Bil motorer håller inte på fullgas??
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Bil motorer håller inte på fullgas??
Hej
Jag har intresserad utav luftfart och läser därför på endel forum för hemmabyggare utav flygplan och något som alltid förekommer på dessa forum när det diskuteras motorer är att motor för bilar ej håller för fullgas i mer än i ett par timmar!
Så istället så rekommendera dom luftkylda motor från femtiotalet och då undra jag hur dessa motor kan hålla så mycket bättre??
Jag själv har åkt mil i sträck på fullgas utan problem och med de löjligt låga effekt uttagen jämfört med pris med de flesta flygplans motorer så är motorer från bilar väldigt intressant även om man timmar ner dom i varvtal.
Så säg 2000timmar på 80%+ effektuttag, kan en vanlig vattenkyld motor klara det? Säg en ls1 eller Cheva sb utav gen 1 eller vad som helst i bil väg!
Om ej hur länge borde de klara?
Och varför skulle en motor byggd för flyg klara det bättre?
Är det inte liknande förhållanden i båtar som i flyg?
Jag har intresserad utav luftfart och läser därför på endel forum för hemmabyggare utav flygplan och något som alltid förekommer på dessa forum när det diskuteras motorer är att motor för bilar ej håller för fullgas i mer än i ett par timmar!
Så istället så rekommendera dom luftkylda motor från femtiotalet och då undra jag hur dessa motor kan hålla så mycket bättre??
Jag själv har åkt mil i sträck på fullgas utan problem och med de löjligt låga effekt uttagen jämfört med pris med de flesta flygplans motorer så är motorer från bilar väldigt intressant även om man timmar ner dom i varvtal.
Så säg 2000timmar på 80%+ effektuttag, kan en vanlig vattenkyld motor klara det? Säg en ls1 eller Cheva sb utav gen 1 eller vad som helst i bil väg!
Om ej hur länge borde de klara?
Och varför skulle en motor byggd för flyg klara det bättre?
Är det inte liknande förhållanden i båtar som i flyg?
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Kolla t.ex. Volvo Penta B230, 120 hk på 5000 varv max. 4800 ok att hålla fast 10 timmar i sträck. Ungefär.
//MartinL
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Luftkylning funkar förstås bättre i flyg än i båtar.
//MartinL
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Det där låter som riktigt trams, varje motortillverkare testar ju sina motorer på fullvarv tills dom eventuellt ger upp och med rätt kylning av både vatten och olja så lär dom gå väldigt länge och då menar jag väldigt länge. Så det där låter som en rejäl skröna som folk gärna sprider vidare utan att låta hjärnan tänka...
Självklart är det ju enklare att ta en luftkyld lågeffektsmotor än att böka runt med vattenkylare osv. Inom flyget har man alltid tänkt på säkerhet vilket inneburit att man valt vägen med ju mindre saker som kan gå sönder desto bättre är det
I USA så använder en del storbönder gamla Hemi motorer som drivkälla till de vattenpumpar som förser åkrarna med vatten och dom går konstant på fullvarv dygnet runt. Grenrören brukar glöda så vackert i nattmörkret. Givetvis tas dom ner med jämna intervall för genomgång och service, höll gjorde dom dock.
Att man var så begiven på att använda gamla folkamotorer till flygplan förr om åren påstods bero på att motorblocken var tillverkade av "elektron" dvs. en magnesiumlegering som var både lätt och stark.
Det finns mängder med flygplan som är byggda med vattenkylda bilmotorer, man har till och med använt RPV motorn dvs. den aluminium V6a som Volvo, Renault och andra använt. Det finns också exempel på turbomatade Cheva V8or som byggts in i flygplan. Se bilden nedan på ett läckert bygge helt i kolfiber och med en turbomatad Chevamotor av senare modell
Självklart är det ju enklare att ta en luftkyld lågeffektsmotor än att böka runt med vattenkylare osv. Inom flyget har man alltid tänkt på säkerhet vilket inneburit att man valt vägen med ju mindre saker som kan gå sönder desto bättre är det
I USA så använder en del storbönder gamla Hemi motorer som drivkälla till de vattenpumpar som förser åkrarna med vatten och dom går konstant på fullvarv dygnet runt. Grenrören brukar glöda så vackert i nattmörkret. Givetvis tas dom ner med jämna intervall för genomgång och service, höll gjorde dom dock.
Att man var så begiven på att använda gamla folkamotorer till flygplan förr om åren påstods bero på att motorblocken var tillverkade av "elektron" dvs. en magnesiumlegering som var både lätt och stark.
