Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån maj 04, 2015 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Inlägg: 152
Ort: Piteå
http://www.acm-ab.se/cylinder-head-spm/1060

Någon som har info om denna?

Ska enligt en facebook tråd börja produceras av SPM under 2015.

_________________
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 1:28 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Jag har tittat på ritningen och lämnat synpunkter.
Axelsson har gjort ritningen.
Grainger och Worrall i England ska visst gjuta och bearbeta.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 10:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1563
Ort: Skånska Landsbygden
ACM hade ett sådant på disken i montern på Elmia 2014 som jag stoppade fingrarna i och kände. Var väl mest avgas som skiljde sig ifrån 531. Hade ungefär samma mjuka kort radie som insug i avgasporten. Var den största skillnaden jag kunde känna iaf. Sen skulle den finnas med ett antal olika ventilstorlekar så man beställde den med rätt säten direkt.
Minns inte tryckarstorleken men den var säkert option med.

Helt klart en konkurrent till Evo-toppen i de klasser där topplock är fritt. Ren idioti bara att tillåta såna här extrema utsvävningar men inte tillåta OEM 16v-toppar för 1500:- på skroten!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 11:07 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
skulle va kul om jag eller erland skulle få flöda den och kolla lite aria mm i en för att se hur mycket bättre den är än en vanlig 531. och vad den lämpar sig bäst till för motorvolym/register kam mm?

är den in klassad i 2.4L RC reglementet?

kan nån från SPM lägga upp lite data?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
Pacman skrev:
ACM hade ett sådant på disken i montern på Elmia 2014 som jag stoppade fingrarna i och kände. Var väl mest avgas som skiljde sig ifrån 531. Hade ungefär samma mjuka kort radie som insug i avgasporten. Var den största skillnaden jag kunde känna iaf. Sen skulle den finnas med ett antal olika ventilstorlekar så man beställde den med rätt säten direkt.
Minns inte tryckarstorleken men den var säkert option med.

Helt klart en konkurrent till Evo-toppen i de klasser där topplock är fritt. Ren idioti bara att tillåta såna här extrema utsvävningar men inte tillåta OEM 16v-toppar för 1500:- på skroten!


Fast skulle 16V topparna vara tillåtna skulle de kosta minst 5000kr på skroten och alltid vara slutsålda :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 3:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
Erland Cox skrev:
Axelsson har gjort ritningen.

Gunnar ?

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 4:14 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Han som ritar MDS toppar och gjort en B20 16V.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 10:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 347
http://www.gax.se/

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 11:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
Vilken konstig sida.... :?: Nån på konstfack som gjort den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 05, 2015 11:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Thunderbo1t skrev:
Pacman skrev:
ACM hade ett sådant på disken i montern på Elmia 2014 som jag stoppade fingrarna i och kände. Var väl mest avgas som skiljde sig ifrån 531. Hade ungefär samma mjuka kort radie som insug i avgasporten. Var den största skillnaden jag kunde känna iaf. Sen skulle den finnas med ett antal olika ventilstorlekar så man beställde den med rätt säten direkt.
Minns inte tryckarstorleken men den var säkert option med.

Helt klart en konkurrent till Evo-toppen i de klasser där topplock är fritt. Ren idioti bara att tillåta såna här extrema utsvävningar men inte tillåta OEM 16v-toppar för 1500:- på skroten!


Fast skulle 16V topparna vara tillåtna skulle de kosta minst 5000kr på skroten och alltid vara slutsålda :shock:


Eller så skulle det bli massor av icke-Volvomotorer. Men svensk motorsport verkar inte tro på en framtid efter rödblockaren

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 06, 2015 12:44 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
En framtid utan rödblockare, hemska tanke!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 07, 2015 11:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Helt klart intressant!

Hade vart kul med lite mer input på toppen,original kamaxlar? Vad för ventiltryckare? Och hur skilljer sig gjurningen mot en standard 531 ? Vad för pris pratar vi om för en stomme tro?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 11, 2015 9:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 41
Ort: Vimmerby
Pratade med gubbe i deras monter på elmia 2015. Minns inte alla detaljer . Tror tryckarna var 42mm . Kamaxlar med lyfthöjd 18mm .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 11, 2015 9:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 41
Ort: Vimmerby
Billigare än en evo topp skulle den vara .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 4:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Både spm och acm hade ju toppar nu på elmiamässan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010