m50 spikar på en cylinder

Diskussioner för erfaret folk
Jesperkihl
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 19, 2013 10:09 am

m50 spikar på en cylinder

Inlägg av Jesperkihl »

Tjenare har idag varit i bänken med min e30 med m50, hx40 oöppnad bara cooperring och arp. Men såfort vi började ösa på lite laddtryck så smälte stiften på 3 cylindern... Kör med vems och adapter härva till ickevanos. Vi har provat flödestesta, och till och med bytt spridaren till En ny men det hjälpte inte den går hur fint som helst på tomgång och hela pullet går hur fintsom helst hörs inga missljud. Men när vi plockade bort och kollade stiften var 3ans smällt. Den rycker lite blått på tomgång men jag tror det är för jag har oljeretur i oljepluggen. Kör med Siemens deka 875or. Är det någon som har någon ide? Vi har provat mycket men känns som jag får börja riva botten imon och kolla. Kan det vara ringland som gör att det spikar pga olja? Börjar få slut på idéer tacksam för snabba svar så jag kanske inte river i onödan!
Mvh Jesper
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: m50 spikar på en cylinder

Inlägg av ogge »

Går den på olja så kan det bli sjuka temperaturer.
Kompisen hade råkat gjort något galet med oljeskrapringarna så hans motor blårykte. Men funkade bra annars.
Tills de att en ventil brann upp och säte + topp såg ut som man eldat med skärbrännaren i.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Jesperkihl
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 19, 2013 10:09 am

Re: m50 spikar på en cylinder

Inlägg av Jesperkihl »

Hittade antagligen felet ! har rivit ner motorn idag och hittade en spricka mellan ventilerna i toppen på cylinder 3. det kan väl vara det som har gjort allt? sedan mätte jag lagergapet och på cylinder 3 är det 0.95 på en ring och resten ligger mellan 0,55 och 0,65 ska jag hona den cylindern och byta ringar i bara den eller ska jag låta det vara? kan det vara någon fara med det? vill inte lägga för mycket pengar är lite budgetbygge?
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: m50 spikar på en cylinder

Inlägg av Pipedreams »

Skulle tro att sprickan också är ett resultat av det gått varmt/spikat, inte orsaken. Ringgapet är på gränsen så det kan mycket väl vara orsaken. Mätte du oljeringarna också?
Håkan Foldefors
Jesperkihl
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 19, 2013 10:09 am

Re: m50 spikar på en cylinder

Inlägg av Jesperkihl »

Ja oljeringarna hade samma på 3an och 4an. Frågan är ju hur jag ska gå tillväga. Känns onödigt att sätta ihop det och det spikar igen. Känns nästan som det kan vara något i drivsteget i sprutet till spridaren...
Skriv svar