Det finns mängder med flygplan som är byggda med vattenkylda bilmotorer, man har till och med använt RPV motorn dvs. den aluminium V6a som Volvo, Renault och andra använt. Det finns också exempel på turbomatade Cheva V8or som byggts in i flygplan. Se bilden nedan på ett läckert bygge helt i kolfiber och med en turbomatad Chevamotor av senare modell
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
en svårighet kan va svängningar i drivningen till propelern och kritiska varvtal mm i motorerna som inte är så lätt att räkna på som bonde. simpelt är bra då man är uppe i luften
krävs nog ett ganska stort motor program med tester innan man sätter sig i ett plan med hemmabyggda motorer mm men propeller plan är ju enkla att provköra på marken bara att spänna fast planet och hålla olika last och varvtal i några hundra timmar så börjar man se vad som håller eller inte men man behöver tåliga grannar
mvh jens
krävs nog ett ganska stort motor program med tester innan man sätter sig i ett plan med hemmabyggda motorer mm men propeller plan är ju enkla att provköra på marken bara att spänna fast planet och hålla olika last och varvtal i några hundra timmar så börjar man se vad som håller eller inte men man behöver tåliga grannar
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Såg ett pogram på Discovery, Tror det var "by any means" där dom besökte en flygplanstillverkare, tror det var någon replika på WWII flygplan, dom använde V8:or, tror dom var N/A, så visst går det att flyga med bilmotorer, men det är klart du inte kan ta en gamal caprice V8 i livets slutskede och tro att den klar WOT timtal..
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
"Det där låter som riktigt trams, varje motortillverkare testar ju sina motorer på fullvarv tills dom eventuellt ger upp och med rätt kylning av både vatten och olja så lär dom gå väldigt länge och då menar jag väldigt länge. Så det där låter som en rejäl skröna som folk gärna sprider vidare utan att låta hjärnan tänka... "
nej..jag håller inte med..inte helt och hållet i alla fall. Beroende på applikation har man olika kravprofil. jag har för mig att RR fick som krav på sina stridsvagnsmotorer 600 timmar på fullgas. En bilmotor har gissningsvis inte samma krav på sig och definitivt inte en jänkeåtta av den gamla typen.
Denna sajten innehåller mycket matnyttig info om motorer i flygsammanhang. jag har bara gått på minnet när det gäller bilmotorer i flygplan och jag kan ha fel (dvs jag har inte dubbelkollat), men en del matnyttig info finns det allt.
Länken går direkt till bilmotorer i flygplan, men jag rekommenderar hela sajten som intressant lektyr
http://www.epi-eng.com/aircraft_engine_ ... ntents.htm
nej..jag håller inte med..inte helt och hållet i alla fall. Beroende på applikation har man olika kravprofil. jag har för mig att RR fick som krav på sina stridsvagnsmotorer 600 timmar på fullgas. En bilmotor har gissningsvis inte samma krav på sig och definitivt inte en jänkeåtta av den gamla typen.
Denna sajten innehåller mycket matnyttig info om motorer i flygsammanhang. jag har bara gått på minnet när det gäller bilmotorer i flygplan och jag kan ha fel (dvs jag har inte dubbelkollat), men en del matnyttig info finns det allt.
Länken går direkt till bilmotorer i flygplan, men jag rekommenderar hela sajten som intressant lektyr
http://www.epi-eng.com/aircraft_engine_ ... ntents.htm
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Angående kylningen så tänkte jag på att luftfyllda motorer bruka har större spel rent allmänt då man ej kan styra tempen lika enkelt men det är kanske annorlunda upp i luften.
Vet ett flygplan som byggdes för racing med en Cheva v8 som var långt under de andras budget och ändock konkurrenskraftig dock förklarade de i forumet att den bara var för racing och skulle aldrig hålla någon längre tid .
Läst dock om en som hade väldigt stort förtroende för Wankelmotorer då dessa alltid gå åt runt och skulle därmed hålla mycket längre än en kolv motor på högre varv. Ligger det någon sanning i detta tror?
Vad det gäller svängningar så kommer ju motor förmodligen inte driva propeller direkt då man förlora effektivitet med för mycket varv och motorn måste då växlas ner eller så måste man flytta på effekt området på motorn. Hur som helst så kanske svängningar blir ett mindre problem med en remdrivning till propellern samt en ordentlig svängningsdämpare på verven.
