olika ventiler, problem och tuning

Diskussioner för erfaret folk
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Moker »

Stötte idag på ett intressant fenomen, en god vän till mig har en audi s2 med audi 5a som behövde lite kalibrering av motorn. Vi märkte ganska snabbt att motorn inte gick helt hundra och att den missade lite till och från på femte cylindern.

Efter en hel del felsökning på ecu, inställningar, kablar, tändsystem och bränsle så märkte vi att den på 5 ans cylinder inte alls ville ha lika mycket bränsle (injector trim). Med några % mindre soppa på cyl 5 så gick bilen som en klocka på tomgång och låglast/dellast. Jätte konstigt tyckte vi och började flöda spridare, titta till insug m.m vilket allt var 100% men till slut så stötte vi på detta (se bild nedan):

Bild

Som ni ser på bilden så är ena ventilen smalare än den andra på 5 ans cylinder. Övriga cylindrar har den tjockare varianten som ses till vänster på bilden. Då min vän köpte en "färdig" motor så är denna körd såhär ett par mil, iövrigt så ser allt fint ut och motorn är tät med jämnt komp.

Har någon kört med olika ventiler? Vad kommer man stöta på för problem mekanisk? Vi resonerade lite och kom fram till att det förmodligen enbart skulle påverka kamaxel negativt men då den ventilen är smalare än alla andra så väger den antagligen mindre och då den sitter längst ut så kommer inte kammen drabbas av kraftiga brytningar? Vad säger ni?

Förmodligen så är detta även orsaken till varför motorn inte vill ha lika mycket bränsle på den cylinder. Nu är det smidigt att de går att kalibrera så de blir bra ändå, men då vi inte hittade något annat fel, anser ni att det är rimligt att orsaken till bränsle differensen på den cylindern är pga den smala ventilen som endast sitter på den cylindern ?

Skulle varit kul och intressant med synpunkter från er samt om någon varit med om något liknande förut :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen flödar olika på olika cylindrar och då behöver den olika mycket bränsle också. kan bli likadant med olika längder på grenrör med och med små lekage i insug mm.

mvh jens
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Moker »

Absolut de är jag med på, men det va duktig avvikelse på cylinder 5. Ca 10-20% mindre sås på tomgång. Är det rimligt i detta fallet? allt annat är i ordning, motorn och turbo system är tätt, allt runt om e som det ska och insug ska flöda jämt enligt flödesbänk samt grenröret ser inte ut att vara problemet.

Hur tror ni påfrestningarna blir på kamaxeln som det ser ut nu med en annan variant av ventil? Observera att det är på cyl 5 och längst ut på kamaxeln den smalare (lättare) ventilen befinner sig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Kadett4wd »

Mekaniskt bör det bli MINDRE belastning på kammen på just den nocken den lättare ventilen går på.
Och sån duktig skillnad på bränsleåtgång vill jag tro beror på nåt annat.
Kör ni seqventiellt?
tänkte om det blir dumma pulser i fuelrailen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Moker »

Jo precis, så vi resonera, men det känns som där blir ibte någon stor brytning på kamaxeln med tanke på att ventilen sitter längst ut på kamaxeln och de övriga ventilerna trycker på kammen med högre kraft?

Ja det körs sekventiellt, vi har provat flöda fuelrailen med spridare och allt inkopplat i mätglas för att illustrera verkligheten, men där va de fan perfekt mängd på alla cyl. Har kört flertal dessutom med liknande rail (nuke) utan problem med :/

Observera att den stora minskningen enbart var vid tomgång och lite tomvarvning där det inte flödar så mycket från början, vi kunde inte prova så mycket då vi saknar avgas temp på cyl 5.Det intressanta är att det verkar vara sämre flöde där det sitter smalare ventil ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Kadett4wd »

nää,, ytterst marginellt skulle jag tro.
Det är bara nåt ynka gram det handlar om i skillnad på vikt på ventilen.

Jag tror bekymret ligger i nåt annat än just ventilen om det är så mycket som 10-20% skillnad i bränsle på tomgång och varvtal straxt över.
Läckande ventil?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Moker »

mjo det är verkligen jätte skumt problem. Läckande ventil är det inte då motorn (cylindern) är tät. Dessutom så har cyl 5 lika komp som alla andra cyl.

Men sålänge kammen inte går av pga brytningar så får vi testa mer. Vännen får fixa uttag för avgas temp på cyl 5 så får vi forska vidare. Orkar han så får han byta ventil och då får vi svart på vitt.

Känns som vi felsökt de mesta och hur vi än vrider och vänder så lyckas vi inte flytta felet från cyl 5. Ändringar i ECU, felsökning av ecu, tändning, soppasystem, härva m.m. Allt tyder på mekaniskt fel på cyl 5 och de enda vi hitta va just den annorlunda ventilen på cyl 5 där problemet sitter.
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Re: olika ventiler, problem och tuning

Inlägg av Moker »

Nu ska ni få höra på grejjer :shock: :lol:

Polaren som var i fullfart att riva toppen rev bort insuget och till sin stora förvåning så märkte han att där kom e85 ur vakumslangen från BTR. Denna vakumslang hade varit inkopplad precis vid cylinder 5. Nuke BTR:n som endast rullat 10 mil :/ läcker igenom och trycker ut e85 genom vakumslangen som sedan var inkopplad i insuget vid femte cylinder därav det skumma problemet med "injector trim".

Hahaha skumt problem minst sagt! Tur att polaren var uppmärksam och upptäckte detta, annars hade de nog blivit flertal felsökningstimmar till hahaha :thumbright: :thumbright:
Skriv svar