadett, du tycker kanske det är bättre att diskussionen i tråden bara tar slut istället för att den ändrar riktning något?

Erland
Skriv svar