Det hela är kanske lite i amerikanernas mentalitet att man måste har smidd verv över 400hk i en sbc eller att om man kör lustgas så måste man automatiskt har smidd kolvar och fyrabultadeblock med mera .
Vet ett flygplan som byggdes för racing med en Cheva v8 som var långt under de andras budget och ändock konkurrenskraftig dock förklarade de i forumet att den bara var för racing och skulle aldrig hålla någon längre tid .
Läst dock om en som hade väldigt stort förtroende för Wankelmotorer då dessa alltid gå åt runt och skulle därmed hålla mycket längre än en kolv motor på högre varv. Ligger det någon sanning i detta tror?
Vad det gäller svängningar så kommer ju motor förmodligen inte driva propeller direkt då man förlora effektivitet med för mycket varv och motorn måste då växlas ner eller så måste man flytta på effekt området på motorn. Hur som helst så kanske svängningar blir ett mindre problem med en remdrivning till propellern samt en ordentlig svängningsdämpare på verven.
Det hela är kanske lite i amerikanernas mentalitet att man måste har smidd verv över 400hk i en sbc eller att om man kör lustgas så måste man automatiskt har smidd kolvar och fyrabultadeblock med mera .
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
När jag läste på om subarumotorer så hamnade jag ofta på nåt flygplansforum. Och det måste väl gå att hålla varvet nere
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Vad jag har förstått så gör biltillverkarna ganska omfattande långtidstester med. Volvo har jag för mig kör två veckor på full gas och loggar alla mätvärden under tiden.
Sen har de transienttester med där de ligger länge på fullgas, och slår av tändningen t.ex. De har även förstörande tester där de stänger av kylvattnet på full gas och loggar allt som händer i motorn för att bättra på kylningen där det blir varmt fortast etc.
Nåt man bör ha med i beräkningen när man bygger motor till flygplan är att man inte kan förlita sig på gravitationen när det gäller olja, vatten etc utan man måste pumpa allt till och från. Torrsumpsystem med sluten tank och fjäderbelastad reservoir är nog ett måste.
Sen har de transienttester med där de ligger länge på fullgas, och slår av tändningen t.ex. De har även förstörande tester där de stänger av kylvattnet på full gas och loggar allt som händer i motorn för att bättra på kylningen där det blir varmt fortast etc.
Nåt man bör ha med i beräkningen när man bygger motor till flygplan är att man inte kan förlita sig på gravitationen när det gäller olja, vatten etc utan man måste pumpa allt till och från. Torrsumpsystem med sluten tank och fjäderbelastad reservoir är nog ett måste.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
direkt du ändrar nått till drivningen av saker kring en motor ändras parametrar och egensvägnings frekvenser mm. sånt kan ställa till saker då man sätter i en bilmotor i en båt eller i ett flyg eller i en dyno för den delen.
ja sen så klart ska man köra akrobatiks övningar behövs ett avancerat olje och vatten system
mvh jens
ja sen så klart ska man köra akrobatiks övningar behövs ett avancerat olje och vatten system
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Teknikstudier innebär att man inser att det inte finns någon magi, vare sig beträffande tillverkare eller konstruktionslösning. Det mesta går att ordna bara man tar reda hur det skall göras dvs varför något fungerar som det gör. Samtidigt blir man medveten om marknadsföringskonsten, köp produkt si eller så och det blir bra vilket inte nödvändigtvis stämmer. Inte skrivit för att mästra, bara en uppmaning att kolla noggrannare eller att som klok amatör göra det som redan med framgång gjorts av andra. Man kan ju inte veta allt.
Skickar med ett par exempel på det som frågan gällde, bilmotor som håller för fullgas under lång tid och bilmotor för flyg.
I det första exemplet är det SAAB som slår världsrekord på 10000 mil vilket tog 20 dagars fullgaskörning. Vill minnas att SAAB hade ett provprogram där motorn (i bil) kördes 800 timmar på högfartsbana omväxlande med fullgas, halvgas och med ständiga accelerationer och motorbroms för att provocera fram värmespänningar. Facit beskrivs av rekordkörningens projektledare:
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... ladega.htm
En dåtida reklamfilm om körningen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ov8m8gJNeGA
Exempel på bilmotor i flygplan (där det finns många exempel) eller som här Chevrolet LS7 i helikopter:
http://www.lsxtv.com/news/ls7-and-a-hel ... o-further/
Notera att driftsvarvtalet är mindre än halva maxvarvet för bilmotorn, det gynnar naturligtvis livslängden.
