optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Egentligen kunde man splitta ut sidospår i egna trådar.

som sagt massor påverkar kamval, något som inte har varit uppe är utväxling.
Kör man standardlådor så är det bättre med register än toppeffekt i många fall just för att man inte kan ligga på rätt växel ur kurvan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Just det har jag problem med.
Mellan 1:an 2:an och 3:an är stegen väldigt stora.
Största problemet är nedväxling till en växel under 3:an samtidigt som jag bromsar.
Så med en standardlåda är jag låst till att köra 3-4-5:ans växel.
Det gör registret otroligt viktigt för att få med sig farten ut ur kurvan och slippa
att växla direkt när man rätat upp efter svängen.
Jag provade att gå ner i 2:an i långsamma kurvor men det fungerade inte alls.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Kan du byta slutväxel och få ner trean lite?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Det är bättre att byta låda, jag har en tät M45 4 växlad.
En tät låda kan göra mer än motortrimning på en knixig bana.

Erland
ulfie newman
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör maj 30, 2015 7:26 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av ulfie newman »

Eller byte av chaufför kan också göra underverk på knixiga banor :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Det finns tyvärr ingen annan så jag får väl träna.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Nu har jag ingen aning hur mycket du kör men träning gör ju oftast mer än att slänga pengar på bilen, är man amatör så kan man tjäna sekunder (av egen erfarenhet ).

Jag har varit sugen på att gå en förarkurs men det är ju som allt annat att det inte blir av.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag köpte alla böcker om körning och en av dom var riktigt bra: https://www.adlibris.com/se/bok/going-f ... 0837602264
Jag har kört en hel del bil innan men sen blev det motorcyklar under många år. Först Cross och sen roadracing.
Fick inte testat i helgen. Såg att bägge motorfästesgummina var av när jag skulle byta grenrör.
Och när jag skulle byta dom så såg jag att framvagnsbalken var sprucken runt infästningen
för motorfästet på passagerarsidan. Jag har svetsat det nu.
Passade på att kolla mina däck nu när bilen är upphissad och det var dom som var det stora grepproblemet.
Håller på med en ny front med splitter för den gamla var så fruktansvärt ful.
I slutet av veckan har dom lovat fint väder så då ska min förgasarbestyckning äntligen bli av.
Sitter ett nytt KG3 grenrör på plats så nu ska det förhoppningsvis dra bra nerifrån.

Erland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av dahla »

Vilken är nu den optimala kammen till en 2.4 rc då?
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Axelsson 14,7 är i varje fall en bra början.
Med en lite snällare avgasprofil om man behöver mer botten.

14,7 lyfter 14,66 0,40 294,5 grader 1,25 271 grader.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Tar upp den här tråden igen efter en del tester och funderande.
Hastigheten mitt i kurvan är väldigt viktig för snabba varvtider.
Det och att man kan accelerera från mitten av kurvan.
Det har inte med motorn att göra utan med chassiet och föraren.
Men när man kommer i det läget att man kan trycka full gas så tror jag
att man ska ligga ungefär 2000 varv från varvet för max effekt.
Så bakaxelutväxling och steg mellan växlarna styr den kammen som blir snabbast på banan.
Och det är definitivt inte den kammen som ger mest effekt i bromsbänken.

I helgen har midnattssolsrallyt gått.
Det blev en Audi Quattro på första plats, turbo, fyrhjulsdrift och 420 hästar.
2,9 sekunder efter den en Volvo 240, 4,1 sekunder senare ännu en 240 och 40,9 sekunder senare ännu en Volvo 240.
Att Volvo 240 inte har 420 hästar och fyrhjulsdrift vet ni men kan ni gissa effekten som 3:an Mikael Wisti har?
Arne Rådström som blev 2:a har lite mindre effekt än Wisti men väldigt nära.
B23 motorer med 96,5mm i cylinderdiameter.

Det som gör en motor till en vinnare är körbarheten och rätt stegning av varvtalet som effekten kommer på
i förhållande till växellåda bakaxel och den kurvhastigheten man kan hålla.

Jag har en kompis med en kompressormatad BMW M3 E36.
Han bytte från 3,23 utväxling till 3,64 och tappade över 2 sekunder per varv för växlarna hamnade helt fel.
Min 240 på Sturup hade max effekt under 6000 varv innan och jag körde i princip bara mellan 4000 och 6000varv.
Jag har ungefär 4000 varv mitt i kurvan och nu har jag max effekt vid 6700-6800 varv.
4.88 i bakaxeln och standard M47 så jag kan inte köra lägre än 3:an.
Måste kännas igen från 2150 rallycross.
Motorn går inte dåligt och drar bra men jag tror att bilen hade blivit betydligt snabbare
med maxeffekten runt 6000 varv åtminstone på Sturup med många kurvor och korta raksträckor.
Jag byter hellre kam än bakaxelutväxling.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Jag skulle säga att man tom. kan offra lite kurvhastighet för att kunna gå på gasen tidigare eller kunna ta ett tidigare apex och gå på gas.
Att träna på tidigare apex brukar ge bättre varvtid eller åtminstone spara tid i kurvor som följs av en raksträcka.

Att optimera utväxling till en bana kan ju vara nackdel på en annan men många banor har ju liknande hastigheter dvs. trean hela varvet runt och fyran på rakan.

Logga som sagt ;-)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jo, jag ska skaffa såna grejer.
Det verkar helt klart kunna vara till stor hjälp.
Körde i lördags och då gick bilen magert.
Tankade på nytt idag och körde och då gick bilen asfett på mellanregistret.
Statoil98 oktan, kan det skilja på etanolinblandning i bränslet?
Jag har inte haft dessa problem innan och tycker att vädret ska inte kunna göra så stor skillnad.
Regn i lördags och sol idag.
Fick stampa på kopplingen för att komma igenom bludder ur långsamma kurvor, 0.69 på lambdan.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

för det ska bli så fett måste du ju nästan tankat vanlig bensin.
Och jo det kan variera i etanolblandningen.
sök här på sävar så hittar du nån tråd där det diskuteras.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dennis M »

Är inte statoil 98 det enda som saknar etanolinblandning?
Skriv svar