Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Diskussioner för erfaret folk
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av david945 »

Hejsan!

Skulle vilja få lite tips och input ang va de kan vara som gör att min B230 8v har en extremt hård gång under själva varmkörningen.

Somsagt. Motorn är en b230 8v på 2.3 liter. En Overboostracing topp som flödar över 230 cfm. Större ventiler. Kammen är från kyrkmotor. KY 123: 108 grader 12,3 lyft
302 dur 279 dur vid 0,9spel

Körs på e85 och lämnar 503 whp vid 2 bar och 16 graders tändning på fullt ös. Inget ställbart kamdrev osv som kan vrida sig osv. jag har tidigare kört bosch 1700cc spridare. Dessa skall bytas ut mot ett par nya då boschen senare på säsongen börjat flöda olika.
Nu till fenomenet:

Under varmkörning från kallstart till precis innan vattentempen är uppe så går den bokstavligt talat som skit. Konstigt nog enligt mina 2 mappare så ser de inget konstigt i mappen? Jag har själv ingen erfarenhet mappning ur huvudtaget.
Men såfort den blir varm vänder motorn helt och hållet och går som den borde lixom. Det är ju en aggresiv kamaxel som går tomgång lite besvärlig. Asså den ändrar karaktär helt och hållet när den blir varm.

Finns 1st klipp på uppstarten från förra året där man hör lite :https://www.youtube.com/watch?v=G4ESNcXXDeA

Några tips va jag bör kolla över? Vad kan göra att den går så väldigt dåligt kall men väldigt snabbt vända när den blivit varm? Leakdown? Ventilspel (detta har alltid varit bra dock)?

Motorn är nybyggd iår med nya kolvar och stakar osv pga ras.
Toppen e renoverad och kollad och justerat ventilspel bla.
Dock inte startat den med nya motorn än.


Mvh David.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av Kadett4wd »

Min kadutt var likadan.
Rejält fruppig innan den klev över ca 70 grader.
Kör du e85?

Tillsammans med tuffa kammar vill jag påstå det normalt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av david945 »

E85 yes!

E de något med E85 och kall motor som gör de det? Eller finns de någon bra förklaring varför de blir såhär?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill tro det har att göra med hur pass bra det 'förångas' i cylindern.
Därav måste man köra otroligt fett på startmotorn innan maskin tänder.
Som en sade på BSR Växjö till mig är att det är i stort sett bara bensinen som tänder vid kallstart.
Därav man måste feta på typ 400% eller så *S*
Direkt efter motorn tänt kan man närapå halvera berikningen.
Men det tar en stund innan det vill bli stabilt, och då runt 70 grader vattentemp.
Kokpunkt på alkoholen är väl också en röd tråd i det här, 78 grader.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av david945 »

Låter ju logiskt så sett.

Det som får mig och undra är att flertal kompisar och andra som kör e85 på ett flertal gatbilar med väldigt blandat effektuttag har väldigt "ren" och fin gång redan från första start.
Min 8v e ju väldigt olika och därför ja undra om det kanske är något jag missat som kan göra detta. Viktigast e ju att den går fint varm somsagt men en fin och jämn kallstart e inte fel.

Med denna kamaxel blir ju även tomgången lidande så den får ligga högt (1300rpm)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av Steve »

Det är inte ställt in nåt sånt här? https://www.facebook.com/groups/4567683 ... 389308681/
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av david945 »

Fick en länk in i VEMS Fb grupp?

Jag kör ju somsagt vems. Han som mappade den första gången är ju den såkallade" Vems-jörgen"

Han e en riktigt duktig mappare och enligt han ligger felet i "motorn" så har inte kollat över mappen utan litar på han.

Bilen startar lätt såsett kall men det är just gången som är problmet på bilen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av Steve »

Kanske inte går se om man inte är medlem i gruppen.

" Vi har upptäckt en liten bugg när man uppdaterar till nyare Firmware efter ett viss datum. Så jag vill höja ett varningens finger.

Om ni uppdaterar ifrån tex 1.2.10 till senaste 1.2.31 så kommer de läggas till en eller 2 nya tabeller.

Nämligen under Tuning - > CLT/MAP ignition eller CLT/TPS ignition correction.

När ni uppdaterat kolla den som är aktiv och se så den innehåller rimliga siffror, eftersom man laddar in en nyare firmware än configen så kommer de troligtvis laddas in random siffror här.

Bilden nedan är ett exempel på hur de bör se ur när de är rätt. Eller nollor i hela tabellen om man inte förstår vad den gör.

De är alltså tändings-kompensering på kylvattentempen."
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Extrem aggresiv gång på motor under varmkörning

Inlägg av david945 »

Jaha okej. Denna har inte uppdaterats sedan mappning och har alltid varit likadan tyvärr..
Skriv svar