Tyvärr står där inte vad som är ändrat i motorn jämfört med bilversionen.
Skickar med ett par exempel på det som frågan gällde, bilmotor som håller för fullgas under lång tid och bilmotor för flyg.
I det första exemplet är det SAAB som slår världsrekord på 10000 mil vilket tog 20 dagars fullgaskörning. Vill minnas att SAAB hade ett provprogram där motorn (i bil) kördes 800 timmar på högfartsbana omväxlande med fullgas, halvgas och med ständiga accelerationer och motorbroms för att provocera fram värmespänningar. Facit beskrivs av rekordkörningens projektledare:
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... ladega.htm
En dåtida reklamfilm om körningen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ov8m8gJNeGA
Exempel på bilmotor i flygplan (där det finns många exempel) eller som här Chevrolet LS7 i helikopter:
http://www.lsxtv.com/news/ls7-and-a-hel ... o-further/
Notera att driftsvarvtalet är mindre än halva maxvarvet för bilmotorn, det gynnar naturligtvis livslängden.
Tyvärr står där inte vad som är ändrat i motorn jämfört med bilversionen.
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Här har ni lite bil/flyg motorer http://falconerengines.com/ , bilmotorer ombyggda för att passa i flygplan och vise versa titta och njut.
/ Peter
/ Peter
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Vid SAABs lågkörning i USA så var det många motorjournalister som var med och körde bl.a från tidningen Bilsport.
Frågan om konstant fullgas körning är inte relevant eftersom man inte kör på fullgas med flygmotorer annat än kortare stunder. Är man tvungen att köra fullgas konstant så är planet undermotoriserat redan från start. Det säger sig självt att det måste finnas överkapacitet då det gäller motoreffekt vid flygning....
Vårt reguljärflyg och dess jetmotorer körs på fullgas vid start och landning övrigt tid har man cruising speed vars nivå anpassas efter rådande situation, det gäller ju att spara på bränslet så långt det bara går.
Då det gäller anpassade bilmotorer för flyg ändamål så har även Porsche tagit fram sådana. Deras V8 från 928an ombyggd för flygändamål stod exempelvis utställd på Genevemässan på 90-talet, har foton liggandes någonstans i högarna.
Hauge nämnde stridsvagns motorer från RR, på 27liters modellen var det inte så stor skillnad på vad gäller grundmotorn mellan stridsvagn och flygplan. På den senare så bytte man ut vissa aluminiumdelar till Magnesium, vevstakarna var också av annan modell. Sätesringarna i topplocken var av annat material osv. Lägg därtill att man sedan satte på en tvåstegskompressor i kombination med en två kanals stigförgasare från SU. Stridsvagns motorn hade tre separata förgasare av brons. Effektuttaget höjdes från 600-800Hp till 2200HP @2200rpm....! Att sedan peka ut någon speciell motor från RR är svårt, dom fanns i en massa olika modeller, en del av dom står utställda på museum i London...
Frågan om konstant fullgas körning är inte relevant eftersom man inte kör på fullgas med flygmotorer annat än kortare stunder. Är man tvungen att köra fullgas konstant så är planet undermotoriserat redan från start. Det säger sig självt att det måste finnas överkapacitet då det gäller motoreffekt vid flygning....
Vårt reguljärflyg och dess jetmotorer körs på fullgas vid start och landning övrigt tid har man cruising speed vars nivå anpassas efter rådande situation, det gäller ju att spara på bränslet så långt det bara går.
Då det gäller anpassade bilmotorer för flyg ändamål så har även Porsche tagit fram sådana. Deras V8 från 928an ombyggd för flygändamål stod exempelvis utställd på Genevemässan på 90-talet, har foton liggandes någonstans i högarna.
Hauge nämnde stridsvagns motorer från RR, på 27liters modellen var det inte så stor skillnad på vad gäller grundmotorn mellan stridsvagn och flygplan. På den senare så bytte man ut vissa aluminiumdelar till Magnesium, vevstakarna var också av annan modell. Sätesringarna i topplocken var av annat material osv. Lägg därtill att man sedan satte på en tvåstegskompressor i kombination med en två kanals stigförgasare från SU. Stridsvagns motorn hade tre separata förgasare av brons. Effektuttaget höjdes från 600-800Hp till 2200HP @2200rpm....! Att sedan peka ut någon speciell motor från RR är svårt, dom fanns i en massa olika modeller, en del av dom står utställda på museum i London...